name | autoweek.cz

Mnoho Evropanů si nemůže dovolit elektromobil

Mnoho Evropanů si nemůže dovolit elektromobil

14.04.2023 | Aktuality

Nové údaje Sdružení evropských automobilek ACEA ukazují, že obavy o cenovou dostupnost brání rozšíření elektromobilů na trhu.

Navzdory legislativním snahám EU o snížení emisí CO2 z automobilů je v rámci EU na vnitrostátní úrovni patrný nedostatek iniciativ, které by urychlily zavádění elektromobilů na trh. Nejnovější údaje Sdružení evropských automobilek ACEA o elektricky nabíjitelných vozidlech (ECV) potvrzují, že cenová dostupnost zůstává pro evropské spotřebitele významnou překážkou, neboť mnozí jsou kvůli tomu nuceni od nákupu elektromobilů upustit.

 

Ve více než polovině členských států EU mají elektromobily podíl na trhu pouhých 9 % nebo méně. Tyto země jsou soustředěny především ve střední a východní a jižní Evropě, kde průměrný čistý příjem činí 13 000 eur (300 000 Kč, 25 000 Kč za měsíc). Naopak nejvyšší podíly (30 % a více) jsou pouze v pěti zemích severní a západní Evropy, kde čistý příjem přesahuje 32 000 eur (745 000 Kč, 62 000 Kč měsíčně).

 

Tyto nejnovější údaje jsou výstižnou připomínkou toho, že nedostatek spotřebitelských pobídek k nákupu ekologičtějších a ke klimatu šetrnějších vozidel brzdí potenciál evropského trhu s elektromobily. Nedostatek příznivých podmínek, včetně přístupu k nabíjecí infrastruktuře, také prohlubuje rozdíly v podílu na trhu v jednotlivých členských státech a regionech EU.

 

Evropský automobilový průmysl významně investoval do technologie elektrických vozidel. Elektrifikace je podle ACEA nejúčinnějším způsobem, jak minimalizovat uhlíkovou stopu silniční dopravy, snížit emise znečišťujících látek a zlepšit kvalitu ovzduší. Jenže problémy s cenovou dostupností tento tolik potřebný přechod brzdí.

 

Rozhodující činitelé musí nyní odpovídajícím způsobem jednat a vytvořit ucelené příznivé podmínky. Jedním z těchto opatření je urychlená instalace dobíjecích míst pro elektromobily na celém kontinentu, zejména v zemích, kde infrastruktura výrazně chybí. Kromě toho mohou dále stimulovat přechod Evropy k čisté nulové budoucnosti pobídky k nákupu, které pomohou zmírnit problémy s cenovou dostupností, jimž čelí evropští spotřebitelé.