name | autoweek.cz

Ministři států EU souhlasí se zmírněním Euro 7

Ministři států EU souhlasí se zmírněním Euro 7

25.09.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Návrh nové emisní normy Euro 7 bude nakonec výrazně mírnější, než bylo původně navrženo. Španělsko představilo kompromisní text, který by zachoval testovací podmínky Euro 6 a emisní limity pro osobní a dodávkové automobily, ale pro těžká nákladní vozidla a autobusy budou nižší.

Ministři Evropské unie na zasedání Rady pro konkurenceschopnost v Bruselu dohodli oslabení návrhu Evropské komise o emisích vozidel Euro 7 poté, co automobilky a osm zemí uvedly, že změny by mohly odklonit investice od elektrických vozidel. Země EU se dohodly, že nebudou měnit stávající testovací podmínky Euro 6 a emisní limity pro osobní a dodávkové automobily, i když pro autobusy a těžká vozidla budou nižší. Přijaty také byly nové limity emisí částic pro brzdy a pneumatiky.

 

Itálie, Francie, Česká republika, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko na počátku června představily společný dokument, ve kterém požadují změnu návrhu Euro 7 a prosazovaly slabší pravidla ohledně obav, že navrhované limity pro znečišťující látky, jako jsou oxidy dusíku ve spalovacích motorech, odvedou vývojové práce a investice od elektromobilů. Španělsko, které zastává rotující předsednictví Evropské unie, představilo kompromisní text, na kterém se následně shodla Rada Evropské unie, uskupení ministrů EU.

 

Do nového kompromisního návrhu se podařilo zahrnout všechny klíčové požadavky České republiky a koalice států, které chtěly změnit původní návrh Evropské komise. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni současné normy Euro 6, a to včetně podmínek testování, dále dojde k prodloužení lhůt vstupu v platnost, zásadních změn dozná i systém monitorování emisí vozidla.

 

Oproti loňskému návrhu Evropské komise byla vyjednána následující hlavní změny nařízení:

- Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, jakou už dnes obsahuje emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování. 

- Lhůty pro účinnost normy budou odloženy. Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace. Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.

- Významným způsobem byly upraveny požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring). Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu (tzn. nevypne pohon vozidla okamžitě při zjištění překročení limitu, jak požadoval původní návrh EK).

- Je dosažena lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.

- Nařízení nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví.

 

V budoucnu budou regulovány i zdraví škodlivé látky jako jemný prach, který může být způsoben opotřebením pneumatik nebo brzděním. To znamená, že se pravidla dotknou i elektromobilů a vozidel na vodík. Nařízení také stanoví minimální požadavky na životnost akumulátorů elektromobilů a klade přísnější požadavky na to, jak dlouho by měla vozidla vydržet.

 

Hlasováním ministrů států EU ale není nová emisní norma Euro 7 ještě plně vyjednána. Na stanovisku k ní se musí shodnout i Evropský parlament, který se na legislativě rovněž podílí, a v konečném kroku musí najít kompromis mezi požadavky parlamentu a států EU. V listopadu by mělo plénum Evropského parlamentu přijmout svou pozici k návrhu. Zpravodajem návrhu v Evropském parlamentu je český europoslanec Alexandr Vondra. Vzhledem k předchozím výsledkům jednání Evropského parlamentu k problematice životního prostředí, kdy byla vesměs přijímána dokonce přísnější opatření, než navrhovala Evropská komise a doporučovali ministři, nelze výsledek předjímat. Následně začne hledání finálního kompromisu v tzv. trialogu. Záměrem je nalezení shody na finálním textu ještě v roce 2024.

 

„Nové nařízení umožňuje na italskou žádost chránit automobilový dodavatelský řetězec malosériových výrobců, vysoký sortiment typický pro italskou produkci, jako je Ferrari, Lamborghini, Maserati, symboly ‚Made in Italy‘, které vyrábí kolem 50 000 kusů. aut ročně,“ řekl Italský ministr průmyslu Adolfo Urso.

 

„Jedná se o velký úspěch českého vyjednávání v Evropské unii. Podařilo se nám velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu. Spojili jsme síly s dalšími podobně smýšlejícími státy, zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů a podařilo se nám dojednat takové znění normy, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost. Nová emisní norma tak nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani neodčerpá evropskému automobilovému průmyslu prostředky, které nutně potřebuje pro přechod k nízkoemisní mobilitě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.