name | autoweek.cz

Motoristům u nás chybí zkušenost s elektromobily
02.08.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Elektromobily jsou pro většinu českých motoristů stále spíš neznámou než běžnou alternativou a pro mnohé jsou terčem kritiky. Průzkum společnosti E.on ukázal, že se motoristé v ČR stále výrazně bojí praktického používání elektromobilu. Přetrvávají obavy z dojezdu, nabíjení nebo ceny.
Průzkum společnosti E.on, realizovaný prostřednictvím nástroje Instant Research agentury IPSOS, ukázal, že elektromobilitu vnímá pozitivně jen 37 % lidí, zatímco 38 % k ní stále zaujímá negativní postoj. Informovanost o elektromobilitě přitom zůstává v české společnosti stále poměrně nízká.
E.on vnímá elektromobilitu jako dlouhodobou investici do udržitelné budoucnosti. Jde o transformační změnu, která spojuje technologie, odvahu a inovace. Z dostupných možností je podle E.onu elektromobilita stále nejefektivnější, nejdostupnější a nejlogičtější cestou.
Zkušenost s elektromobilem má jen třetina Čechů
Z vlastní zkušenosti zná elektromobily jen 36 % dotazovaných. Nejvíc jim fandí lidé ve věku 27 až 35 let - v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů. Elektromobilem už někdy jeli hlavně mladší obyvatelé velkých měst. Za největší výhody elektromobilu dotázaní považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu – 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách.
Mýtus o krátkém dojezdu
Parametry elektromobilů se výrazně posunuly. Mnohé moderní elektromobily už zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky na tisícikilometrové trase k moři obvykle stačí a řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Průměrný denní nájezd řidiče v ČR podle Eurostatu přitom je 30–40 km a průměrná délka jedné cesty autem činí 12 km.
„Výrazně se zlepšila nabíjecí infrastruktura. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes E.on běžně buduje výkonné nabíječky od 150 kW. Jako první jsme v Česku instalovali i ultrarychlou dobíjecí stanici o výkonu 400 kW a právě na vysoce výkonné dobíjení se ve veřejném dobíjení soustředíme,“ uvádí jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma.
Nabíjecí síť roste rychleji než povědomí veřejnosti
Jen 15 % lidí považuje síť dobíječek za dostatečně hustou. Dnes má E.on v České republice 650 dobíjecích bodů a každých pár dní otevírá další. V celé zemi je aktuálně téměř 5500 veřejných dobíjecích bodů ve více než 3000 stanicích (dle statistiky www.cistadoprava.cz). Presto síť považuje za dostatečně hustou jen 15 % lidí. Realita a veřejné vnímání se tak stále výrazně rozcházejí.
E.on rozvíjí síť dobíjecích stanic s ohledem na budoucnost. Vnímá ji jako transformační změnu, která vyžaduje investice, technologické know-how i odvahu. Roste pokrytí mimo hlavní trasy – u obchodních center, firem, sídlišť i méně frekventovaných silnic. Až 80 % infrastruktury pro dobíjení vzniklo díky evropským a státním dotacím i v místech, kde by se komerčně nevyplatilo stavět.
„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut – ideální čas na kávu a toaletu. Síť se neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl – například na méně vytížených trasách,“ doplňuje Martin Klíma.
I při stejné ceně by Češi volili hybrid
Nejvíc Čechů (29 %) odrazuje od koupě elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by auta s různými typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by si vybralo hybrid. Pohon na benzin by zvolilo 29 % lidí a na naftu 16 %. Elektromobil by si i za těchto podmínek pořídilo jen 9 %.
Cena nabíjení nezávisí jen na elektřině
Návratnost investice do elektromobilu se odvíjí především od způsobu nabíjení. Nejde jen o cenu elektřiny. Významnou roli hrají i náklady na infrastrukturu, servis a software. Většina řidičů má možnost nabíjet doma (např. přes wallbox) nebo v práci, kde je nabíjení výrazně levnější.
„S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselu – náklady na 1 kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,“ uvádí Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.on Energie, která se zabývá elektromobilním řešením domácností a firem.
Cenu ovlivňuje i způsob platby. Nejvíce zaplatí neregistrovaní řidiči, kteří využívají platební terminál. Ten bude podle evropské legislativy do dvou let povinný na všech stanicích. Běžným standardem je nabíjení pomocí čipu nebo QR kódu, popřípadě využitím aplikace poskytovatele služeb. „I tady jsme se výrazně posunuli v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů. Například s naší kartou mohou lidé dobíjet u 120 000 dobíjecích bodů v devíti evropských zemích,“ upřesňuje Jakub Kott.
O průzkumu
Sběr dat pro průzkum byl realizován v květnu 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury IPSOS na vzorku 1 028 respondentů obyvatel České republiky ve věku 18 - 65 let.
Foto a grafy: E.on
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz