name | autoweek.cz

Největší továrna na Li-Ion akumulátory

Největší továrna na Li-Ion akumulátory

25.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spolková kancléřka Angela Merkelová společně se šéfem společnosti Daimler poklepala na základní kámen pro největší evropskou továrnu na výrobu lithio-ionových akumulátorů pro elektromobily. Stalo se tak v lužickosrbském Kamenci.
Nikoliv gigatovárna Tesla Motors, ale továrna společnosti Daimler a nikoliv v České republice, ale na německé straně Krušných hor v Sasku bude nejmodernějším a největším výrobce lithio-ionových akumulátorů v Evropě. Daimler do její výstavby investuje půl miliardy eur. Pro srovnání - Tesla společně s Panasonicem do své gigafactory v Nevadě investuje 5 miliard dolarů. Po dokončení bude druhou největší na světě - tu největší provozuje v Koreji společnost LG Chem.
 
Díky nové továrně, která by měla být uvedena do provozu už v roce 2018, se dceřiná společnost Daimleru Accumotive rozroste na čtyřnásobek. Továrna bude dodávat akumulátory pro nově vytvořenou značku EQ, jejíž vozy se budou vyrábět v nové továrně v Brémách. Daimler chce mít do roku 2022 na trhu deset modelů této nové značky.
 
Závod Accumotive v Kamenci už nyní dodává akumulátory pro elektro smarty. Do konce roku by se měl současný počet 350 zaměstnanců zdvojnásobit. V Kamenci se vyrábějí i akumulátory pro plug-in hybridy Mercedes-Benz a nové 48 V sítě pro automobily. V Kamenci bude pro provoz závodu využívána i elektrická energie ze střešních solárních panelů dodávaných společností Vivint Solar.
 
V Kamenci Daimler vyráběl akumulátory také v dceřiném podniku Litec, ale tato výroba byla pro nehospodárnost zastavena. Rozšíření výroby akumulátorů v souvislosti s růstem poptávky po elektromobilech by mělo zajistit podstatné snížení výrobních nákladů a tím i ceny akumulátorů a tak učinit elektromobilitu atraktivní i pro běžné zákazníky. Podle analytiků agentury Bloomberg ale cenově dostupné elektromobily nebudou na trhu dřív než v roce 2030. V té době má mít pětina všech nových aut plug-in hybridní pohon. V současné době stojí v Li-Ion akumulátoru kapacita 1 kWh 273 dolarů, v roce 2021 by to mělo být 156 USD na 1 kWh.
 
Angela Merkelová po německých automobilkách požaduje, aby vyráběly akumulátory a další komponenty elektrického pohonu v Německu. „Potřebujeme dlouhodobý výhled a naše firmy musejí investovat do budoucnosti. Je důležité, aby elektromobilita byla připravena ke vstupu na trh co nejdříve to bude možné,“ prohlásila v Kamenci Merkelová. Věří, že příští generace akumulátorů umožní elektromobilům dojezd až 1000 km na jedno nabití. Plán mít na německých silnicích milion elektromobilů v roce 2020 už splněn nebude, ale v Kamenci Merkelová ohlásila cíl mít v roce 2030 na silnicích přes 6 milionů elektromobilů.
 
Pro Německo je elektromobilita důležitá i proto, aby se propojila se získáváním elektrické energie z větrných a solárních elektráren, které byly vybudovány po celém Německu a v současné době působí velké problémy v evropské energetické soustavě. Podle analytiků největšího italského distributora elektrické energie Enel by se tímto způsobem mohlo zlepšit dlouhodobé plánování odběru o 30 %.