name | autoweek.cz

Mokka se bude montovat v Zaragoze

10.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Malé SUV Opel Mokka se bude od roku 2014 montovat z dílů dodávaných převážně z výrobního závodu GM DAT v Koreji i ve španělském závodě Opelu v Zaragoze.

Výroba Opelu Mokka se přenese do Evropy. Toto malé SUV se ve druhé polovině roku 2014 začne vyrábět ve španělské továrně koncernu GM v Zaragoze. Dosud se Opel Mokka vyrábí současně s Chevroletem Trax v továrně GM DAT v korejském Bupyeongu.

„Rozhodnutí pro výroby Mokky v Zaragoze jde v duchu naší strategie vyrábět auta tam, kde se prodávají,“ řekl výkonný šéf Opelu Karl-Thomas Neumann. „Toto rozhodnutí pomůže zlepšit využití výrobních kapacit v Evropě a proto je dobrou zprávou pro celou naši organizaci. Díky této investici budeme schopní vyrábět více vozů a rychleji uspokojovat poptávku našich zákazníků.“

„Je to dobrá zpráva nejenom pro závod Opelu v Zaragoze, ale i pro všechny výrobní závody, protože se zlepší využití celkových kapacit,“ dodal Dr. Wolfgang Schäfer-Klug, předseda Evropského zaměstnaneckého fóra EEF. „Vedení automobilky Opel splnilo dlouhodobý požadavek EEF na výrobu malého SUV v Evropě. Jde o pozitivní přístup ve vztahu ke všem zaměstnancům automobilky Opel.“

Zatímco evropští odboráři GM jsou spokojeni, je otázkou, jak se s tímto krokem vyrovnají jejich kolegové v Jižní Koreji, kteří nikdy nemají daleko nejen ke stávkám, ale ani k mnohem ráznějším krokům. Naposledy zastavili práci kvůli nízkým mzdám koncem června, což nepříjemně omezilo dodávky hotových aut značky Chevrolet, ale i Opelů Mokka a Antara i dodávky celků pro CKD montáž vozů Buick v Číně.

Rozhodnutí vyrábět model Mokka v Zaragoze pomůže podle Opelu zachovat 5800 pracovních míst v této španělské továrně, ve které se dnes vyrábějí modely Corsa a Meriva. Zaragoza totiž byla vedle Bochumi dalším výrobním závodem Opelu, jemuž vzhledem k celoevropsky nízkému využití výrobních kapacit hrozilo uzavření.

V úvodní fázi GM v závodě v Zaragoze investuje 80 milionů USD do přípravy výroby. Výroba Mokky ve Španělsku bude zpočátku založena na montáži dodávaných kompletů CKD (Completely Knocked Down) a dílů vyrobených v továrně GM DAT v korejském Bupyeongu, přičemž podíl komponent od evropských dodavatelů se bude postupně zvyšovat.

Opel podle JATO Dynamics prodal za pět měsíců 32 342 vozů Mokka (vč. značky Vauxhall) a je třetí v segmentu malých SUV za Dacií Duster se 39 237 nově registrovanými vozy a stále kralujícím Nissanem Juke, jehož se prodalo 48 043 kusů.