name | autoweek.cz

Modernizovaný Golf s novou technikou

Modernizovaný Golf s novou technikou

12.11.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský bestseller č. 1 přichází s modernizací. Týká se nejen vzhledu, ale v porovnání se sourozenci Seatem Leon a Škodou Octavia přidává i významné technické inovace. Golf by měl být nejmodernějším kompaktem a díky tomu zaútočit i na prémiovou konkurenci.
Oživená podoba 7. generace Volkswagenu Golf přináší nové funkce, především v kompaktní třídě poprvé nabízené ovládání pomocí gest a poloautonomní řízení. K tomu přidává zcela nový pozoruhodný zážehový turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,5 TSI Evo.
 
VW očekává, že po modernizaci Golf opět oživí segment kompaktních hatchbacků poněkud stagnující pod tlakem crossoverů a SUV. Golf v tomto segmentu zaujímá zcela ojedinělé postavení etalonu, s nímž se srovnává veškerá konkurence. Vedení VW se netají tím, že by s nejprodávanějším autem v Evropě chtělo zaútočit i na konkurenci ze strany prémiových značek, tedy vozy jako jsou BMW řady 1 a Mercedes-Benz třídy A.
 
Sedmé generace Golfu se od premiéry v roce 2012 po celém světě prodalo víc než 3,2 milionu kusů. Nyní přichází jeho facelift v polovině životního cyklu. Novinku bude v Evropě možné objednávat od začátku prosince. Modernizace se týká tří- i pětidveřových verzí, kombi Variant stejně jako verzí Golf GTI a Golf GTE.
 
Větší proměna, než se zdá na pohled
Na vnější podobě Golfu je pár drobných retuší především v podobě hlavních světlometů. Zadní svítilny s LED se budou nově dodávat jako standardní výbava. Ty hlavní změny se zde odehrály v interiéru a pod kapotou.
 
Klasické analogové přístroje může za příplatek nahradit aktivní informační displej (Active Info Display) 12,3“, odvozený z Virtual Cockpitu Audi. Umožňuje pět základních režimů zobrazení, včetně navigace. Na středové konzoli jsou displeje multimediálního a navigačního systému velikosti 6,5“ až 9,2“. Ve vrcholné výbavě Discover Pro může řidič funkce vozu ovládat kombinací dotyků, hlasu a poprvé v nižší střední třídě i gesty (to zatím nenabízí ani Audi).
 
Nové asistenční systémy
Volkswagen rozšířil nabídku asistenčních systémů. K dispozici je asistent pro jízdu v dopravní zácpě, automatické zastavení auta, pokud se řidiči udělá nevolno nebo vylepšený parkovací asistent.
 
Golf nově dostal i systém částečně autonomní jízdní, který je v segmentu kompaktních vozů nabízen úplně poprvé. Dokáže jízdu vozu nasměrovat, brzdit i urychlovat až do rychlosti 60 km/h ve stop-and-go provozu tak dlouho, dokud jsou ruce řidiče na volantu. Systém využívá funkce výstrahu při vybočení z jízdního pruhu a adaptivní tempomat.
 
Zcela nový motor 1,5 TSI Evo
Úplnou novinkou v nabídce pohonných jednotek je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 TSI, nahrazující motor 1,4 TSI (92 kW/125 k). Má výrazně vyšší výkon v nižších otáčkách, plochý průběh točivého momentu a současně i sníženou spotřebu. Je to dáno použitím elektrického natáčení lopatek turba systémem převzatým od Porsche. Variabilní geometrie turbodmychadla, běžná u vznětových motorů, se zde poprvé objevuje u zážehového motoru.
 
Základní verze BlueMotion má maximální výkon 96 kW (130 k) a točivý moment 200 N.m v rozsahu 1400-4500/min. Výkonnějšího varianta má 110 kW (150 k) a 250 N.m při 1500/min. V této verzi používá inovativní systém povlaku stěn válců atmosférickým plazmovým sprejováním (APS) pro snížení třecích ztrát.
 
Společným znakem obou verzí motoru 1,5 TSI je deaktivace dvou válců při nízké nebo střední zátěži, vysoký stupeň komprese 12,5:1 a schopnost pracovat v Millerovu cyklu, využívaném např. Toyotou v hybridním pohonu. Čtvrtá generace přímého vstřikování benzinu má pracovní tlak 35 MPa (350 bar).
 
Další inovací tohoto motoru je možnost tzv. „plachtění“, kdy systém uzavírání sacích ventilů EIVC nevyřadí z činnosti jen dva válce, ale celý motor v situacích, kdy má řidič nohu z akcelerátoru. Tuto funkci dosud nabízely jen některé hybridy.
 
Pro snížení ztrát je vůz vybaven přídavnou baterií 12 V pro napájení elektrického posilovače řízení. S motorem je kombinována i nová sedmirychlostní převodovka DSG. Všechny inovace dohromady umožňují, aby motor 1,5 TSI Evo vykazoval spotřebu jen 4,6 l/100 km.
 
Sportovní Golf GTI se dočkal vyššího výkonu zážehového motoru 2,0 TSI - 169 kW (230 k), ve verzi Performance dokonce 180 kW (245 k).