name | autoweek.cz

Nedostatek kovů by mohl zpomalit elektromobilitu

Nedostatek kovů by mohl zpomalit elektromobilitu

13.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

S rostoucím rozšířením elektromobilů na evropských silnicích roste potřeba kritických kovů potřebných pro komponenty, jako jsou elektronické motory a elektronika.

Při současné produkci surovin nebudou klíčové kovy v budoucnu dostupné v dostatečném množství, a to i když se zvýší recyklace. Vyplývá to z výsledků studie Chalmers University of Technology ve Švédsku, kterou zadala Evropská komise.

 

Kovy, jako dysprosium, neodym, mangan a niob, jsou žádané pro elektrifikaci a digitalizaci. Mají proto pro EU velký hospodářský význam. Jejich nabídka je však omezená a zvýšení jejich produkce vyžaduje čas. „Naše rostoucí závislost na nich je problematická z mnoha důvodů,“ tvrdí autoři studie.

 

„EU je vysoce závislá na dovozu těchto kovů, přičemž těžba se soustředí v několika zemích, jako je Čína, Jižní Afrika a Brazílie. Nedostatek dostupnosti je pro EU ekonomický i ekologický problém a hrozí zdržení přechodu na elektromobily a ekologicky udržitelné technologie. Kromě toho, protože mnoho z těchto kovů je vzácných, riskujeme, že k nim ztížíme přístup budoucím generacím, pokud nebudeme schopni využít to, co již existuje,“ říká Maria Ljunggrenová, profesorka managementu udržitelných materiálů na Chalmers University of Technology.

 

Ljunggrenová poukazuje na to, že vážná situace kritických a strategických surovin v Evropě je zdůrazněna v zákoně o kritických surovinách, který nedávno předložila Evropská komise. Zdůrazňuje potřebu zvýšit spolupráci se spolehlivými externími obchodními partnery a zlepšit recyklaci kritických a strategických surovin. Zdůraznila také, že je důležité, aby evropské země zkoumaly své vlastní geologické zdroje.

 

Podíl kritických kovů v automobilech roste

Společně s Federálním institutem pro testování a výzkum materiálů EMPA zkoumala studie kovy, které se v současnosti používají v evropském vozovém parku. Analýza, která sahá až do roku 2006, ukazuje, že podíl kritických kovů ve vozidlech se výrazně zvýšil – to je trend, o němž vědci věří, že bude pokračovat. Některé z tzv. vzácných zemin patří mezi kovy, jejichž spotřeba nejvíc vzrostla.

 

„Použití neodymu a dysprosia v nových autech se během tohoto období zvýšilo o přibližně 400 a 1700 %, a to ještě před zahájením elektrifikace. Zlato a stříbro, které nejsou kritickými kovy, ale mají velkou ekonomickou hodnotu, vzrostly asi o 80 %,“ vysvětluje Ljunggrenová.

 

Podle Ljunggrenové je hlavním problémem to, že tyto materiály, které se nacházejí ve velmi malé koncentraci v každém autě, je obtížné ekonomicky recyklovat. „Pokud se má recyklace zvýšit, musí být automobily navrženy tak, aby se tyto kovy daly znovu získat a podporovala se další recyklace. Ale to není současná realita. Je důležité zvýšit recyklaci. Zároveň je jasné, že samotná recyklace v dohledné době nepokryje poptávku, protože poptávka po kritických kovech v nových automobilech rychle roste. Proto se musíme více zaměřit na to, jak můžeme tyto kovy nahradit jinými materiály. Krátkodobě však bude nutné zvýšit produkci v dolech, pokud se elektrifikace nemá zpozdit,“ říká Ljunggrenová.

   Maria Ljunggrenová, Chalmers University of Technology