name | autoweek.cz

Nejdražší skandál v historii německého automobilového průmyslu
21.09.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje události v automobilovém průmyslu, tentokrát skandál s dlouhodobými následky.
Dne 18. září 2015 – před deseti lety, během autosalonu IAA ve Frankfurtu – vydaly americké úřady „Oznámení o porušení předpisů“ proti společnosti Volkswagen AG. To, co znělo hodně byrokraticky, se brzy změnilo v největší skandál v historii německého automobilového průmyslu. A mělo následky, které jsou citelné dodnes. Skandál „Dieselgate“ – nelegální manipulace s emisemi statisíců vozů – nejenže uvrhl skupinu VW do krize s rezignacemi, soudními spory, pokutami a tresty odnětí svobody.
Skandál také urychlil přechod na elektromobilitu do té míry, jak by se bez Dieselgate velmi pravděpodobně nestalo. Vznětový motor na naftu, vynalezený Švábem z Bavorska, byl po celá desetiletí miláčkem země, ale nyní tvoří v Německu pouze 13 % nových registrací a byl již předběhnut elektrickým pohonem.
V reakci na skandál chtěli politici udělat vše správně a začali klást extrémní důraz na elektromobilitu. Kromě postupného zpřísňování legislativy může tento proces nakonec vést k zákazu spalovacích motorů v EU.
Také VW reagoval extrémně razantně – vzhledem k síle událostí pochopitelně. Nový generální ředitel Herbert Diess všechno obrátil vzhůru nohama, zrušil turbodiesely a vše vsadil na elektromobily. Přílišné zaměření na elektromobily však koncernu VW zpočátku neprospělo. Produktová řada se proto nyní upravuje a spalovací motory se budou vyrábět déle.
Sečteno a podtrženo - strategie „Žádný diesel – elektromobily navždy“ zůstává v platnosti a elektromobily zůstávají neochvějným cílem. Po počátečních potížích společnost do první poloviny roku 2025 zvýšila dodávky elektromobilů o téměř 50 %. V tomto ohledu má jeho včasný start jednu výhodu: je o krok napřed.
Na druhou stranu - současným bestsellerem VW je Tiguan – se spalovacími motory. Mimochodem, druhá, stejně úspěšná generace, měla svou světovou premiéru na stejném autosalonu IAA před deseti lety – pouhých 48 hodin před velkým třeskem…
Ilustrační foto: presseportal / ROLAND / Andre Fotolia
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz