name | autoweek.cz

Nejcennější automobilka světa

Nejcennější automobilka světa

27.10.2021 | | Doprava

Nejnovější souhrn zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla z Euroactiv.
Pokud by ještě někomu nebylo jasné, že budoucnost automobilového průmyslu je elektrická, měly by nejnovější zprávy z finančních trhů rozptýlit jeho pochybnosti. Tesla, přední světový výrobce elektricky poháněných vozidel, má nyní hodnotu přes 1 bilion dolarů (860 miliard eur, 22 bilionů Kč).
 
Automobilka se připojuje k vzácnému seznamu dolarových bilionářů, kam zatím patří především technologické společnosti jako Apple, Amazon a (alespoň prozatím) Facebook. Cena jejích akcií vzrostla po zprávách, že Hertz zadal objednávku na 100 000 vozů Tesla, protože gigant z oboru autopůjčoven se snaží rozšířit svou nabídku elektricky poháněných vozidel.
 
Pro mnoho investorů je dohoda Tesly s Hertzem známkou toho, že elektricky poháněná auta přecházejí z výlučného využití bohatými (kteří chtějí veřejně posílit svozu „zelenou“ pověst) k hlavnímu proudu.
 
Pro spoluzakladatele Tesly, příležitostného herce skečů a nejbohatšího muže světa Elona Muska (který nedávno překonal svého vesmírného soupeře Jeffa Bezose z Amazonu v hromadění nehorázných částek peněz), nárůst hodnoty zvýšil jeho osobní jmění na více než 255 miliard dolarů. Musk informaci oslavil na Twitteru svým typicky excentrickým tweetem.
 
Ale i když je na tom Tesla finančně dobře, společnost stále čelí vážným problémům a není bez kontroverzí. Kromě toho, že se potýká s problémy globálního dodavatelského řetězce, čelí kontrole svého softwaru, který umožňuje jejím vozům absolvovat části cesty v podstatě autonomně. Tesla se snažila zavádět stále pokročilejší funkce systému Autopilot, které, navzdory přísným pokynům společnosti Tesla, že řidiči musí být vždy, když je Autopilot zapnutý ve střehu, motivuje řidiče, aby během jízdy sundali ruce z volantu. Po sérii několika smrtelných havárií se regulátoři i zákazníci ptají, jak bezpečná funkce Autopilot od Tesly skutečně je. Americká vláda již zahájila formální vyšetřování asistenčního systému Tesly. I když je systém v mnoha ohledech pozoruhodný, není bez závad. Jsou tu náznaky toho, že blikající světla zásahových vozidel mohou narušit činnost jeho senzorů, což může vést k nehodám.
 
Ale zatímco problémy s autonomním řízením budou pravděpodobně i nadále vyvolávat pochyby, neuvěřitelné ocenění Tesly vychází částečně z jejího high-tech rodokmenu. Toto ocenění znamená mnohem víc v Silicon Valley než v Motor City.
 
Eurostar čelí nové konkurenci (možná)
V příběhu sužované vlakové linky Eurostar, která nedávno čelila bankrotu v důsledku omezení vyplývajících z protipandemických opatření decimujících poptávku (pokles byl dále umocněný problémy souvisejícími s Brexitem v přeshraničním cestování), nastal další zvrat.
 
Nyní španělská společnost Renfe požádala o povolení, která by jejím vlakům umožnila soutěžit na lince z Paříže do Londýna, která vede Eurotunelem pod Lamanšským průlivem. Veřejně vlastněná španělská společnost očekává nárůst poptávky po cestování mezi britským a francouzským hlavním městem, přičemž ziskovost se očekává po čtyřech letech provozu služby. Před pokračováním však musí Renfe získat příslušná povolení k provozu na trati, takže se uvidí, zda se objeví jako konkurent.
 
FlixBus kupuje Greyhound
Německá společnost FlixMobility, která vlastní FlixBus i FlixTrain, výrazně rozšířila svou přítomnost za Atlantikem koupí největší (a nejznámější) americké autobusové společnosti Greyhound.
 
„Neustálé rozšiřování naší sítě prostřednictvím partnerství a akvizic bylo vždy nedílnou součástí naší růstové strategie s cílem vybudovat naši globální přítomnost. Akvizice společnosti Greyhound je velkým krokem vpřed a posiluje pozici FlixBusu v USA,“ řekl zakladatel a generální ředitel FlixMobility Jochen Engert.
 
Greyhound bude nyní fungovat jako dceřiná společnost FlixMobility, která má sídlo v Mnichově. FlixBus je již nyní největší evropskou společností pro meziměstskou autobusovou dopravu, jejíž služby v roce 2019 (před pandemií) využilo více než 62 milionů lidí. Greyhound jezdí do přibližně 2400 destinací po celé Severní Americe.
 
Jízda na Slunce
Zatímco diskuse o počtu nabíjecích bodů, které bude Evropa potřebovat k usnadnění revoluce v elektrické mobilitě, pokračují, jeden zajímavý pilotní projekt vyvolal náznak jiného přístupu. Nizozemský obytný vůz Stella Vita ujel 3000 km po celé Evropě napájený výhradně sluncem. Karavan se solárním panelem pojme dvě osoby a zahrnuje toaletu, sprchu a kuchyňské zařízení.
 
Dodávku vytvořila skupina studentů z Technické univerzity v Eindhovenu, kteří chtěli demonstrovat možnosti solární dopravy. „Hlavním cílem je skutečně inspirovat lidi, trh a společnost, aby urychlili přechod k udržitelnější budoucnosti,“ řekl CNN člen Solar Teamu Eindhoven Tijn Ter Horst.
 
Vozidla na solární pohon mohou být brzy běžným jevem v evropských ulicích. Nizozemský start-up Lightyear již pracuje na uvedení automobilů poháněných slunečním svitem. Očekává se, že první vozidla Lightyear One budou uvedena na trh v létě 2022.
 
Cílem EU je sesadit z trůnu Asii jako světovou velmoc na akumulátory
Brusel plánuje vyrvat titul světového lídra v oblasti akumulátorů pro elektromobily z Asie podporou jejich evropské výroby a zavedením přísných ekologických kritérií, díky nimž se evropské produkty stanou de facto globálním standardem.
 
Aby byl celý dodavatelský řetězec akumulátorů skutečně udržitelný, bude muset kombinovat udržitelnost životního prostředí se sociálním rozměrem. Evropská komise smetla kritiku automobilového průmyslu, že nadcházející nařízení EU o akumulátorech by mohlo zvýšit náklady na elektricky poháněná vozidla. Argumentovala tím, že ceny klesnou díky zvýšené výrobní kapacitě, kterou politika EU motivuje.
 
Poslankyně EP Simona Bonafè: recyklace surovin je základním kamenem právních předpisů EU o akumulátorech
Evropská komise navrhla nové standardy, které by učinily akumulátory vyráběné a prodávané v Evropě nejekologičtějšími na světě. Pokud bude nařízení schváleno tak zajistí, že se prostřednictvím recyklace z akumulátorů získá větší množství drahých kovů, tvrdí europoslankyně z Itálie Simona Bonafè.
 
Odhaduje se, že celkový počet akumulátorů by mohl vzrůst ze současných 0,7 milionu tun na téměř 4,4 milionu tun v roce 2035. V tom budou hrát převládající roli akumulátory pro elektromobily, které by měly představovat 87 % podílu na trhu. Tato čísla naznačují exponenciální nárůst ve využívání strategických materiálů, jako jsou zejména kobalt, lithium, nikl a mangan, na které je Evropa chudá a dnes zcela závislá na jejich dovozu.
 
„Abychom mohli držet krok s našimi globálními konkurenty a zaručili strategickou autonomii při využívání potenciálu nových technologií bude nutné zavést politiku industrializace, která využívá princip oběhového hospodářství jako hlavní páku udržitelného rozvoje. Je tedy jasně pochopitelné, že potřebujeme ambiciózní cíle na podporu využívání druhotných surovin. Dnes se v EU téměř žádné lithium nerecykluje, protože to není ekonomické. Pokud bychom nevytvořili legislativu na podporu využívání druhotných surovin prostřednictvím povinného recyklovaného obsahu, Evropa by riskovala, že druhotné materiály, získané recyklací odpadních akumulátorů, nahradí pouze relativně malé množství použitých původních materiálů,“ uvedla Simona Bonafè.
 
Úroveň skleníkových plynů dosáhla rekord
Koncentrace skleníkových plynů dosáhly v loňském roce rekord a svět je tak „daleko mimo cestu vedoucí k omezení rostoucích teplot,“ uvedla Organizace spojených národů, což ukazuje na obtížný úkol, kterému čelí jednání o klimatu v Glasgow zaměřená na odvrácení nebezpečné úrovně globálního oteplování.