name | autoweek.cz

Mobilita na IAA: Šest trendů, kterým byste měli věnovat pozornost
01.09.2025 | Trendy
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu. Co letos čeká na IAA Mobility? Šest trendů, na které se v Mnichově zaměříme.
Design
Jde o design, ty hloupý!
Je to neobvyklá náhoda. Všichni tři němečtí prémioví výrobci na IAA představí nové, průlomové designové styly pro své modely. BMW s uvedením „Nové třídy“, Mercedes debutuje s novým GLC (poprvé na nové platformě) a Audi s novým designem, který generální ředitel Gernot Döllner nazývá „TT Moment 2.0“.
IAA se stává designovou přehlídkou. Hnací silou je posun směrem k elektromobilitě, digitalizaci interiéru a softwarově definovaným vozidlům s jejich zcela novými možnostmi. To, co bylo dlouho předem ohlašováno, se nyní skutečně děje. Revoluce probíhá. Skutečnost, že design dělá velký krok vpřed, je také odvážná. BMW a Audi budou tématy k diskusi.
Shrnutí: Do konce desetiletí se auta budou výrazně lišit od toho, co dosud známe. Silniční krajina se mění.
Konkurence z Číny
Toto je druhá vlna
Číňané přicházejí do Evropy ve druhé vlně. Po prvních modelech, které dorazily na začátku 20. let 21. století, nyní následují auta s vylepšeným výkonem a především s větší rozmanitostí. Po široké nabídce kompaktních SUV nyní vidíme sedany, kombi, ale i velká SUV a sportovní vozy. A objevuje se stále víc značek a podznaček. To vše bude k vidění na IAA, kde budou Číňané spolu s Němci největší skupinou.
Vlna, poháněná nadprodukcí v Číně, zaplavuje trh. Očekává se, že úspěšná expanze v Evropě zajistí přežití mnoha značek, které ještě nedosáhly bodu zvratu. Doposud to bylo jen zbožné přání. Generální ředitel BMW Oliver Zipse nedávno řekl deníku „Spiegel“: „V našem odvětví proběhne výběrové řízení.“
Shrnutí: Cenová válka spolu s rostoucí konkurencí se stává intenzivnější. Zákazníci mají velký výběr. Konsolidace je však nevyhnutelná.
Pohled do budoucnosti
Futuristické koncepční vozy
Zdá se, že mnoho menších výrobců uvízlo ve fázi mezi generacemi modelů. Do Mnichova přijíždějí s koncepčními vozy místo „skutečných“ sériových vozů. Kromě těch, které se brzy stanou realitou (například Škoda Vision O), existují futuristické koncepční vozy, u nichž mohou především designéři popustit uzdu své fantazii. Opel představuje Corsu GSE Vision Gran Turismo, kde Gran Turismo odkazuje na počítačovou hru, ve které hraje roli. Zde se virtuální svět setkává se světem reálným. Hyundai přináší koncepční vůz, jehož první upoutávky připomínají kubistické formy. Číňané mají také co nabídnout, například Avatr se svými sportovními luxusními vozy. Trocha sci-fi je jistě vítána.
Shrnutí: Při tolik racionálním myšlení a uniformitě SUV jsou designové vize osvěžující. I když se ne všechno stane skutečností, koncepční vozy nabízejí pohled do designu pozítří.
Za hranici 2+
Další krok v autonomním řízení
Mnoho technologických společností se na IAA zaměřuje na autonomní řízení. Na seznamu vystavovatelů je 81 společností, které se zaregistrovaly pro autonomní a automatizované řízení nebo jako technologické společnosti ADAS. Velkou pozornost si získávají startupy jako Wayve z Velké Británie, které kombinují autonomní řízení s umělou inteligencí a hlubokým učením. QCraft, jedna z nejrychleji rostoucích společností z Číny, zabývajících se autonomním řízením, otevírá během IAA své evropské sídlo v Německu. A 15 vystavovatelů bude naživo předvádět, jaké funguje autonomní řízení - vyhrazená provozní plocha na dálnici A94 umožňuje autonomii úrovně 3 a 4.
Shrnutí: Autonomní řízení se vzhledem k humbuku kolem let 2017/2018 („Do roku 2025 budeme všichni jezdit vysoce autonomně...“) očekávalo už dlouho. I když mnoho slibů bylo daleko od reality, věci se tímto směrem krok za krokem ubírají.
Softwarem definovaní vítězové
Dodavatelé se stávají technologickými společnostmi
Němečtí dodavatelé pro automobilový průmysl se stále víc stávají technologickými společnostmi – protože musí. Po pandemii přehodnotili své produktové strategie, což nakonec vedlo k silnějšímu zaměření na softwarově definované aplikace pro vozidla a více elektroniky. Německé společnosti stále patří k lídrům, zejména ve vývoji hardwaru a softwaru pro asistenční systémy řidiče, ale také v technologiích elektrického pohonu s akumulátory. Hardware není takovým poraženým, jak by se mohlo zdát – stále existují komponenty, které jsou nepostradatelné. Software však bude mít pro podnikání budoucnosti velký význam.
Shrnutí: Společnosti v automobilovém průmyslu se budou muset víc spojovat s technologickými společnostmi pokud jde o integraci potřeb zákazníků do svých produktů.
Budoucnost IAA
Mobilita – zatím jen přívěsek
Veletrh IAA Mobility, konaný ve dvouletém cyklu, se etabluje jako nejdůležitější evropský veletrh (lichého) roku. V sudých letech se v Paříži koná Salon d'Automobile. Na kontinentu se již žádné další velké autosalony nekonají, možná by se měl zmínit Brusel (na začátku roku). Takže - jednoduše kvůli nedostatku konkurence bude IAA pokračovat. A pravděpodobně zůstane v Mnichově.
Koncept „platformy mobility“ je vždy náročný úkol, protože se primárně týká technologií souvisejících s automobily. To, o čem spolu zástupci výrobců jízdních kol, leteckých společností nebo železnic musí diskutovat, zůstává uměle vyprovokovaným dialogem.
Shrnutí: Průmysl se chce setkávat, a to i na veletrzích. Otevřené prostory v centru města jsou vzrušující, ale nesmí se konat na úkor Summitu, skutečného veletrhu B2B. A tento vysněný, propojený svět mobility snad zůstane opakujícím se tématem do roku 2050.
Foto: IAA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz