name | autoweek.cz

Nabíjení elektromobilů se setrvačníkem

Nabíjení elektromobilů se setrvačníkem

15.11.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Škoda Auto, PRE a Chakratec přiváží do Prahy jedinečnou technologii pro nabíjení elektromobilů. Nabíjecí stanice se obejde bez chemických bateriových článků protože využívá princip setrvačníku. Kinetic Power Booster díky této technologii umožňuje elektromobily dvojnásobným výkonem.
Škoda Auto DigiLab v Praze zahajuje pilotní provoz jedinečné rychlonabíjecí stanice. Ta využívá princip setrvačníku a ve srovnání s elektrickou sítí nabízí až dvojnásobný nabíjecí výkon. Kinetická nabíjecí stanice na výstavišti v Letňanech je prvním zařízením svého druhu v České republice a třetím na světě. Tuto technologii vyvinul izraelský startup Chakratec. Spolupráci s ním v Tel Avivu navázal Škoda Auto DigiLab Israel.
 
Škoda Auto koncem října na Smart Mobility Summitu v Tel Avivu zveřejnila nová partnerství s inovativními startupy, zabývajícími se řešeními nejen pro chytrou mobilitu. Jednou z těchto nově oznámených firem je Chakratec, který vyvinul akumulační zařízení Kinetic Power Booster. Tato inovativní nabíjecí stanice umožňuje rychlé nabíjení elektromobilů i na místech, kde na to výkon sítě ve skutečnosti nestačí.
 
Stanice pojme výkonové rezervy v síti, roztočí s jejich pomocí setrvačníky do vysokých otáček a uloží elektřinu ve formě kinetické energie. Pokud se k nabíječce připojí elektromobil, začne Kinetic Power Booster energii ve formě elektřiny opětovně vydávat a zvýší dobíjecí výkon na dvojnásobek toho, co poskytuje samotná elektrická síť. Toto řešení se proto nabízí pro nabíjení například v autosalonech nebo nákupních centrech.
 
U kinetického systému Chakratec, na rozdíl od rychlonabíjecích stanic na bázi akumulátorů, zůstává kapacita na konstantní výši. Jedná se totiž o čistě mechanickou technologii, která umožňuje zhruba 200 000 nabíjecích a vybíjecích cyklů. To odpovídá životnosti zařízení kolem 20 let.
 
Základem nabíjecí stanice je 10 setrvačníků s hmotností 150 kg uložených v kontejneru, kde rotují ve vakuu. Pokud do nich přichází proud ze sítě, otáčky setrvačníků se zvyšují, při nabíjení vozu generují proud a přitom jejich otáčky klesají. Uložená energie vystačí na nabití vozu Škoda Citigoᵉ iV a dalšího elektromobilu současně, a to dvojnásobným výkonem oproti síti. Po vybití potřebují setrvačníky určitý čas na to, aby se zase dostaly na požadované otáčky - v případě 100 kW nabíječky v Letňanech to trvá zhruba 45 minut.
 
Rychlonabíjecí stanici v pražských Letňanech bude provozovat projektový partner, společnost PRE Group. Provoz stanice Škoda Auto a PRE oficiálně zahajují v rámci veletrhu elektromobility e-Salon na pražském výstavišti v Letňanech, který se koná od 14. do 17. listopadu 2019. Nabíjecí stanice Chakratec u vstupu do letňanského areálu zůstane a bude k dispozici veřejnosti i po skončení e-Salonu. Řidiči elektromobilů mohou v Letňanech v pilotní fázi projektu dobíjet elektřinu zatím zdarma. Ceny a platební metody pro ostrý provoz zveřejní provozovatel později. V závislosti na průběhu pilotní fáze plánují partneři výstavbu dalších rychlonabíjecích stanic se systémem Chakratec v České republice i v dalších zemích.