name | autoweek.cz

Narozeninový dárek Porsche: 911 bez střechy a luxusu

Narozeninový dárek Porsche: 911 bez střechy a luxusu

28.06.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Studie Porsche 911 Speedster připomíná historické závodní modely. Pravděpodobně vznikne malá série, určená sběratelům.
Před 70 lety začala automobilka Porsche s výrobou sportovních automobilů. Ferdinand Porsche sice postavil několik závodních strojů už před druhou světovou válkou, ale nakonec ho proslavil Volkswagenu Brouk. Sériovou výrobu aut značky Porsche rozběhl až jeho syn Ferry Porsche a 8. června 1948 mu rakouská spolková země Korutany vydala potvrzení, že Porsche 356 001 smí jezdit po veřejných komunikacích. A tehdy se to všechno začalo.
 
Volkswagen Brouk posloužil jako dárce techniky. Úplně první prototyp Porsche měl motor umístěný netradičně - uprostřed před zadní nápravou. Aby auto mohlo být čtyřmístné, ale i z úsporných důvodů, konstruktéři posunuli vzduchem chlazený čtyřválcový boxer zcela dozadu až za zadní nápravu.
 
Výročí si stuttgartská automobilka připomíná prostřednictvím různých akcí. K narozeninám si navíc Porsche věnovalo dar v podobě studie 911 Speedster. Auto využívá technický základ 911, avšak je pouze dvoumístné, má nízké čelní sklo a nemá střechu. Namísto ní je k dispozici pouze plachta, kterou lze zakrýt kabinu, aby do zaparkovaného auta nenapršelo.
 
Design i filozofie auta odkazují na historické závodní modely Porsche. Konstruktéři si dali záležet na nízké hmotnosti - široké blatníky, přední kapota a kryt za předními sedadly sestávají z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
 
Nezapomnělo se ani na detaily laděné v retrostylu, jako jsou vnější zpětná zrcátka, hrdlo palivové nádrže nebo motiv kříže v grafice předních světlometů (závodní auta kdysi mávala během dne světlomety přelepeny páskou, aby krycí sklo odolávalo odletujícím kamínkům a roztříštění se). 21“ leštěné lité disky jsou k nábojům připevněny centrálními maticemi.
 
V kabině jsou anatomická sedadla z uhlíkového kompozitu a čalouněná světlou kůží. Z přístrojové desky zmizely komfortní prvky, jako klimatizace nebo navigační systém.
 
Technika vychází z Porsche 911 GT3. Plochý nepřeplňovaný šestiválec s výkonem 368 kW (500 k) je spřažený se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou.
 
Porsche údajně plánuje příští rok rozjet malosériovou výrobu modelu 911 Speedster.