name | autoweek.cz

Nebezpečné vozy v nabídce ojetin

Nebezpečné vozy v nabídce ojetin

01.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Lidé nabízejí na internetu autodíly pochybného původu, vznikají z nich životu nebezpečné vozy. Zájemcům o ojetá auta opět hrozí koupě ojetin svařených z několika aut.
Na českých inzertních serverech se opět ve větším míře začaly objevovat podezřelé „náhradní díly“ na auta. Dokonce se objevily i specializované e-shopy. Zpravidla se jedná o takzvané výřezové díly, tedy kusy aut různých značek, které prodejci získávají z vážně nabouraných aut, pojišťovnou označených za totální škodu, nebo rozřezaných vozů pocházejících z trestné činnosti.
 
S prodejem takových dílů jde ruku v ruce i snaha překupníků prodat auta svařená z několika bouraných a opětovně poskládaných vozů. Pro laika se jedná o ojetiny, které na první pohled vypadají seriózně, ale zároveň může jejich provoz ohrožovat jejich životy.  
 
Kradená auta nebo auta po vážných nehodách jsou pro překupníky celkem jednoduchým zdrojem příjmů. Díly ale i celé vyřezané části, které nebyly při nehodě nijak poškozeny, jsou na inzertních webech nabízeny za přijatelné ceny.
 
„Když je poptávka, je i nabídka. Je tedy zřejmé, že když jsou v inzerci díly, budou se na trhu opět objevovat auta, která jsou neodborně poskládána z několika bouraček, ale na první pohled budí dojem hezké ojetiny. Takové auto není laik prakticky schopen poznat. U nás všechna auta důkladně prověřujeme a zároveň poskytujeme doživotní záruku na původ vozu,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto.
 
Problémem nejsou jen výřezové díly, ale i neoriginální díly. V Evropě se odhaduje, že až 10 % dodávaných dílů je padělaných. Jedná se především o olejové a vzduchové filtry, zapalovací svíčky, vnější osvětlení vozidel, ale i velmi podstatné části jako jsou tlumiče pérování, karosářské díly, brzdy a jejich součásti, airbagy nebo díly řízení.
 
Jan Dryák ze společnosti Cebia, která prověřuje původ ojetých aut, říká: „Ze západoevropských zemí se běžně vyvážejí vozidla, která byla vyřazena z registru například z důvodu totální škody. Třeba v sousedním Německu je ročně zbaveno registrace přibližně 8 milionů aut, ale jen cca 3 miliony aut je reálně vyřazeno z provozu.“