name | autoweek.cz

Ne jedno, ale dvě nová SUV se značkou Škoda?

Ne jedno, ale dvě nová SUV se značkou Škoda?

18.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Při výroční tiskové konferenci společnosti Škoda Auto samozřejmě přišla řeč i na připravované modely. Kromě nové generace vozů Superb Combi a Roomster se pracuje na větším SUV a ve výhledu je ještě větší luxusní sedmimístné SUV s cenou na úrovni modelu Superb.
Avizované úsilí o zvýšení produkce na hranici 1,5 milionu vozů ročně samozřejmě vyvolává otázku, zda Škoda Auto půjde cestou hledání nových trhů nebo rozšiřováním modelové nabídky. Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland potvrdil obě cesty.
 
Kdy bude dosaženo cíle 1,5 milionu vyrobených vozů, tzn. zda bude splněn cíl roku 2018, záleží na mnoha vnějších okolnostech, především na situaci na ruském trhu. Ruský trh je pro značku Škoda strategicky velmi důležitý. Podle Vahlanda by se uvedený cíl měl dělit - půl milionu aut v Číně a milion na ostatních trzích včetně Ruska, kde se předpokládá opětovný růst.
 
Fabia Monte Carlo ano, Fabia RS ne
„V Ženevě jsme právě představili novou Fabii Monte Carlo: malý vůz s drzým, odvážným designem a atraktivními doplňky, sportovním interiérem a s komplexní výbavou. Uvedení na trh je plánováno na červen,“ uvedl Vahland.
 
Na možnost výroby modelu Fabia RS nové generace šéf technického vývoje Frank Welsch řekl: „Verze Fabia RS, odvozená od třetí generace modelu Fabia po zkušenostech s předchozí generací určitě nebude. Pro tento hezký výkonný vůz se totiž rozhodlo velmi málo zákazníků. Technicky bychom samozřejmě byli schopni nabídnout i tuto verzi. Je ale velká poptávka po verzi Fabia Monte Carlo. Zákazníci mají zájem o tuto atraktivní variantu a nezáleží jim při tom na výkonu motoru. Proto jsme se také rozhodli nabídku verzí Monte Carlo rozšířit i na další modelové řady. Naše modelová ofenzíva bude pokračovat a budeme rozšiřovat paletu našich modelů, ale vždy to bude i s ohledem na náklady.“
 
Úspěšné pokrytí trhu
Co se týče modelové nabídky Vahland řekl: „Máme ještě bílá místa na mapě. Značka Škoda byla vždy úspěšná, protože vytvářela produkty, které se dokázaly prosadit po celém světě:
1) Především jsme po celém světě velmi úspěšní se sedany. Nová Octavia v tom pokračuje, skvěle se prosadil Rapid, který se vloni stal poprvé naším druhým nejprodávanějším modelem, a nový Superb má všechny předpoklady dosáhnout rovněž velkého prodejního úspěchu po celém světě.
2) V Evropě jsme velmi úspěšní s vozy kombi. Nejnověji na Fabii Combi už máme více objednávek, než tomu bylo u předchozí generace, a velké naděje vkládáme do nového Superbu Combi, který se představí ještě letos.
3) Naše hatchbacky - Fabia a Sportback - mají a budou mít následovníky, kteří budou ještě úspěšnější než stávající generace
4) Mezi SUV bude mít Yeti určitě nástupce a usilovně pracujeme na větším SUV. Už jsem se s jeho prototypem svezl, takže mohu konstatovat, že má motor i nějaké plechy kolem. O tom, zda bude ještě třetí SUV v nabídce, zatím můžeme jen filosofovat.
5) Bude i následník Roomsteru, kterého představíme ve druhé polovině letošního roku. Zatím vyjednáváme o možnosti společné výroby s některým z našich partnerů.“ (Pozn. Autoweek: na výroční konferenci Volkswagenu už zaznělo, že nový Roomster by se měl vyrábět v Poznani).
 
Velké SUV - úvahy už jsou dost konkrétní
Možné velké SUV Vahland ještě více přiblížil: „ Výrobu ještě třetího SUV vidím jako reakci na vývojové trendy ve světě, které svědčí pro výrobu velkého SUV. V našich plánech je až sedmimístný automobil na cenově podobné úrovni jako je Superb. Model Superb je velmi dobrým základem k vytvoření skupiny potenciálních zákazníků pro velké SUV. To bude mít pohon všech kol, a co se týče velikosti, mělo by být podstatně delší než 4,60 m, ale nemělo by překročit hranici 4,80 m. Pokud bychom se pro něj rozhodli, tak bude mít skvělou pozici nejen pro Evropu, ale především pro čínské a ruské zákazníky.“
 
„Pokud by tento vůz vznikl, měl by v nabídce značky zaujmout podobnou pozici jako Superb pro výrazné zvýšení atraktivity s výrazným designem,“ doplnil Welsch.
 
Velké SUV by se mělo představit snad už v roce 2017, ale ještě před tím přijde do výroby kompaktní model, do jisté míry po technické stránce obdobný s už oficiálně ohlášeným SUV Seat, které se začne vyrábět v Kvasinách v roce 2016. Designově zcela odlišný vůz Škoda přijde na řadu krátce po té.
 
„V Kvasinách jsme zahájili i největší modernizaci a rozšíření závodu v jeho 80leté historii. Chceme tento závod etablovat jako nové kompetenční centrum pro vozy SUV,“ uvedl Vahland.
 
Směrem do teplých krajů
A jaké jsou možnosti další expanze? „Značka Škoda vidí potenciál prodeje až 100 000 vozů ve středomoří. Diskutujeme o Izraeli, Egyptě, Turecku a Alžírsku. Turecko by bylo i mostem do celé oblasti Středního východu. Velký potenciál je i v zemích sousedících s Ruskem, ale tam je nyní vše ovlivněno turbulentním vývojem v Rusku,“ konstatoval Vahland.
 
Prodejní a marketingový šéf Werner Eichhorn k tomu dodal: „Turecko má enormní potenciál a nyní už se tam vše vyvíjí správným směrem i měnově. Máme i perfektní produkty vhodné pro tento trh orientovaný především na sedany. Velký potenciál růstu vidíme i v Izraeli, kde už nyní jsme nejúspěšnější evropskou značkou. Našli jsme nové zástupce na Severu Afriky a zvyšujeme tam objem prodeje. Také v Asii máme několik aktivit, především na Tchaj-wanu, ale hlavní podíl na globálním prodeji bude v Evropě, Středomoří a Severní Africe.“