name | autoweek.cz

Mladá Boleslav šestá v Evropě
18.07.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Podle francouzské společnosti Inovev je hlavní závod společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi šestým nejproduktivnějším v rámci evropského automobilového průmyslu. Jedničkou je i nadále Wolfsburg s hlavním závodem koncernu Volkswagen.
Ve Francii sídlící společnost Inovev sestavila žebříček výrobních závodů s největší produkcí automobilů za rok 2013. Do svého přehledu zařadila všechny evropské země včetně celého Ruska a Turecka.
Nikoho nepřekvapí, že s velkým náskokem je největším výrobním závodem evropského automobilového průmyslu mateřská továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu, kde se mj. vyrábí nejprodávanější evropské auto Volkswagen Golf. V roce 2013 zde bylo podle Inovevu vyrobeno 847 722 automobilů.
Druhým největším v Evropě je závod AvtoVAZ v Togliatti. Tam bylo v roce 2013 navzdory klesající produkci vyrobeno 525 995 automobilů značek Lada (těch bylo vyrobeno 438 435 kusů), Renault a Nissan. Inovev to sice neuvádí, ale velikost produkce ukazuje, že do uvedeného počtu bylo zařazeno i 57 939 vozů Chevrolet Niva, vyrobených v rámci společného podniku GM-AvtoVAZ.
Na třetím místě je s produkcí 501 756 vozů závod Nissanu v anglickém Sunderladu, kde se vyrábí mj. nejprodávanější modely značky v Evropě Qashqai a Juke. Je vysoce pravděpodobné, že tyto tři závody si vedoucí postavení udrží i v roce 2014.
Další pořadí je velmi vyrovnané a změny v pořadí se dají očekávat, a to především v souvislosti s pravděpodobným posunem závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Podle Inovev jsou na dalších třech místech tři továrny s produkcí překračující hranici 400 000 vyrobených vozů: Audi v Ingolstadtu (výroba 454 133 vozů), PSA ve španělském Vigu (406 473 vyrobených aut) a Škoda Auto v Mladé Boleslavi (400 393 vyrobených automobilů).
Další závody z první desítky jsou v pořadí Audi v Neckarsulmu (381 445 vozů), Mercedes-Benz v Sindelfingenu (364 461 vozů), Dacia v Pitesti (342 620 vozů) a Ford Motor v Kolíně n. R. (339 046 vozů).
Poměrně blízko k první desítce má HMMC v Nošovicích s výrobou 303 460 vozů. Po oživení produkce s novou generací automobilů nemusí mít od vedoucí desítky daleko ani TPCA v Kolíně (v roce 2009 zde bylo vyrobeno rekordních 332 489 vozů).
Inovev zveřejnil i závody s nejnižším využitím výrobní kapacity. Je mezi nimi pět závodů s využitím kapacity nižším než 30 %, přičemž mnoho jejich pracovníků muselo být dočasně uvolněno. Jde o dva závody Fiatu (Mirafiori v Turíně se 16 % využívané výrobní kapacity a Melfi se 22 %), dva závody PSA (Villaverde ve Španělsku se 22 % a Rennes ve Francii s 27 %), které doplňuje závod Renaultu v Sandouville (18 %).
Všech pět těchto závodů by před uzavřením měly zachránit nové modely. Renault například do Sandouville, kde se vyrábějí nepříliš dobře prodávané modely Laguna a Espace, přesouvá výrobu užitkového vozu Trafic. Pro závod PSA ve Villaverde by se spásou měl stát Citroen C4 Cactus. Větší problém bude v Rennes, kde se vyrábějí Citroen C5 a Peugeot 508. PSA sem hodlá v roce 2016 přesunout výrobu nové generace modelu 5008 ze Sochaux.
Fiat údajně chce v Mirafiori vyrábět SUV Maserati Levante (od roku 2015) a SUV Alfa Romeo Kamal (od roku 2016).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz