name | autoweek.cz

Myslí to GM s Opelem opravdu vážně?

Myslí to GM s Opelem opravdu vážně?

14.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení GM se německé kancléřce Angele Merkelové pochlubilo úmyslem investovat do roku 2016 do Opelu 4 miliardy eur. Na první pohled obrovská suma peněz je ale příliš malá na to, aby se plány GM daly brát vážně.

Komentáře z Německa rychle poukázaly na to, že suma 4 miliard eur, vyčleněná koncernovým šéfem Danem Akersonem na záchranu Opelu, je pouhým zlomkem toho, co chce v následujících investovat do dalšího rozvoje Volkswagen. Volkswagen před časem zveřejnil plán vynaložit ze svého rozpočtu pro příští tři roky 62,4 miliardy eur, z čehož má být 11,6 miliardy eur na vývoj nových vozidel.

Vývoj nového auta přijde na částku v řádu miliardy eur. Jenže GM uvedlo, že v rámci desetiletého plánu restrukturalizace, nazvaného DRIVE!2022, Opel během tří let uvede na trh 23 nových vozidel a 13 nových motorů.

Uvedené 4 miliardy odhadem pokryjí sotva pětinu potřebných nákladů. Vloni Opel vyprodukoval ztrátu 1,8 miliardy eur, přičemž se jednalo o už 14. rok v řadě, kdy hospodaření Opelu skončilo ztrátou. Od roku 1999 už celková suma toho, co muselo GM u Opelu odepsat, dosáhla 18 miliard dolarů.

Analytička společnosti Edmunds Michelle Krebsová proto uvedla: "GM v souvislosti s Opelem učinilo mnoho zarážejících kroků. Smysl jeho spolupráce s PSA zůstává nepochopitelný. Nyní přichází oznámení, že GM vloží další 4 miliardy do dlouhodobě ztrátové firmy působící na trhu, u něhož nelze do konce dekády očekávat obrat k lepšímu. Jsou to tedy po předchozích špatných investicích rozumně vynaložené peníze? Opel má skutečně pro GM velkou hodnotu, a to především ve výzkumu a vývoji. Ale tu poslední velmi významnou investici by bylo lépe vynaložit do rozvoje Chevroletu, nejrychleji rostoucí značky GM."

Mezitím Opel popřel tvrzení německých médií, že zaměstnanci v jeho továrnách nemají co dělat. Německá média už dlouho uvádějí, že závody Opelu běží na 50 až 60 % výrobní kapacity. Nyní produkční šéf Opelu Peter Thom ovšem agentuře Reuters sdělil: "Ve skutečnosti Opel běží na 70 % kapacity při třísměnném provozu, zatímco ve dvousměnném provozu je využití výrobní kapacity kolem 100 %." Pokud je to pravda, Opel by neměl mít žádný problém s nevyužitou kapacitou, protože už 80-85 % využití výrobní kapacity je považováno za ideální a třísměnný provoz obvykle není žádoucí. Jenže pokud je to skutečně pravda, pak je záhadou, jak to, že Opel při tak efektivní výrobě neustále produkuje ztrátu.

Na obrázku jsou zleva: předseda představenstva Opelu a president GM Europe Karl-Thomas Neumann, zástupce předsedy představenstva GM a předseda dozorčí rady Opelu Steve Girsky, německá kancléřka Angela Merkelová, předseda představenstva a výkonný šéf GM Daniel F. Akerson a šéf úřadu kancléřky Ronald Pofalla