name | autoweek.cz

Ministr Síkela schválil zákaz spalovacích motorů

Ministr Síkela schválil zákaz spalovacích motorů

28.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

S výjimkou Polska státy Evropské unie definitivně schválily přelomový zákon o zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.

Ministři energetiky členských zemí v Bruselu schválili normu, jejíž podobu pomohlo koncem října prosadit české předsednictví. Vedle nulových emisí CO2 pro nově prodávaná osobní a lehká užitková auta od roku 2035 zavádí také postupný cíl snížit jejich emise do roku 2030 o 55 % proti hodnotám z roku 2021. Schválení ministry energetiky zemí EU znamená, že hlavní evropská politika v oblasti klimatu pro automobily může vstoupit v platnost - po týdnech zpoždění způsobených na poslední chvíli odporem Německa.

 

Pouze Polsko hlasovalo proti tomuto zákonu. Itálie, Bulharsko a Rumunsko se hlasování zdržely. Polsko označilo zákon za nerealistický a uvedlo, že hrozí zvýšení cen automobilů, zatímco Itálie chtěla, aby z postupného vyřazování v roce 2035 byla vyňata i auta na biopaliva. Jejich nesouhlas však k zablokování pravidel nestačil. Protože zákaz již dříve souhlasili i europoslanci, může nyní vstoupit v platnost.

 

Evropská komise vyhověla nátlaku Německa a zavázala se, že vytvoří právní cestu, aby prodej nových automobilů, které jezdí pouze na CO2 neutrální paliva, mohl pokračovat i po roce 2035. Technické parametry pro tuto výjimku se ale teprve budou projednávat a bude je muset schválit Evropský parlament, což není jisté. Příslib Německa Itálii, že pomůže prosadit jednání o podobné výjimce i pro biopaliva, nebyl dodržen.

 

Zákaz se týká pouze emisí CO2. Pokud tedy nakonec skutečně dojde k nějaké dohodě o povolení klimaticky neutrálních paliv, získá Evropská komise pádný argument pro prosazení nejtvrdší verze emisního standardu Euro 7, který se týká zdraví škodlivých emisí. To bude znamenat ukončení výroby cenově dostupných aut se spalovacími motory mnohem dřív než v roce 2035. S jejich ukončením navíc počítá i většina v Evropě prodávajících automobilek. Některé automobilky dokonce naléhaly na země EU, aby zákaz spalovacích motorů v roce 2035 neodkládaly. Tvrzení, že uzavřená dohoda otevřela prostor pro udržení výroby spalovacích motorů, je tedy zcela nesmyslné.

 

E-paliva zatím nejsou dostupná ve velkém. Vyrábějí se syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyráběného pomocí elektřiny bez CO2 (podle současného stanoviska Evropské komise ale nelze využít elektrickou energii z jaderných elektráren). Jsou považována za uhlíkově neutrální, protože CO2 uvolněný při spalování paliva je vyvážen CO2 odstraněným z atmosféry při výrobě paliva. Jediné dvě automobilky, které se vyslovily kladně pro použití spalovacích motorů na klimaticky neutrální paliva jsou Porsche a Ferrari.

 

Na veškerou dopravu připadá téměř čtvrtina emisí v EU, která se na celosvětových emisích CO2 podílí 8 %.