name | autoweek.cz

Modernizace Škody Octavia

Modernizace Škody Octavia

14.02.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Značka Škoda pokračuje v nebývalém přísunu novinek. Nyní představuje modernizovanou podobu nejprodávanějšího modelu Octavia. Oživení vzhledu a technická modernizace se týkají obou karosářských verzí liftback a kombi i sportovních variant Sportline a RS. Chybí ale plug-in hybrid.

Novodobá Octavia je od zahájení výroby před 27 lety v roce 1996 nejprodávanějším modelem značky. Ve čtyřech generacích se prodalo přes 7,15 milionu vozů. Nyní čtvrtá generace vstupuje do další produkční fáze. Součástí modernizace je inovovaný vzhled s novým předním a zadním nárazníkem a přepracovanou maskou chladiče. Novinkou jsou také Matrix-LED přední světlomety druhé generace, nová Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a několik nových designů kol z lehké slitiny. Zákazníci získají i bohatší standardní výbavu. Kromě toho se zvýšil podíl udržitelných materiálů v interiéru použitých na sedadlech, palubní desce a výplních dveří.

 

Vrcholné verze Octavia Sportline a Octavia RS posouvají sportovní charakter na ještě vyšší úroveň.

 

S přesunem výroby modelové řady Octavia z Mladé Boleslavi do Kvasin z nabídky vypadly verze s plug-in hybridním pohonem.

 

Integrace ChatGPT a nové displeje

Modernizovaná Octavia má centrální 10“ displej infotainmentu a 10“ displej virtuálního kokpitu mini. Poprvé v této modelové řadě je za přání k dispozici také infotainment s 13" displejem. Do hlasové asistentky Laura bude standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci. USB-C konektory mají nově výkon 45 W a nabízí tak třikrát větší nabíjecí výkon než dříve.

 

Pohonné jednotky

Škoda Octavia je k dispozici se čtyřválcovými motory – čtyřmi zážehovými a dvěma vznětovými s výkony od 85 kW (115 k) až po 195 kW (265 k) u verze Octavia RS. Motor 2,0 TSI/150 kW (204 k) bude uveden na trh později a bude standardně dodáván s pohonem všech kol.

 

Oba motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců ACT+, který při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a tím snižuje spotřebu. Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek má vynikající tepelnou účinnost.

 

1,5 TSI

B

85 kW (115 k)

220 N.m

6M

přední

1,5 TSI mHEV

B

85 kW (115 k)

220 N.m

7A DSG

přední

1,5 TSI

B

110 kW (150 k)

250 N.m

6M

přední

1,5 TSI mHEV

B

110 kW (150 k)

250 N.m

7A DSG

přední

2,0 TSI (2025)

B

150 kW (204 k)

320 N.m

7A DSG

4x4

2,0 TSI RS

B

195 kW (265 k)

370 N.m

7A DSG

přední

2,0 TDI

N

85 kW (115 k)

300 N.m

6M

přední

2,0 TDI

N

110 kW (150 k)

360 N.m

7A DSG

přední

 

Mild-hybridní verze pro vyšší účinnost

Základní zážehový motor 1,5 TSI/85 kW (115 k) je, stejně jako verze 1,5 TSI/110 kW (150 k), k dispozici s mild-hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild-hybridní systém využívá k ukládání energie do 48 V lithio-iontového akumulátoru kapalinou chlazený 48 V startér-generátor poháněný řemenem. Energie získaná při rekuperaci může pomoci spalovacímu motoru elektrickým zvýšením točivého momentu nebo umožnit vozu plachtit se zcela vypnutým motorem.

 

Vyšší výkon u zážehových motorů 2,0 TSI

Motory 2,0 TSI využívají tlak vstřikování paliva 350 bar a mají proměnný zdvih ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. Varianta o výkonu 150 kW (204 k) se standardním pohonem všech kol pracuje v Budackově cyklu se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a má o 10 kW (14 k) vyšší výkon než dosud. Vrcholný motor modelu Octavia RS má výkon 195 kW (265 k), tedy o 15 kW (20 k) vyšší než dřív.

 

Vznětové motory s procesem Twin Dosing

U obou motorů 2,0 TDI klikový hřídel s ocelovými písty účinně snižují tepelné ztráty a zároveň zvyšují rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2200 bar, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOX). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

 

Algoritmus vyhodnocuje chování řidiče

Asistent rozpoznání únavy řidiče je rozšířen o rozpoznání pozornosti řidiče, které je již nasazeno ve zcela nových modelech Superb a Kodiaq. Nový systém sleduje chování řidiče a vyhodnocuje míru jeho možné únavy. Nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla včetně udržování jízdního pruhu. Využívá inovativní algoritmus k rozpoznání krátkodobé nepozornosti a dlouhodobé únavy. Nový systém detekuje odchylky od normálního způsobu řízení při rychlostech nad 65 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních: doporučující, výstražné a stupňující.

 

Pohodlné parkování

Nová verze automatického parkování, která je k dispozici pouze s automatickou převodovkou, umí vůz Octavia zcela samostatně zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže také vyjet. Kromě řízení nyní ovládá také brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed nebo vzad. Vůz automaticky zastaví, pokud systém rozpozná překážku.

 

Funkce parkování na dálku nabídne ještě víc - řidiči stojí mimo vůz ve vzdálenosti do čtyř metrů a ovládá ho na dálku pomocí aplikace MyŠkoda. Maximální rychlost během parkovacího manévru je 9,5 km/h.