name | autoweek.cz

Ministři EU útočí na rozšíření emisních povolenek

Ministři EU útočí na rozšíření emisních povolenek

21.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ministři životního prostředí zemí EU vyjádřili „poměrně velké výhrady“ k plánu zavést druhý systém obchodování s emisními povolenkami pro silniční dopravu a budovy.
Návrh rozšíření emisních povolenek o vytápění a dopravu, který byl oznámen v rámci širší revize klimatické legislativy EU Fit for 55, kterou představila Evropská komise, se setkal s tvrdou kritikou ze strany 27 ministrů životního prostředí EU. Ti se setkali poprvé od doby, kdy Brusel předložil své kontroverzní plány. Neformální zasedání jim poskytlo první příležitost k výměně názorů na klimatický balíček Komise.
 
„Pokud jde o rozšíření systému ETS na dopravu a budovy, bylo vyjádřeno poměrně mnoho výhrad. Myslím, že to bude docela tvrdý oříšek. Pro začátek toho bude mít Komise hodně k vysvětlování, ale jsem si jistý, že nakonec dospějeme ke kompromis,“ uvedl Andrej Vizjak, ministr životního prostředí a územního plánování Slovinska, které v současné době předsedá Radě EU. Vizjak neuvedl, ze kterých zemí výhrady pocházejí, ale připustil, že mnozí ministři vyjádřili k plánu Komise svůj skeptický postoj.
 
Náklady na navržená opatření zaplatí především chudé rodiny
Polský státní podtajemník pro oblast klimatu a životního prostředí Adam Guibourgé-Czetwertynski varoval, že Komise volí zdanění chudších domácností. „Myslím, že politicky je to chyba. Měli bychom spíš hledat jiné možnosti k dosažení našeho cíle které by byly efektivnější z hlediska skutečné redukce emisí, které by mohly generovat, a méně problematické ze sociálního hlediska.“
 
Také lucemburský ministr energetiky Claude Turmes plán kritizoval: „Rozšíření ETS na budovy a dopravu je kontraproduktivní. Vysoká cena vytvoří zbytečné sociální potíže v EU, protože kupní síla mezi členskými státy se značně liší. Přitom jejich nízká cena nepřinese potřebné snížení emisí.“
 
Rovněž Francie vyjádřila k plánu výhrady s tím, že vyššími náklady na pohonné hmoty hrozí, že zasáhne chudé domácnosti a malé podniky. Francouzský europoslanec Pascal Canfin dokonce varoval před možným opakováním protestního hnutí „Žlutých vest“, které se v roce 2018 přehnalo Francií, a označil návrh Fit for 55 za „politickou sebevraždu“.
 
Nepoužívejte jako výmluvu „Žluté vesty“, říká Timmermans
Evropský komisař s odpovědností za Zelený úděl Frans Timmermans varoval před používáním „Žlutých vest“ jako záminky pro oddálení tvrdých rozhodnutí o snižování emisí v budovách a dopravě. „Všichni se mnou mluví o hnutí Žlutých vest. Vždycky existuje riziko, že obyvatelstvo tento návrh zamítne, ale neměli bychom používat argument Žlutých vest, protože se na ně odvolávají ti, kteří mají velmi specifické zájmy při bránění realizace našeho plánu.“
 
Aby rozptýlila obavy ze sociálního dopadu, Evropská komise navrhla vytvoření Klimatický sociální fond v hodnotě 72,2 miliard eur na dobu deseti let, který má pomoci nejchudším domácnostem investovat do renovace a energetické účinnosti domácností a do nákupu elektrických vozidel.
 
„I když energie může být o něco dražší, snížením její spotřeby tím, že lidem pomůžete investovat do renovace jejich domovů a do nákupu automobilů s nižší spotřebou energie, snížíme náklady,“ je přesvědčen Timmermans.
 
Člen Nizozemské socialistické strany se obrátil na země EU s tím, aby si návrh nejprve řádně analyzovaly než jej budou chtít vyhodily z okna: „Chci jen spravedlivé posouzení. Někteří lidé reagovali už předtím, než jsme s plánem přišli, tak, že jde o politickou sebevraždu nebo něco jiného.“
 
Setkání zastíněno katastrofálními povodněmi
Setkání ministrů bylo zastíněno povodněmi, které zničily části západní Evropy. „Dovolte mi vyjádřit soustrast všem zasaženým zemím a obětem katastrofálních povodní, jichž jsme svědky v západní Evropě. Takže to je další důkaz, že musíme naše úsilí o snižování vlivu na změny klimatu rozšířit a bojovat proti těmto změnám,“ řekl k tomu Vizjak.
 
„Myslím, že to, co jsme viděli minulý týden, bylo jen malou připomínkou skutečnosti, že náklady na lidské životy, ale také materiální náklady na nečinnost, jsou mnohem vyšší než náklady na náš návrh. Povodně, s nimiž se potýkáme, sucho v zemědělství, požáry - to vše je důsledek klimatické krize. Takže každý, kdo hovoří o nákladech na řešení klimatické krize, by také měl zvážit cenu, pokud ji řešit nebudeme,“ tvrdí Timmermans.