name | autoweek.cz

Nejvíc prodaných automobilů v západní Evropě od roku 2007

Nejvíc prodaných automobilů v západní Evropě od roku 2007

09.01.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej automobilů v západní Evropě podle údajů shromážděných organizací LMC Automotive v prosinci vzrostl o 2,1 %. Celkový prodej nových osobních automobilů za rok 2017 tak dosáhl bezmála 14 milionů vozidel, což je nejlepší výsledek od roku 2007.
Prosincový prodej na velkých trzích Itálie, Francie a Německa meziročně vzrostl, což vyvážilo pokles prodeje v Británii. Prosincové registrace vzrostly o 3,7 % v Německu, o 13,1 % v Itálii a o 5,8 % ve Francii. Prodej ve Velké Británii naopak poklesl o 1,1 %. Počet prosincových registrací v západní Evropě vzrostl na 1,085 milionu vozidel, což představuje meziroční růst o 2,1 %.
 
Celoroční prodej v Německu dosáhl 3,35 milionu, což znamená meziroční růst o 4,5 % a současně i nejvyšší úroveň od roku 2009, kdy byl prodej podporován státem dotovaným šrotovným.
 
Navzdory prosincovému poklesu a obavám z dopadu hlasování o Brexitu bylo ve Velké Británii za celý rok 2016 dodáno rekordních 2,69 milionu v porovnání s 2,63 aut prodaných v roce 2015. Britský trh se vzpamatoval z období hospodářské krize mnohem rychleji, než v jiných západoevropských zemích, ale v posledních měsících se tempo růstu zpomalilo. V posledních měsících navíc mnohé automobilky zvýšily ceny v důsledku poklesu kurzu libry. Přitom 85 % aut prodávaných ve Velké Británii je dováženo. V důsledku toho všeho se pro nejbližší měsíce očekává pokles prodeje.
 
Ve Francii celoroční prodej dosáhl úroveň 2 milionů dodaných vozidel, což bylo o 5,1 % víc než v roce 2015. Ve Francii trh čtyři roky klesal a v roce 2014 stagnoval, než v roce 2015 nastal obrat s růstem o 6,8 %.
 
Ve Španělsku, kde ještě počátkem roku fungovaly státem podporované dotace prodeje nových aut, bylo za 12 měsíců roku 2016 nově registrováno 1,147 milionu nových osobních aut, což znamenalo meziroční růst o 10,9 %.
 
V Itálii bylo v roce 2016 zaregistrováno 1,825 milionu nových osobních aut, což znamenalo meziroční růst o plných 15,8 %. Belgický trh rostl meziročně o 7,6 % na 0,54 milionu vozů.
 
Zajímavé je, že zatímco v Německu Volkswagen zaznamenal v prosinci velký pokles a z růstu těžily společně s Mercedesem-Benz nejvíc francouzské značky, ve Velké Británii ztrácely domácí značky Ford a Vauxhall a naopak nejvíc rostl Volkswagen. Podobně ve Francii domácí značky stagnovaly, ale z růstu prodeje těžil Volkswagen.
 
Celoroční prodej se oproti roku 2015 zvýšil o 5,8 %. Hodnoty uváděné organizací LMC vycházejí z kombinace údajů z jednotlivých států a odhadů pro některé menší trhy.