name | autoweek.cz

Může Evropa dohnat čínský v oblasti akumulátorech?
17.08.2025 | Trendy
Navzdory současnému významnému náskoku Číny ve výrobě článků akumulátorů, expert na akumulátory Simon Lux stále vidí šanci pro Evropu.
Simon Lux z Univerzity v Münsteru a Fraunhoferova institutu pro bateriové inženýrství (FFB) tvrdí, že Evropa zůstává světovým lídrem v mnoha technologických oblastech. Problém však je v tom, že jí chybí generální dodavatel, který by byl schopen postavit kompletní továrnu na akumulátory z jednoho zdroje. Podle Luxe je síla Číny je patrná zejména v technologii výroby lithio-železitophosfátových (LFP) článků a v budoucích akumulátorech s pevným elektrolytem. Naopak technický náskok v nikl-mangan-kobaltových (NMC) článcích není podle něho ve skutečnosti tak významný.
„Čínský náskok vyplývá ze skutečnosti, že země před více než 15 lety spustila velmi jasnou, pragmatickou a především holistickou strategii, která začíná u dolů na suroviny a končí u automobilů. Pokud jde o lithium-železité fosfátové články (LFP), čínské společnosti nyní ovládají 90 % hodnotového řetězce,“ vysvětluje profesor Lux.
Západ se dopustil chyby, že nevěřil v budoucnost technologie LFP akumulátorů, kterou sám vyvinul. „Lidé tady nikdy nevěřili, že je vhodná pro masový trh, protože ten vyžaduje dlouhý dojezd a malý objem článků akumulátorů. Proto jsme my Evropané spolu s Korejci přešli na nikl-mangan-kobaltové oxidové katody. V Číně se však technologie LFP soustavně dále rozvíjí, zpočátku pro použití v elektrických koloběžkách a nákladních vozech. Mezitím se tato chemie dosáhla vysokou účinnost a je nákladově efektivní, že je nyní nejlepší volbou pro středně velká elektrická vozidla v Číně. Tento potenciál jsme příliš brzy podcenili,“ konstatuje profesor Lux
Lux uvádí, že Čína má v LFP článcích a článcích s pevným elektrolytem náskok až pět let. V této oblasti Xiaomi připravuje malosériovou výrobu, což je krok, ke kterému jsou Evropa a USA stále ještě daleko.
„Důvod čínského náskoku spočívá v dlouhodobé a komplexní strategii. Ta začíná těžbou surovin a rozšiřuje se až na hotové elektromobily. U lithio-železitophosfátových článků (LFP) nyní čínské společnosti ovládají 90 % hodnotového řetězce. Evropa na druhou stranu potenciál této technologie v rané fázi podcenila a místo toho se zaměřila na jiné chemické složení článků,“ uvádí Simon Lux.
Navzdory těmto nedostatkům profesor Simon Lux vidí reálnou šanci, aby Evropa dohnala zameškané: „Nejsem tak pesimistický – pevně věřím, že to v Evropě stále dokážeme. Máme vynikající specialisty, desítky let zkušeností a máme stroje i zařízení světové úrovně. Potřebujeme podnikatelského ducha, kapitál a dlouhodobou vládní podporu. Obzvláště důležité je poskytovat cílenou podporu začínajícím podnikům během kritické fáze rozšiřování. To je jediný způsob, jak překonat technologické překážky a převést připravené projekty do výroby a na trh. Skutečným hlavním cílem musí být vybudování konkurenceschopného průmyslu akumulátorů v Evropě s evropskou sítí pro celý hodnotový řetězec.“
Ilustrační foto: BYD
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz