name | autoweek.cz

Muž z vlastních řad Stellantisu

Muž z vlastních řad Stellantisu

03.06.2025 | Aktuality

Agentura Reuters přináší novinky z automobilového průmyslu od svého evropského automobilového korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Dnes o velkém úkolu pro nového šéfa Stellantisu, jak se čínské automobilky přou o cenové válce a o Muskově návratu do Tesly.

Po zahájení matoucí obchodní války s přáteli i nepřáteli, která rozhýbala trhy jako na horské dráze, se zdá, že americký prezident Donald Trump spěchá s jejím rychlým ukončením. Podle exkluzivní zprávy Reuters Trumpova administrativa žádá země, aby do středy předložily svou nejlepší obchodní nabídku, včetně celních sazeb a potenciálních amerických investic.

 

Existuje mnoho možných důvodů, proč Trump potřebuje rychlost, ale jedním z nich by mohlo být to, že se jeho obchodní válka nepříjemně blíží k prázdninové sezóně námořní dopravy.

 

Jak informuje agentura Reuters, objem přepravy v přístavu Los Angeles výrazně klesl a výkonný ředitel Gene Seroka říká, že téměř 60 různých oznámení Trumpovy administrativy ohledně obchodní politiky a cel od ledna nechalo společnosti „na pokoji“, dokud nejistota neskončí.

 

Nový generální ředitel pro Stellantis

Po dlouhém šestiměsíčním hledání nového generálního ředitele se čtvrtá největší automobilka na světě Stellantis rozhodla pro… zasvěceného člověka Antonia Filosu. Zatímco někteří považují Filosu za přirozenou volbu pro tuto roli vzhledem k jeho zkušenostem jako vedoucího severoamerických operací, protože zkušenosti v USA se hodí při řešení závratné řady oznámení o clech, která vyšla z Trumpovy administrativy, někteří investoři nebyli nadšeni tím, že trvalo tak dlouho, než se rozhodli pro zjevného kandidáta, který byl od samého začátku favoritem.

 

Šest měsíců je dnes v automobilovém průmyslu velmi dlouhá doba, zejména od Trumpova návratu do úřadu v lednu. A výzvy, kterým Stellantis čelí, nejsou o nic méně naléhavé než tehdy, když byl bývalý generální ředitel Carlos Tavares v prosinci donucen k rezignaci.

 

Asi největší výzvou, které Filosa čelí, je zjistit, co dělat s rozsáhlým portfoliem 14 značek společnosti Stellantis. Některé z těchto značek budou možná muset zmizet, což zvyšuje pravděpodobnost sporu se zaměstnanci a odbory. Tento úkol je zřejmě ještě naléhavější než před šesti dlouhými měsíci, než se předseda Stellantisu rozhodl angažovat Filosu.

 

Čínská cenová válka drásá nervy

Napětí kvůli dlouhodobé cenové válce elektromobilů v Číně se v posledním týdnu konečně projevilo. Akcie čínských automobilek minulý týden klesly poté, co předseda Great Wall Motor Wei Jianjun označil trh za „nezdravý“. Jeho slova zopakoval i předseda státní společnosti Changan Zhu Huarong, který uvedl, že odvětví musí věnovat větší pozornost rizikům.

 

Dopad na akcie automobilek zhoršilo rozhodnutí BYD nabídnout nové pobídky pro víc než 20 modelů. Vedoucí pracovník BYD, čínské automobilky číslo 1, však komentáře Wei Jianjuna ostře kritizoval a označil je za alarmistické.

 

Jiní jsou však znepokojeni škodami, které podle nich boj o podíl na trhu způsobuje. Skupina zastupující čínské prodejce automobilů vyzvala automobilky, aby přestaly prodávat příliš mnoho aut mimo dealerství, protože to snižuje ziskovost a nutí k jejich uzavírání. A čínské ministerstvo průmyslu vyzvalo automobilky k uzavření příměří s tím, že v cenové válce „nejsou žádní vítězové“.

 

Investoři chtějí, aby Musk vedl Teslu

Bouřlivé – a poněkud kontroverzní – působení Elona Muska v Trumpově administrativě minulý týden náhle skončilo a investoři doufají, že se zaměří na společnosti, jejichž je stále generálním ředitelem, včetně Tesly a SpaceX.

 

Nejnovější prodejní zprávy z Evropy s pátým měsícem prudkého poklesu ve Francii, Švédsku, Španělsku a na dalších trzích ukazují, že Tesla má ještě hodně co napravit, aby se vrátila na správnou cestu.

 

Uprostřed tohoto masakru se však objevily i nadějné zprávy. Prodej v Norsku díky novému Modelu Y prudce vzrostl. Fanoušci Tesly tvrdí, že jakmile dorazí modernizovaný vůz – nejprodávanější model v Evropě v roce 2023 –štěstí se ke společnosti vrátí.

 

Dodávky nového Modelu Y začnou v řadě evropských zemí tento měsíc, takže brzy zjistíme, zda dokáže překonat Muskovy kontroverze a konkurovat na trhu, který se zaplňuje novými elektromobily od tradičních automobilek i nových čínských konkurentů.

 

Xiaomi YU7 přichází

Když už mluvíme o Tesle, čínská společnost Xiaomi představila svůj nové SUV YU7, které by mělo dále konkurovat Muskově společnosti na největším automobilovém trhu světa. Firma, která je známá především svými chytrými telefony a spotřební elektronikou, uvedla YU7 ve 13 svých pekingských showroomech a objednávky na něj začne přijímat v červenci.

 

Xiaomi se snaží zopakovat úspěch svého sportovního sedanu SU7, který byl uveden na trh v loňském roce a od prosince se měsíčně prodává lépe než Model 3 od Tesly. Analytici tvrdí, že YU7 by mohl konkurovat nejprodávanější Tesle Modelu Y.

 

K uvedení na trh však dochází také v době, kdy Xiaomi, nováček na vysoce konkurenčním čínském trhu s elektromobily, zaznamenalo pokles nových objednávek elektromobilů po sérii kontroverzí, včetně smrtelné nehody a stížností na klamavou reklamu.

 

Rychlá kola

Nissan nabízí americkým pracovníkům výkup akcií a celosvětově pozastavil zvyšování mezd na základě zásluh, protože rozšiřuje snižování nákladů uprostřed slabých výsledků na klíčových trzích.

 

Jak uvedlo agentuře Reuters pět prvních investorů do divize prémiových elektromobilů společnost Geely podhodnocuje značku Zeekr soukromou nabídkou odkupu ve výši 2,2 miliardy dolarů.

 

Značka Stellantis Alfa Romeo odloží uvedení na trh nové verze svého velkého SUV Stelvio na konec roku 2026 kvůli slabé poptávce po elektromobilech.

 

Porsche zřídí v Číně v Šanghaji výzkumné a vývojové centrum. Dohoda zahrnuje vybavení modelů infotainmentovým systémem přizpůsobeným pro čínský trh v roce 2026.

 

Výkonný předseda Fordu Bill Ford uvedl, že návrhy na zrušení amerických daňových úlev pro výrobu akumulátorů pro elektromobily s využitím čínské technologie by ohrozily plánovanou investici automobilky do závodu v Michiganu ve výši 3 miliardy dolarů.

 

Agentura S&P snížila výhled ratingu BB+ pro Volvo Cars z „stabilního“ na „negativní“ s tím, že americká cla a silnější konkurence v Číně poškozují růstové vyhlídky automobilky.

 

Foto: Stellantis, presseportal/ZDF, Xiaomi,