name | autoweek.cz

Nejde jen o stáčení, ale i o zdraví a životy

Nejde jen o stáčení, ale i o zdraví a životy

20.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Obchod s ojetými automobily prošel v posledních letech velkou proměnou. Kupující mnohem častěji hledají kvalitu a dávají si větší pozor na stáčení tachometrů. Přitom ale i nadále podceňují další rizika, především možnost koupě vozu nekvalitně opraveného po havárii.
Stačí postát pár desítek minut u některého z hraničních přejezdů z Německa, a nepochybně uvidíte, jak k nám někdo přiváží starší nabourané auto. Tato vozidla samozřejmě mohou sloužit jako vítaný zdroj levných náhradních dílů. Jenže pokud mají stále registrační značku, mohou také být použita jako základ nebo jako jeden z dílů pro „výrobu“ nablýskané ojetiny. Její kupující pak nemá ani tušení, že jeho nově pořízené auto bylo ještě před pár týdny nepoužitelným vrakem.
 
Riziko při narušení nosné struktury
Nekvalitně provedená oprava, nemluvě o případném spojení dvou vozidel v jedno, znamená zásadní zásah do nosné struktury vozidla. Důležitou součástí nosné struktury karoserie jsou deformační zóny, které mají za úkol v případě nehody mírnit její důsledky na posádku vozu rozložením energie nárazu a tím zmírnění zatížení těl cestujících.
 
Automobiloví konstruktéři vynakládají obrovské úsilí na to, aby poskytli cestujícím maximální ochranu v případě, že jejich vozidlo je účastníkem nehody. Využívají při tom nejrůznější počítačové simulace, aby zaručili, že jimi navržené vozidlo dokáže v maximálně možné míře absorbovat velkou část energie případného nárazu.
 
Když nosná struktura splní svůj úkol a ochrání cestující, je potřeba ji skutečně profesionálně opravit. Nestačí poškozený díl narovnat případně jej opravit přivařením stejného dílu z jiného vozu. Po takové opravě se totiž nosná struktura ztrácí schopnost absorbovat energii nárazu a vozidlo se promění ve smrtící zbraň nejen pro své okolí, ale především pro ty, kteří sedí uvnitř. I poměrně banální nehoda v malé rychlosti pak může mít pro řidiče i cestující tragické důsledky.
 
Nejde jen o peníze, ale i o zdraví a životy blízkých
Jestliže si někdo koupí ojeté auto, které má stočený tachometr, pak je prodávajícím okraden a riskuje, že se mu zdánlivě výhodná koupě ještě dodatečně prodraží v důsledku oprav skrytých problémů, odpovídajících jinému stavu kilometrů. V některých případech, například po prasknutí opotřebovaného rozvodového řemenu nebo v případě nutnosti vyměnit filtr pevných částic, může jít v extrémních případech i o částku blížící se hodnotě celého vozidla. Je to nepříjemné, ale jde jen o peníze.
 
Pokud si ale někdo koupí auto, o němž netuší, že jeho nosná struktura prošla nekvalitní opravou, pak ohrožuje zdraví i životy své i svých blízkých. A nejde přitom o zanedbatelnou záležitost. O závažnosti tohoto problému svědčí i skutečnost, že 99 % nabízených ojetých automobilů se inzeruje jako nehavarované, což naprosto nemůže odpovídat realitě. V případě vyměněných nárazníků nebo blatníků určitě není žádný důvod nehodu skrývat.
 
Je mnoho doporučení, jak je možné odhalit, že nabízená ojetina byla opravována po velké havárii. Ale nebuďme naivní. Bez vysoce profesionální kontroly vozidla, uskutečněné s využitím moderní techniky, je takováto oprava, byť životu nebezpečná, jen těžko odhalitelná. Mělo by být možné ji také odhalit v případě, že je dobře zaznamenaná celá historie vozidla. V některých evropských zemích (například v Itálii, ale nikoliv v Německu) je dokonce vozidlu po vážné nehodě odebrán technický průkaz. Vrací se až po správně provedené a zdokumentované opravě.
 
Je proto paradoxní, že v poslední době se už zájemci o ojetá auta většinou starají jen o případné stáčení tachometru. Dříve častý zájem kupujících o to, zda vůz v minulosti neprošel nehodou a následnou nekvalitní opravou, v poslední době pomíjí. I zde navíc často platí, že se kupující naivně domnívají, že auto původem z Německa je zárukou toho, že se s ním nic špatného nestalo. Jenže naše legislativa bohužel umožňuje, že se jako auto registrované v Německu může vydávat vozidlo s původem v jakékoliv jiné zemi. Navíc i zde platí, že v Německu řeší v souvislosti s obchodem s ojetinami podobné problémy, jaké jsou rozšířené u nás, tedy nejen se stáčením tachometrů, ale také s nekvalitními opravami po nehodách, případně s jejich zatajováním.
 
Vzhledem ke kurzu koruny a k rostoucímu zájmu o kvalitní ojetá auta v západní Evropě nedává dovoz ojetých aut z Německa ekonomicky smysl. Přesto počet dovážených ojetin ze Spolkové republiky neustále roste. Je proto jasné, že s velkým množstvím dovážených ojetých aut nemůže být vše zcela v pořádku.
 
Car-Pass není řešením
V Belgii se podařilo do značné míry eliminovat stáčení tachometrů pomocí systému Car-Pass, s povinným záznamem všech průběžných stavů tachometru. Jenže tento systém vedle údaje z tachometru neregistruje technický stav vozidla v době jeho zapsání, a to dokonce ani v případě havárie. Systém Car-Pass chce zavádět také rudo-zelená koalice ve spolkové zemi Dolní Sasko s tím, že do budoucna jej chce prosadit v celé Spolkové republice, protože zde má podle jejich zjištění stočený tachometr každé třetí prodávané ojeté auto.
 
Situaci kometruje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel:„I naše společnost resp. náš systém AUTOTRACER je často srovnáván s Car-Passem a je nám dáván za příklad. Belgický Car-Pass má proti nám přitom zásadní výhodu, že jako nezisková společnost je dotován státem a má ze zákona zajištěn přísun informací o stavech tachometru z celého belgického trhu. Car-Pass získává data od necelých 1200 firem, což jsou převážně autoservisy a stanice technické kontroly. Pro srovnání Cebia má smluvně zajištěn přenos dat od 2.358 firem z ČR, SR a dalších evropských zemí, které jsme si museli v průběhu řady let smluvně zajistit pomocí obchodních nástrojů. Car-Pass má datové zdroje výhradě od belgických firem, nemá žádná data ze zahraničí a belgické zákazníky před koupí dovážených aut bez známé historie výslovně varuje.“
 
Nebezpečí zásahu do elektronických systémů vozidla
V Bavorsku probíhá velký soudní proces proti 90 osobám podezřelým ze stáčení tachometrů. Je mezi nimi i mnoho zástupců autobazarů. Vyšetřování odhalilo, že ve spojení se změnou údaje o najetých kilometrech se provádějí rozsáhlé zásahy do elektroniky vozidel, které představují velké bezpečnostní riziko, protože současně s tím mohou být vyřazeny z provozu například protiblokovací systém ABS nebo systém elektronické stability vozidla ESP.
 
Stejně jako před časem německý autoklub ADAC, také dolnosaské a bavorské orgány vyjádřily nespokojenost s přístupem automobilek k této problematice. Podle nich automobilky dostatečně nechrání přístup do elektronických systémů automobilů a odmítají zajistit důležitá data před neoprávněným zásahem.

Zájemcům o ojetá auta proto nezbývá než zajímat se o správně zdokumentovanou historii vozidla a nechat si auto prověřit od specialistů, kteří jsou velmi dobře obeznámeni s triky, používanými při prodeji nekvalitních ojetin, a kteří jsou pro tyto kontroly i špičkově technicky vybaveni. Přitom cena za takovouto kontrolu dosahuje jen zlomku toho, kolik stojí kupovaná ojetina a je podstatně nižší, než na kolik může přijít řešení případných skrytých problémů.