name | autoweek.cz

Nákladní doprava bude rozmanitější než dřív

Nákladní doprava bude rozmanitější než dřív

23.09.2022 | Vladimír Rybecký | Doprava

Bosch chce dále růst s klimaticky neutrálními pohony, Na veletrhu IAA Transportation Bosch vystavuje kompletní portfolio pohonů pro užitková vozidla - od spalovacích na naftu přes elektrické s akumulátory a palivovými články až po motory spalující vodík.

Ochrana klimatu, tlak na náklady, nedostatek řidičů – globální dopravní a logistický průmysl čelí velkým problémům a Bosch pro ně nabízí řešení. Na cestě ke klimaticky neutrální nákladní dopravě nadále rozšiřuje své portfolio pohonů. Kromě nafty, která bude v užitkových vozidlech ještě dlouho nepostradatelná, nabízí elektrické pohony s akumulátory a palivovými články. Další možností, zejména u těžkých stavebních a zemědělských strojů, je motor spalující vodík, jímž společnost Bosch zaplňuje mezeru v alternativních pohonech.

 

„V duchu ochrany klimatu bude nákladní doprava rozmanitější než dříve. Očekáváme, že alternativní pohony v průběhu desetiletí podpoří růst našeho podnikání,“ řekl člen představenstva společnosti Bosch a ředitel divize Mobility Solutions Markus Heyn na letošním veletrhu IAA Transportation v Hannoveru.

 

Ve světě, který se vyznačuje nejistotou, vzrostl prodej společnosti Bosch v oblasti mobility v letošním roce po zohlednění vlivu směnných kurzů o 6 % a čtvrtina příjmů přichází z technologie pro nákladní vozy do 40 t. Kromě pohonů jsou pilíře podnikání společnosti Bosch v oblasti užitkových vozidel také asistence řidiče a konektivita.

 

Bosch přináší novou energii do pohonů užitkových vozidel

Podle prognóz společnosti Bosch bude v roce 2025 víc než 80 % všech užitkových vozidel nad 6 t na celém světě poháněno vznětovým motorem. Poté se bude rozmanitost pohonů zvyšovat – do roku 2035 bude polovina nových užitkových vozidel poháněno elektrickým motorem, a to s akumulátory nebo vodíkovými palivovými články.

 

„Otevřenost technologiím dává smysl, zvláště u užitkových vozidel. V závislosti na použití bude existovat více než jeden klimaticky neutrální pohon nákladního vozidla,“ řekl Heyn.

 

Ve společnosti Bosch na pohonu užitkových vozidel budoucnosti pracuje 3400 vývojářů. Žádná jiná společnost nenabízí tak všestranné možnosti mobility jako Bosch – od elektrokol po stavební stroje, od čipů z karbidu křemíku až po kompletní moduly pohonů. A vyplácí se to. Bosch již obdržel od výrobců 30 sériových objednávek na elektrický pohon s akumulátory.

 

Bosch má velké plány s palivovými články. Do roku 2025 chce mít na silnicích více než 40 000 vlastních systémů s palivovými články. Za tímto účelem Bosch sám vyrábí svazky článků a zřizuje výrobní závody v blízkosti zákazníků - v Andersonu (USA), Wu-si (Čína) a Bamberku (Německo).

 

Vodík lze použít k pohonu nákladních vozidel nejen v palivových článcích, ale také v motorech na vodík. Bosch vyvíjí potřebné řídicí jednotky a vstřikovací techniku a již získal sériový projekt v Indii.