name | autoweek.cz

Nejnovější problém dodavatelského řetězce – papír!
22.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Již dva roky charakterizují automobilovou výrobu a prodej problémy dodavatelských řetězců. Nyní se však ve Spojených státech stala problémem i administrativní část procesu.
Díky konsolidaci papírenského průmyslu a nedostatku surovin je nyní v USA nedostatek specifického druhu papíru používaného k tisku dokladů pro automobily. Některé státy už dokonce zastavily téměř veškerý tisk dokumentů, přičemž odhad jejich dodání se případ od případu pohybují od jednoho do čtyř měsíců.
Koupit auto nebylo v posledních dvou letech snadné. Náklady na suroviny a nedostatek polovodičů vedly k historicky nejnižší úrovni nabídky, která se střetávala s rostoucí poptávkou po automobilech, a to nových i ojetých. Zádrhely v dodavatelském řetězci tento problém ještě zhoršily, takže narůstá počet nevyřízených dodávek. Ale když už si auto koupíte, mělo by vše už jít hladce.
Omyl. Nejnovějším zvratem v noční můře automobilového průmyslu je nedostatek papíru, konkrétně toho druhu papíru, který se používá pro tisk technických průkazů. Státy jako Michigan, Jižní Dakota a Oklahoma vydaly informace o selektivním přístupu ke speciálnímu tisku pokud jde o rychlost vydávání dokladů. Pokud například někdo potřebuje náhradní doklad k prodeji svého vozidla, bude žádost vyřízena rychleji. Mezi další šetřící taktiky patří žádost u prodejců, aby žádali o registraci nového vozu až po dokončení nákupu.
On-line fóra jsou plné příběhů o dokladech, které dorazí až 18 týdnů od data podání přihlášky. Někteří prodejci odhadují zpoždění dva až čtyři měsíce předtím, než obdrží doklady k novému vozu.
Situace se stala tak vážnou, že Divize motorových vozidel ministerstva financí Jižní Dakoty uvedla, že do února 2023 nebude tisknout žádné doklady kromě mimořádných případů, kdy se obyvatelé stěhují ze státu. Situace se zkomplikuje v Oklahomě, kde jsou doklady označeny barvou. Všude ale nedostatek papíru zpomalil byrokratický proces nákupu, prodeje a udržování vozidel na silnici, přičemž transakce s ojetými auty přes hranice států jsou obzvláště frustrující.
Jak to, že se situace v zásobování papírem tak vymkla z kontroly? Odpověď je složitější než jen nedostatek surovin. Vzhledem k tomu, že tištěné publikace upadaly v nemilost a na popularitě rostlo elektronické šíření informací, papírenský a lepenkový průmysl prošel konsolidací, což omezilo počet dostupných závodů a lidí potřebných pro výrobu papírových produktů. Globální poptávka po zasílaném zboží posunula papírenský průmysl směrem k kartonovým krabicím a odklonila jeho zaměření od výroby speciálního papíru. V případě papíru na doklady jde o vysoce specializovaný a přísně regulovaný proces aby se eliminovaly padělky. To znamená, že proces vyžaduje intenzivnější práci. Jedním z hlavních důvodů nedostatku papírů je i omezený počet společností vyrábějících papír.
Některé státy se rozhodly zcela skoncovat s papírovými doklady a přejít na digitální, což je krok, který v těchto 12 státech usnadňuje život spotřebitelům i prodejcům automobilů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz