name | autoweek.cz

Nedostatek polovodičů drtí výrobce automobilů

Nedostatek polovodičů drtí výrobce automobilů

20.08.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zprávy od všech větších výrobců automobilů, včetně Toyoty a Volkswagenu, ukazují na další problémy ve výrobě a časté odstávky. Automobilový průmysl zůstává stále tvrdě postižen pokračujícím nedostatkem polovodičových čipů. Zatím nejsou žádné náznaky zlepšení.
Poté, co byly loni nuceny přerušit výrobu kvůli pandemii, nyní automobilky čelí v rámci narušeného globálního dodavatelského řetězce tvrdé konkurenci vzkvétajícího odvětví spotřební elektroniky o dodávky polovodičů.
 
Nejnovějším problémem je dramatický nárůst případů COVID-19 v asijských zemích, v nichž sídlí továrny na automobily ale i na čipy, jako jsou Japonsko, Filipíny, Thajsko, Vietnam a Malajsie. To vede k přísnějším omezením, aby se zabránilo šíření viru. Důsledkem jsou další výpadky ve výrobě.
 
Japonské Toyotě se díky politice hromadění čipů, která sahá až deset let zpět do doby po zemětřesení a následné jaderné katastrofě ve Fukušimě, dosud do značné míry dařilo vyhýbat se omezením výroby. Toyota tehdy vypracovala plán kontinuity provozu, který od jejích dodavatelů vyžaduje, aby měli kdekoliv po světě vždy připraveny zásoby pro automobilku na dobu od dvou do šesti měsíců podle toho, jak dlouhá je doba od objednávky do dodání.
 
Ač Toyota doposud do značné míry nebyla zasažena globálním nedostatkem polovodičů, nyní největší světová automobilka uvedla, že v září sníží celosvětovou produkci o 40 % oproti plánu, což ovlivní 14 výrobních závodů v Japonsku i jinde ve světě, včetně většiny evropských a severoamerických továren.
 
Volkswagen oznámil, že nemůže vyloučit další omezení výroby: „Aktuálně očekáváme, že dodávky čipů ve třetím čtvrtletí budou velmi volatilní a napjaté.“ Ve Wolfsburgu očekávají zlepšení situace koncem letošního roku.
 
General Motors na začátku srpna na týden zastavila výrobu ve třech severoamerických závodech vyrábějících pick-upy. Světový producent automobilů č. 4 Stellantis se připojil s tím, že příští týden zastaví výrobu v závodě v západní Francii a sníží produkci v další továrně ve východní části země.
 
Společnost Ford Motor již dříve uvedla, že kromě dalších severoamerických závodů dočasně nejméně na týden zastaví i produkci svého nejprodávanějšího pick-upu F-150, který je hlavním zdrojem jejího zisku, v montážním závodě v Kansas City v důsledku zastavení dodávek polovodičů z Malajsie. Podobně společnost Nissan Motor zastavila na dva týdny výrobu ve velkém závodě v Tennessee kvůli dopadu COVID-19 v Malajsii a problémům s čipy.
 
Také BMW zastavilo výrobu v několika svých továrnách v Německu. Přitom donedávna byla mnichovská automobilka zasažena nedostatkem čipů mnohem méně než konkurence vzhledem k jejím silným vztahům s dodavateli. BMW varuje, že ve druhém polovině roku budou její prodejní výsledky významně ovlivněny nedostatkem čipů.
 
Čínská společnost Geely Automobile Holdings varovala před zhoršením nedostatku čipů v souvislosti s růstem případů COVID-19, což by mohlo představovat „významnou hrozbu“ pro její prodej v příštích několika měsících.
 
Přestože Volkswagen uvedl, že očekává, že se situace do konce roku zlepší, některé automobilky varují, že se čipová krize protáhne do roku 2022, přičemž dřívější naděje na rychlé řešení již dávno zmizely. Také dodavatel čipů Infineon varuje, že „automobilový průmysl čelí akutnímu omezení dodávek v celém hodnotovém řetězci a bude trvat do roku 2022, než se nabídka a poptávka vrátí do rovnováhy.
 
Vzhledem k tomu, že řada linek v amerických automobilkách alespoň po určitou dobu, stojí, požádalo trio amerických demokratických senátorů tchajwanskou vládu o pomoc při řešení nedostatku čipů. Ve svém prohlášení zdůraznili, že by bylo možné podniknout další kroky ke zvýšení výroby čipů. „Věříme, že Tchaj-wan a Spojené státy mohou společně vytvořit bezpečný a spolehlivý dodavatelský řetězec pro klíčová odvětví.“
 
„Poptávka po vozidlech - od osobních automobilů po pick-upy - nyní roste, ale nedostatek čipů brání tomu, aby byla tato obnovená poptávka uspokojena. USA jsou nyní nejvíce zasaženou oblastí na světě,“ napsali senátoři.
 
Minulý měsíc společnost Taiwan Semiconductor Manufacturing, největší výrobce čipů na světě, uvedla, že situace s nedostatkem čipů se od tohoto čtvrtletí pro její zákazníky postupně začne zlepšovat, nicméně očekává, že celkový nedostatek kapacit ve výrobě polovodičů se zřejmě přesáhne do roku 2022.
 
Jenže i když dojde k narovnání jednoho kritického místa v dodavatelském řetězci, objeví se další, což ztěžuje zajištění konzistentního toku čipů. Proto jsou automobilky nuceny zaměřovat se na omezování škod tím, že dostupné komponenty směřují do svých ziskovějších modelů.