name | autoweek.cz

Nejslavnější vozy Mazda

Nejslavnější vozy Mazda

07.08.2011 | Vladimír Rybecký | Auto archív

V roce 1960 sjelo z pásu první osobní vozidlo značky Mazda - maličká R360. Obchod Mazdy s osobními vozy probíhal ještě v několika dalších letech v malém. Pak ale přišlo několik vozidel, která změnila automobilový průmysl.

Mazda 110S Cosmo Sport

Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, Mazda 110S Cosmo Sport s originálním designem a pohonem zadních kol v roce 1967 přišlo s dvoukomorovým motor s rotačními písty - prvním svého druhu v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednokomorovým motorem inženýra Wankela u Mazdy dokázali postavit motor s rotačními písty, který byl spolehlivý. V roce 1968 Mazda Cosmo Sport dojela na Marathonu de la Route, 84 hodin dlouhém maratonu na Nürburgringu, na čtvrtém místě.

Cosmo Sport se stalo první kultovní klasikou Mazdy a základem pro všechny další vozy s motory s rotačními písty značky Mazda.

 

Mazda RX-7

O deset let později kupé Mazda RX-7 zapadlo do stylu sedmdesátých let. Roku 1979 bylo uvedeno do prodeje a během dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena i jako kabriolet, čtyřmístné kupé, se tříkomorovým motorem i přeplňovaným dvoukomorovým a ve více speciálních verzích než jakákoliv jiná Mazda. Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabídly téměř ideální rozložení hmotnosti a učinily z RX-7 jedno z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry.

Mazda RX-7 vyhrála kategorii GTU při 24 hodinách v Daytona Beach v roce 1979, britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve Spa v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů, takže šlo nejpopulárnější sportovní auto s motorem rotačními písty na světě.

 

Mazda MX-5

Bob Hall v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě nakreslil na tabuli malý roadster. Auto, které navrhl nebylo nijak praktické. Nebyly vlastně racionální důvody k jeho koupi. Proto Yamamoto čekal se schválením jeho uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen na autosalonu v Chicagu v roce 1989. Mnoho mladých zákazníků tehdy toužilo po autě auto, v němž budou vidět. Malý roadster Miata byl tím pravým a vzhledem k dosažitelné ceně se stal hitem.

První verze byla lehoučká a rychlá s jednoduchým a klasickým interiérem. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a jasně demonstrovala, že klasický roadster není mrtvý. V dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil tento koncept napodobit.

 

Mazda6

Do nového tisíciletí Mazda vstoupila s novou generaci vozidel. Jako první z nich byl v roce 2002 uveden na trh sedan střední třídy Mazda6. Nepodobal se předchozímu modelu, agresivní vzhled a tvar čelní masky mu dodal o hodně sportovnější vzhled proti konkurenci. Přišly tři unikátní karosářské varianty a tento vzor japonského auta střední třídy je zde dodnes.