name | autoweek.cz

Nejen bez řidiče, ale i bez cestujících

Nejen bez řidiče, ale i bez cestujících

22.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobily na dálkové ovládání ve skutečné velikosti se mohou již brzy objevit na ulicích měst.

Zásluhou úsilí, vyvíjeného společnostmi jako Google, Oxford University, BMW a Continental, se stále více přibližujeme příchodu samočinných automobilů – vozidel, která se řídí sama, kde lidský „řidič“ veze jako cestující.

Výzkumní pracovníci z Technické university v Mnichově (TUM) se snaží věci dostat ještě o krok dále. Vyvíjejí na dálku ovládané automobily, které by mohly ulicemi měst projíždět zcela prázdné, a jejich operátor by byl na vzdáleném místě.

Jaký by měl automobil bez cestujících smysl? Jako příklady vědci uvádějí, že tato technika by se mohla používat k dodávání vozů z půjčoven, vracení vozů používaných v programech sdílení do domovů členů nebo by se dala použít pro služby zajišťující parkování v centrech měst. Prostě když se dostanete na místo, kam v centru chcete jet, jen vystoupíte a váš automobil se sám zaparkuje.

Universitní tým zatím prototyp elektrického vozu Visio M vybavil šesti videokamerami, z nichž pět je umístěno na zadní straně zpětného zrcátka (směřují dopředu nebo do stran) a jedna se dívá ze zadního okna. Společně poskytují rozhled 360° do okolí vozu.

Živý obraz z kamer se prostřednictvím bezdrátové komunikace přenáší na stanici vzdáleného operátora připomínající jízdní simulátor. Tři monitory operátorovi zobrazují pohledy z automobilu dopředu a do stran, zatímco čtvrtý monitor ukazuje výhled dozadu. Mikrofony ve voze poskytují živé zvuky v audiosystému Dolby 5.1, zatímco mechanismy zpětné vazby ve volantu a brzdovém pedálu na stanici odrážejí síly, s nimiž se samotný automobil setkává.

Za použití této technologie operátor jednoduše sedí ve stanici a na dálku automobil řídí, jako kdyby hrál videohru. Pokud nastane porucha v komunikaci, automobil samočinně zabrzdí a zůstane stát na místě, dokud se komunikace neobnoví.

Vědci tvrdí, že systém není příliš drahý a že sítě LTE jsou v mnoha městech již dostačující k přenosu požadovaného videa, audia a dat ovládající automobil v reálném čase. Dodávají, že pomalejší sítě UMTS by také fungovaly, ale měly by prodlevu v přenosu menší než půl sekundy, což by ovšem mohlo vést k velkému reakčnímu rozdílu pro zabránění nehodě.

Třebaže je stále ještě potřeba vyřešit problémy, jako je právní odpovědnost, výzkumní pracovníci očekávají, že tuto novou techniku budeme během pěti až deseti let běžně používat.