name | autoweek.cz

Ministr Kupka chce radikální změny v regulacích EU

Ministr Kupka chce radikální změny v regulacích EU

17.05.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Česká republika musí prosazovat definitivní zrušení nereálných regulací, shodli se zástupci automobilového průmyslu s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Ústupky evropské administrativy vůči automobilovému průmyslu rozhodně nestačí. Automobilky potřebují svobodu pro inovace.

Ústupky evropské administrativy z přehnaných regulací automobilového průmyslu nejsou dostatečné. Česká republika musí hledat partnery a vytvářet koalice s dalšími zeměmi k prosazení definitivního zrušení některých regulací. Shodli se na tom zástupci Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP a Hospodářské komory s ministrem dopravy Martinem Kupkou a vrchním ředitelem sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduardem Muřickým při jednání u kulatého stolu na téma „Budoucnost českého automobilového průmyslu v evropském a globálním kontextu“.

 

„Změny, které dnes ovlivňují automobilový průmysl, nás nutí dále reagovat. Jsem rád, že máme v posledních měsících konkrétní důkaz, že když se dokážeme domluvit, kvalitně připravit a podložit naše argumenty přesnými daty, může to přinést výsledky. Česká republika byla schopná vytvořit tzv. automobilovou koalici a ministr Martin Kupka v ní sehrál klíčovou roli. Ukazuje se tak, že i středně velká země, jako je ta naše, může mít v evropském prostoru silný hlas, pokud postupuje promyšleně. Získali jsme odklad, ale není to zatím definitivní výsledek,“ vysvětli prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček, proč debatu společně s AutoSAP inicioval.

 

„Evropa si někdy zbytečně hází klacky pod nohy. Byrokracie a přeregulovanost oslabují konkurenceschopnost. Pokud chceme udržet pracovní místa a technologický náskok, musíme těmto překážkám čelit,“ dodal Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.

 

Ministr dopravy Martin Kupka označil změny v aplikaci emisních norem CO₂ pro nová osobní vozidla a dodávky za výsledek dlouhodobého tlaku, který vyvíjela česká vláda spolu s dalšími evropskými zeměmi. Nově budou automobilky plnit emisní cíle za tříleté období místo každoročního vykazování. Tím se vyhnou pokutám už letos. „Je to první viditelný výsledek toho, že se začíná měnit klima v Bruselu. Náš postoj byl konzistentní – přehnané normy ohrožují evropský průmysl i dostupnost mobility. Tříleté vykazovací období je reálná úleva, ale zdaleka to nestačí. Proto navrhujeme rozložit termín pro plnění limitů do pětiletého období,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

 

Ministr Kupka také prohlásil: „Chceme zrušení zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035. O technologické budoucnosti dopravy nemají rozhodovat politici, ale inženýři, firmy a zákazníci. Regulace nemá brzdit inovace, ale motivovat k technickému pokroku bez direktivního přístupu. Příkladem je, že se součástí evropského akčního plánu pro automobilky stala podpora vývoje autonomního řízení,“ uvedl Kupka.

 

Kupka současně zdůraznil, že Česká republika podporuje plány na posilování dobíjecí infrastruktury. „Ta je potřeba nejen kvůli českým majitelům elektromobilů, ale i pro zahraniční návštěvníky. Podporujeme také vytváření podmínek rozvoje ekosystému pro vývoj a výrobu baterií, ovšem jsme zásadně proti regulacím ukládajícím výrobcům použití surovin výhradně z evropských zdrojů,“ řekl Kupka.

 

Kupka připomenul, že revize emisní politiky pro automobilový průmysl se uskuteční ještě letos už za několik měsíců. Česká republika zde bude prosazovat nejen aby se emisní cíle průměrovaly za delší období, ale také bude chtít, aby EU ustoupila od návrhu na zavedení povinného podílu elektromobilů ve firemních flotilách.

 

Vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický uvedl, že se Česká republika zaměřuje také na investice do bateriového průmyslu, výzkumu a vývoje a strategické surovinové soběstačnosti. Přitom je potřeba využívat zdroje z fondů EU. Muřický zdůraznil význam automobilového průmyslu jako vysoce exportního sektoru. Proto MPO chce podporovat firmy přes CzechTrade, pomáhat jim otevírat nové trhy a podporovat jejich expanzi. Připomenul také potřebu získávání surovin z druhotných u prvotních zdrojů. Rovněž vyzdvihl nutnost podpory technického vzdělávání a zájmu mládeže o techniku.

 

Zdeněk Petzl z AutoSAP připomněl, že Česká republika byla jednou z prvních zemí, která varovala před důsledky nerealistických emisních cílů. Podle něj je třeba dál vyjednávat o podpoře alternativních paliv, včetně syntetických.

 

Sluší se připomenout, že limity emisí CO2, nyní označované za nereálné, stejně jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory, byly schváleny Evropskou unií v době českého předsednictví ve druhé polovině roku 2022 za aktivního přispění české vlády v míře, která tehdy zaskočila i hlavního iniciátora Zeleného údělu FranseTimmermanse.

 

Foto: Vladimír Rybecký