name | autoweek.cz

Náročné testy mají u Opelu dlouhou tradici

Náročné testy mají u Opelu dlouhou tradici

04.07.2011 | | Auto archív

První testovací centrum automobilky Opel bylo otevřeno už před 60 lety. Vlastní testovací areál, předchůdce dnešního zkušebního střediska Dudenhofen, stál nedaleko mateřského závodu v Rüsselsheimu. Testovací dráha na pozemku továrny ale fungovala už v roce 1903.

Před tím, než se dnešní nové modely značky Opel představí veřejnosti, absolvují prototypová vozidla tisíce kilometrů v těch nejtěžších podmínkách, často na speciálně konstruovaných testovacích tratích. Opel má hned několik takovýchto zařízení, největší z nich stojí u obce Dudenhofen, asi 50 kilometrů od mateřského výrobního závodu a Mezinárodního technického a vývojového centra automobilky Opel v Rüsselsheimu.

Právě před 60 lety - v roce 1951 - spustil Opel provoz svého prvního komplexního testovacího areálu v bezprostřední blízkosti výrobního závodu v Rüsselsheimu. Tím se Opel stal jedním z prvních německých automobilových výrobců s takovýmto moderním areálem. Stavební práce na pozemku o rozloze 15 hektarů trvaly pět měsíců. Po dokončení nového areálu mohl Opel přesunout část testovacích jízd z veřejných silnic do uzavřeného centra a tak uchránit své prototypy před nežádoucí pozorností a zvědavými pohledy.

Kromě rychlostního okruhu délky 1500 metrů a \"běžných\" silnic se modely Opel testovaly také na úsecích s kamennou dlažbou. Tehdy testovací areál obsahoval řadu speciálních sekcí, včetně silnic s výraznou příčnou klenbou nebo úseku se zvlněným povrchem, kde se zkoušely podvozky, závěsy kol, tlumiče, odpružení či řízení. Součástí testovacího areálu byly štěrkové a asfaltové cesty a dokonce i vodní brody. Strmé úseky se spádem až 30 procent - důležité pro testování převodovek, stoupavosti vozu či jeho rozjezdů a brzdění - tvořily centrální osu areálu. Na smykové dráze s řadou přesně definovaných povrchů mohli již tehdy experti automobilky Opel ladit optimální geometrii řízení, stanovovat úhly smyku nebo testovat nedotáčivost či přetáčivost automobilů ve velmi prudkých zatáčkách.

 

1920: Na testovacím okruhu Opel se i závodilo a propagovalo

V Rüsselsheimu Opel testoval své automobily už v roce 1903. Malý ovál zkušební dráhy v areálu továrny, který se využíval hlavně jako testovací okruh pro automobily a bicykly, byl ale brzy malý.

Proto Opel už v roce 1920 vybudoval vlastní závodní okruh dlouhý 1,5 km v lokalitě \"Schönauer Hof\", jižně od výrobního závodu. Na okruhu se nejenom testovalo, ale i závodilo a organizovaly se na něm i cyklistické podniky. Právě na tomto okruhu uskutečnil Fritz von Opel své pokusy s vozidel na raketový pohon. Oválná dráha měla výrazně klopené zatáčky (až 32 stupňů), umožňující jízdu rychlostí až 140 km/h, což z ní dělalo jeden z tehdy nejrychlejších okruhů světa - a šlo zároveň o první stálou automobilovou a motocyklovou závodní dráhu v Německu. Na okruhu se příležitostně konaly i speciální propagační akcie, jako například v roce 1924 prezentace jednodenní výroby více než 100 kusů populárního modelu 4/12 HP, známého spíše pod přezdívkou \"Laubfrosch\" (Rosnička). Pozůstatky tohoto okruhu jsou ještě dnes dobře patrné a jsou oblíbenou turistickou destinací.

 

Od roku 1966 dodnes: Výkonné testovací centrum Dudenhofen

Jako nástupce testovacího areálu z roku 1951 - který obsahoval i speciální vývojová pracoviště, jako např. laboratoř elektromagnetické kompatibility, centrum crash-testů a další, dodnes využívané testovací plochy, Opel v roce 1966 vybudoval zcela nové testovací centrum v Dudenhofenu. Tento areál obsahuje promyšlenou síť silnic a specifických tratí celkové délky 33 kilometrů, na kterých se ověřuje spolehlivost a odolnost automobilů v extrémních podmínkách.

Během uplynulých 10 let Opel rozšířil síť testovacích tratí v centru Dudenhofen o téměř 50 procent, takže dnes jejich celková délka dosahuje asi 60 kilometrů. V Dudenhofenu se měří komfort a hlučnost, nechybí \"mučicí\" rozbité tratě a horské úseky a pýchou centra je obvodový vysokorychlostní okruh.

Infrastrukturu a každodenní provoz centra Dudenhofen ovlivňují nové technologie a motory, vyvinuté v předchozích letech. Například nová čerpací stanice uvnitř areálu nabízí 18 rozličných druhů paliv, pro zkoušky elektromobilů je k dispozici několik nabíjecích stanic. Environmentální snášenlivost hraje důležitou úlohu při testování systémů pohonu i při vlastním provozu areálu. Například až 90 procent vody, používané na čištění testovaných automobilů, se recykluje.

Mozkem testovacího centra Dudenhofen s přibližně 300 zaměstnanci je elektronický systém komplexního řízení provozu. Systém kontroluje i pohyb testovaných automobilů po areálu, uděluje povolení pro vjezd do jednotlivých sekcí a poskytuje přesné informace o počasí. Novinkou je speciální tým pro organizací akcí, který má na starosti také zpřístupňování areálu pro veřejnost - v posledním období navštěvuje testovací centrum Dudenhofen každoročně více než 10 000 návštěvníků.

 

Vývoj podvozků v testovacím areálu Pferdsfeld

V roce 2005 testovací centrum Dudenhofen doplnil testovací areál Pferdsfeld, vybudovaný nedaleko města Bad Sobernheim ve spolkové zemi Porýní-Falcko. V této lokalitě byla kdysi umístěna základna německého vojenského letectva a Opel nechal upravit původní vzletovou a přistávací dráhu pro testování automobilů. Zatímco v Dudenhofenu se dělají většinou dlouhodobé prototypové zkoušky, areál v Pferdsfeldu se primárně specializuje na vývoj podvozků.