name | autoweek.cz

Náklady na pořízení a údržbu hybridních vozů

Náklady na pořízení a údržbu hybridních vozů

18.12.2009 | Antonín Matějka | Trendy

Složitější technika s sebou často přináší vysoké pořizovací náklady i zvýšené náklady na pravidelnou údržbu. Tento trend můžeme sledovat u moderních vznětových motorů. Je tomu tak i v případě hybridního pohonného systému Lexus Hybrid Drive?

GS 450h vs. GS 460

Velmi zajímavé srovnání nabízí v tomto ohledu sedany Lexus GS 450h a Lexus GS 460. Oba modely mají totiž velmi podobnou úroveň výkonu a lze je pořídit za stejnou základní cenu 1 549 000 Kč s téměř identickou základní výbavou. Obě varianty dosahují největší rychlosti 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se liší jen v jedné desetině sekundy: údaj 5,8 s platí pro osmiválcový model GS 460 a neméně působivou hodnotou 5,9 s se může pochlubit hybridní sedan GS 450h.

 

Pokud jde však o provozní náklady, vychází z tohoto porovnání jednoznačně lépe hybridní varianta. Majitel hybridního modelu zaplatí například citelně méně za benzin, neboť kombinovaná spotřeba sedanu GS 450h je s hodnotou 7,6 l/100 km o 3,4 l/100 km nižší než u osmiválce GS 460. Budeme-li v našem modelovém případě uvažovat cenu 29 Kč za litr benzinu, ušetří řidič hybridního modelu jen na palivu 88 740 Kč při ujetí vzdálenosti 90 000 km, tedy bezmála 1 Kč na každém kilometru.

 

Další nemalá úspora čeká majitele hybridního vozu při jeho pravidelné údržbě. V našem modelovém případě se budeme držet ujeté vzdálenosti 90 000 km za 6 let. Podle oficiálních ceníků pravidelné údržby modelů GS 460 a GS 450h ve všech autorizovaných servisech značky Lexus v ČR vychází průměrná cena šesti předepsaných servisních prohlídek na 77 560 Kč u klasického osmiválce a na 68 917 Kč u hybridního šestiválce. Majitel hybridního modelu tedy ušetří dalších 8 643 Kč.

 

 

RX 450h a LS 600h

Podobné srovnání jako v rámci modelové řady GS bohužel není možné v rámci modelových řad RX a LS. Důvodem je absence adekvátní výkonové verze k hybridním modelům RX 450h a LS 600h. Jinými slovy, v modelové řadě RX nenalezneme motorizaci V8, se kterou bychom mohli srovnávat model RX 450h a stejně je tomu i v modelové řadě LS. Zde výkon modelu LS 600h dosahuje necelých 450 koní, což odpovídá výkonu atmosférického dvanáctiválce. Tuto motorizaci však značka Lexus v nabídce nemá.

 

Obecně jsou hlavní rozdíly v nákladech na údržbu mezi jednotlivými modely, ať již klasickými nebo hybridními, dány odlišnostmi v objemu motorového oleje a počtem a druhem zapalovacích svíček.

Odlišnosti v množství normovaných hodin práce a rozsahu servisních úkonů u konvenčních a hybridních motorizací téměř žádné nejsou. Celý hybridní systém včetně elektromotorů i hybridních baterií je bezúdržbový.

Silniční daň

Další, byť drobné, zvýhodnění ve výši 4 200,- Kč ročně čeká majitele hybridních modelů Lexus v podobě osvobození od silniční daně.

 

Prodloužená záruka na určité komponenty hybridního systému

U hybridních modelů získává zákazník prodlouženou záruku na hlavní komponenty Lexus Hybrid Drive. Ta činí 5 let nebo 100 000 km podle toho, co nastane dřív. Na ostatní komponenty se vztahuje standardní záruka 3 roky nebo 100 000 km.