name | autoweek.cz

Mlha (obchodní) války

Mlha (obchodní) války

06.05.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od jejího evropského automobilového korespondenta z Londýna Nicka Careyho. Tentokrát o rozbité křišťálové kouli automobilek, zda je Musk a jak Samuelsson z Volva hledá pomoc u Geely.

 

V poslední době jsem hodně přemýšlel o neopěvovaných, nedoceněných plánovacích týmech automobilek a dodavatelů v celém globálním automobilovém průmyslu a o šílené jízdě, kterou zažili v posledních pěti letech.

 

Museli jsme se vypořádat s covidem 19, fyzicky i obrazně, se zavřenými továrnami a hroznými problémy v globálním dodavatelském řetězci. Nejhorší z nich byl samozřejmě nedostatek polovodičových čipů, i když je pravda, že to automobilkám umožnilo zvyšovat zisk tím, že vyráběly pouze nejziskovější auta a zvyšovaly ceny.

 

A aby to nestačilo, zatoulali jsme se do několika obchodních válek: nejprve když Evropa uvalila cla na nové čínské elektromobily, a poté když americký president Donald Trump zahájil boj proti všem najednou.

 

Jak se s tím vším proboha dá počítat?

 

„Neznámé neznámé“ pro automobilky

V období před invazí do Iráku v roce 2003 tehdejší ministr obrany USA Donald Rumsfeld když byl dotázán na zbraně hromadného ničení proslul seznamem věcí, které víme – „známé známé“ – až po „neznámé neznámé“ nebo věci, „o kterých nevíme, že je neznáme“.

 

Velké automobilky, které vyvážejí auta do Spojených států nebo je tam vyrábějí, ale používají dovážené díly, se ocitají v oblasti „neznámých neznámých“. Pro mnohé z nich je tak obtížné předpovědět, jaký dopad bude mít Trumpova měnící se celní politika na zisk v letošním roce, natož jak bude Trumpova celní politika vypadat dnes odpoledne nebo příští středu, že jednoduše stáhly své cíle zisku pro rok 2025.

 

Na rozdíl od svých konkurentů Stellantisu a Mercedesu-Benz Volkswagen cíl zisku stanovil, ale protože nezahrnuje dopad amerických cel, jeden analytik jej označil za „v podstatě stažení prognózy“.

 

Pokud automobilky skutečně vyhodnotily potenciální dopad cel, nebylo to pro investory radostné čtení. Mercedes uvedl, že pokud Trumpova cla zůstanou v platnosti, sníží se ziskové marže v jeho automobilových činnostech o 3 %. General Motors sdělil, že čelí možnému vystavení se celnímu zatížení až do výše 5 miliard dolarů, zatímco konkurent z Motownu Ford uvedl, že přeshraniční cla by společnost stála přibližně 1,5 miliardy dolarů v upraveném zisku před úroky a zdaněním.

 

Mezitím mnohem menší luxusní britská automobilka Aston Martin snížila export do Spojených států a spoléhá se na zásoby, které si tam vytvořila a které by měly vydržet do začátku června.

 

Lze jen hádat, jak bude do té doby vypadat obchodní politika USA.

 

Hledá se generální ředitel Tesly?

Představenstvo Tesly minulý týden spěchalo s popřením zprávy Wall Street Journalu, že hledá náhradu za Elona Muska, jehož zjevný nezájem o skutečné řízení výrobce elektromobilů byl středem pozornosti investorů.

 

Předsedkyně představenstva Robyn Denholmová ujistila všechny, že představenstvo je „velmi přesvědčeno, že Musk dokáže realizovat vzrušující růstový plán Tesly“, ale, jak informuje agentura Reuters, setrvání Elona nebo snaha o jeho odvolání představuje pro Teslu obrovský problém.

 

Nejnovější drama podtrhuje jedinečné dilema, kterému představenstvo Tesly čelí při řízení Muska, který dohlíží na pět dalších společností a v poslední době se zaměřuje především na poradenství republikánskému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi, čímž si odcizuje politicky liberální zákaznickou základnu Tesly.

 

Přesto jen zřídka kdy osud společnosti závisel více na osobě jejího generálního ředitele, takže i samotná myšlenka jeho nahrazení je obrovským rizikem, uvádějí investoři, analytici a lidé se znalostí diskusí o Muskovi mezi manažery Tesly.

 

Mnoho analytiků připisuje asi tři čtvrtiny nadměrné tržní hodnoty Tesly – která daleko převyšuje její současný zisk – technologii autonomního řízení a humanoidním robotům, které Musk sliboval, ale po léta neuvedl na trh.

 

A přesto se Musk stal pro Teslu také přítěží, zejména v Evropě, kde jsou jeho politické názory obzvláště nepopulární. Prodej Tesly v řadě evropských zemí, včetně Španělska, Francie, Německa a Velké Británii, v dubnu opět prudce klesl, takže se nezdá, že by dilema představenstva v dohledné době zmizelo.

 

Volvo se vrací k Geely

Společnost Volvo Cars je pravděpodobně nejzranitelnější z evropských automobilek vůči Trumpovým clům na dovoz automobilů, takže nebylo velkým překvapením, když společnost minulý týden oznámila plán na snižování nákladů a restrukturalizaci svých amerických operací – a také stáhla svůj výhled zisku, jako to udělalo mnoho jejích konkurentů.

 

Cla však staví generálního ředitele Volva Hakana Samuelssona, který se nedávno vrátil do své staré funkce, do svízelné situace. Společnost si potřebuje získat americké spotřebitele modely na fosilní paliva a hybridy a zároveň lákat čínské kupující novými elektromobily.

 

Na rozdíl od Jima Rowana – muže, který nahradil Samuelssona, aby ho ten nyní opět vystřídal – nový generální ředitel Volva se hlásí k čínskému majiteli Geely, aby automobilce pomohl snížit náklady, a zároveň se snaží udržet spokojenost amerických zákazníků.

 

Jak řekl jeden analytik o tom, že se Volvo opět hlásí ke Geely: „Musí to udělat, aby přežili.“

 

Nový boj o pravidla pro elektromobily v Kalifornii

Republikány ovládaná Sněmovna reprezentantů USA zahájila nový boj s Kalifornií, když odhlasovala zákaz plánu tohoto státu ukončit do roku 2035 prodej vozidel pouze na benzin, který přijalo 11 dalších států. Sněmovna podpořila legislativu, která má zrušit výjimku udělenou v prosinci americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí EPA za bývalého prezidenta Joea Bidena a umožňující Kalifornii nařídit, aby se do roku 2035 prodávala nejméně 80 % elektromobilů.

 

Velké automobilky lobovaly za změnu s tím, že pravidla nejsou proveditelná. Kalifornie tvrdí, že pravidla jsou nezbytná pro snížení znečištění a tvrdí, že hlasování Sněmovny je nezákonné. Během jeho první administrace se snahy prezidenta Trumpa o zrušení kalifornských emisních pravidel zapletly do dlouhého soudního sporu, který Biden nakonec stáhl.

 

Zatím tedy není jasné, zda to skončí jinak.

 

Rychlá kola

Ford zrušil program vývoje elektrické architektury nové generace, kterou manažeři označili za klíčovou pro konkurenci s průkopníky v oblasti elektromobilů, jako je Tesla.

 

Společnost Waymo, divize autonomních vozidel společnosti Alphabet, oznámila, že již letos bude v novém závodě v Arizoně s kanadským partnerským dodavatelem autodílů Magna vyrábět vozidla Jaguar I-Pace a Zeekr se svou technologií autonomního řízení.

 

Společnost Onsemi předpovídá tržby za druhé čtvrtletí nad očekáváním Wall Streetu, protože poptávka po jejích čipech používaných v elektromobilech zůstává i přes Trumpova cla silná.

 

Výrobce elektromobilů Rivian investuje 120 milionů dolarů do dodavatelského parku poblíž svého závodu v Illinois, protože se připravuje na výrobu menšího a dostupnějšího SUV v příštím roce.

 

Výrobce akumulátorů Novo Energy, patřící společnosti Volvo Cars, sníží počet svých zaměstnanců o 50 % aby snížila náklady poté, co vyhodnotila bankrot švédské společnosti Northvolt, která původně podnik spoluvlastnila.

 

Společnost General Motors kvůli klesající poptávce a obchodním problémům propustí zaměstnance ve svém závodě na výrobu pick-upů v Oshawě v Kanadě.

 

Ilustrační foto (Volvo Cars USA): Newspress USA