name | autoweek.cz

Největší příběh ve světě aut se právě odehrává v Číně

Největší příběh ve světě aut se právě odehrává v Číně

03.04.2024 | | Aktuality

Joseph White, globální korespondent agentury Reuters pro automobilový průmysl, zdraví se zprávami z Detroitu.

Hierarchie na největším světovém trhu s motorovými vozidly se dvojnásobně mění. Společnosti General Motors a Volkswagen, kdysi dominantní hráči čínského automobilového trhu, ztratily v Číně od roku 2019 po třech desetiletích růstu v ročním prodeji každý 1 milion vozů. Čínští spotřebitelé se od západních značek a spalovacích motorů přiklánějí k elektrickému pohonu a domácím značkám, jako jsou BYD a nyní i Xiaomi.

 

V rámci z hlediska automobilového průmyslu jediného produktového cyklu získali nejlepší čínští výrobci náskok v oblasti technologií a výrobních nákladů, což způsobilo, že vedoucí pracovníci v Detroitu, Evropě a Japonsku stiskli tlačítko alarmu. Zavedení výrobci automobilů nyní stojí před zásadními rozhodnutími, zda se přizpůsobit oslabeným pozicím v Číně - a potenciálně i na dalších trzích - nebo investovat miliardy, aby dohnali to, v čem zaostali.

 

Pak je tu ještě Tesla, která oznámila dodávky za první čtvrtletí, které zůstaly daleko za odhady Wall Streetu. S továrnou v Šanghaji zahájila v tomto desetiletí na přední pozici na rozvíjejícím se čínském trhu s elektromobily. Nyní společnost Elona Muska zaostává za čínským šampionem BYD a je pod sílícím tlakem ze strany nováčků, jako je nová značka mezi elektromobily Xiaomi, tedy výrobce telefonů. Čínští výrobci, jako jsou BYD a Geely, nastoupili na křivku učení kdysi ustavenou japonskými a jihokorejskými automobilkami.

 

Dva příběhy z minulého týdne ilustrují, jak se čínský automobilový trh obrací vzhůru nohama. Xiaomi, tedy čínský výrobce smartphonů, představil svůj první elektricky poháněný vůz a během tří dnů shromáždil 90 000 objednávek. Generální ředitel společnosti Xiaomi Lei Jun si liboval, když představoval elektromobil inspirovaný chytrými telefony, zatímco Apple se stejný projekt rozhodl opustit, protože jej nedokáže vyrobit.

 

A nyní kontrapunkt: Reuters uvedl, že čínská státní automobilka SAIC a její západní partneři General Motors a Volkswagen po třech desetiletích růstu plánují snížení počtu pracovních míst. Společnosti GM a VW, kdysi přední výrobci automobilů na čínském trhu, prodaly v roce 2023 každá o 1 milion vozů méně než před pandemií v roce 2019. To je ekvivalent produkce tří až čtyř montážních závodů každé společnosti, jichž už není potřeba. Jsou to také miliardy dolarů v tržbách, které již nepřicházejí na platy inženýrům, obchodníkům a manažerům.

 

Ostatní globální výrobci mezitím v Číně vyklidili pole. Stellantis v loňském roce v Číně prodal pouhých 65 000 vozů a přepracovává svou strategii pro tamní trh. Ford nastínil své plány na snížení nákladů, zaměření na užitková vozidla a využití Číny jako základny pro export vozidel.

 

Generální ředitelka GM Mary Barraová varovala investory, že čínské podnikání automobilky může v prvním čtvrtletí klesnout do červených čísel. Za starých dobrých časů - v roce 2018 - GM v Číně vydělalo 2 miliardy dolarů. Loni GM China vydělala 446 milionů dolarů.

 

Průmyslový konzultant Michael Dunne popsal „Náhlou smrt Detroitu v Číně“ v příspěvku na Linkedinu, kde nastínil zrychlující se pokles, který byl donedávna překrytý odstávkami kvůli pandemii a nedostatkem polovodičů.

 

Tvrdit investorům po prvním čtvrtletí, že „všechno je v pořádku“, bude těžké.