name | autoweek.cz

Nálada v německém autoprůmyslu klesá

Nálada v německém autoprůmyslu klesá

08.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Postavení německých automobilek se zhoršuje kvůli zpomalujícímu se prodeji elektromobilů a propadu prodeje v Číně. Konstatují to analýzy magazínu Automobilwoche.

Německé automobilky v čele s Volkswagen Group a Mercedesem-Benz vyjadřují stále víc obav ohledně svých vyhlídek po neuspokojivé výsledkové sezóně poznamenané klesajícím prodejem elektricky poháněných vozidel a oslabováním pozice v Číně. Jak uvádí mnichovský výzkumný institut IFO, využití výrobní kapacity v německém automobilovém průmyslu kleslo na 78 %. To je 9 % pod dlouhodobým průměrem, protože výrobci automobilů snižují produkci ve vysoce nákladných továrnách. Na nedostatek zakázek si stěžovalo 43 % respondentů, zatímco v dubnu to bylo 29 %. Několik výrobců v posledních týdnech ohlásilo špatné finanční výsledky.

 

Německý automobilový průmysl se potýká s klesající poptávkou po elektromobilech poté, co utratil miliardy na rozšíření této technologie. Pod tlakem jsou německé automobilky také v Číně, kde prodej zpomaluje kvůli prohlubující se krizi prodeje nemovitostí. Mercedes-Benz už snížil horní hranici své roční prognózy ziskovosti a Volkswagen slibuje větší snížení nákladů aby čelil propadu prodeje. „Automobilový průmysl sklouzává dále do krize. V příštích několika měsících se pravděpodobně nedá očekávat výrazné zlepšení,“ uvedla Anita Wölflová z IFO.

 

Jak uvedl německý spolkový úřad pro motorovou dopravu KBA, prodej elektromobilů v Německu se v červenci propadl o 37 % na 30 762 vozidel. Přitom celkový prodej osobních automobilů vzrostl o 7 %. Je to největší pokles od loňského prosince, kdy německá vláda náhle zrušila dotace na elektromobily. To ještě víc podkopává plány automobilek přejít k prodeji elektromobilů. Podíl elektromobilů v Německu v červenci podle EY klesl na 13 % z 20 % o rok dřív kdy automobilky očekávaly rychlý nástup vozidel s akumulátory podporovaný státními dotacemi. Také ve Švédsku, které je lídrem v oblasti elektromobilů, v červenci jejich registrace klesly meziročně o 15 %, což přispělo k celkovému propadu od začátku roku. Ve Švýcarsku prodej elektromobilů klesl o 19 %.

 

Všeobecné zpomalení prodeje elektromobilů v celé Evropě bez ohledu na to, kde jsou odstraněny pobídky nebo kde přetrvávají, dostává výrobce automobilů, jako je Volkswagen Group, do špatného postavení vzhledem k hroutícím se výrobním plánům. Dobře situovaní, ekologicky uvědomělí zákazníci jsou víceméně uspokojeni vysoce ziskovými modely, ale nedostatek cenově dostupných elektromobilů vytlačuje spotřebitele z masového trhu. Propad poptávky po elektromobilech podle průzkumu zhoršil obchodní vyhlídky také pro Mercedes-Benz a BMW.

 

„Nárůst elektromobility se zatím ukazuje jako neudržitelný. Trh ztratil veškerou dynamiku a mnoho zákazníků pochybuje o vyhlídkách elektricky poháněných automobilů,“ uvedl konzultant společnosti EY Constantin Gall. Constantin Gall z EY odhaduje, že prodej elektromobilů v Německu zůstane utlumený i v následujících měsících, což zpochybňuje plány automobilek na zvýšení prodeje a dodržování přísnějších emisních cílů vozového parku v Evropské unii od příštího roku. Zvláště ohrožen je Volkswagen a v důsledku toho může příští rok podle analytika UBS Patricka Hummela čelit negativnímu dopadu na zisk ve výši až 2 miliardy eur.

 

Pokles zájmu o elektromobily má vážný dopad i na projekty výstavby a provoz už postavených výrobních závodech na články akumulátorů. Například Valeo hledá kupce pro dva závody, které nemají potřebné vytížení, a další francouzský výrobce dílů OPmobility uvedl, že výkon jeho produkce pro elektromobily je poloviční oproti očekávání.

 

Ilustrační foto: Volkswagen