name | autoweek.cz

Nekompromisní ministr

Nekompromisní ministr

22.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Součástí autosalonu v Paříži byl i summit o automobilovém průmyslu. Se silným stanoviskem na něm vystoupil ministr hospodářství Francie Bruno Le Maire.

Na summitu vystoupili nejen vrcholní představitelé automobilek Luca De Meo (Renault) a Carlos Tavares (Stellantis) spolu s generálním ředitelem společnosti Valeo Christophem Périillatem, ale také představitel čínské společnosti BYD.

 

Francouzský ministr financí, hospodářství a digitální svrchovanosti Bruno Le Maire s jasným odkazem na Čínu a Spojené státy prohlásil: „Náš problém je, že naši hlavní partneři zvolili protekcionistické strategie. Buď je přimějeme k posunu, a to bude jeden z cílů cesty presidenta Macrona do Washingtonu, nebo neuspějeme a budeme si muset položit otázku, jakou přijímáme společnou politiku na evropské úrovni abychom lépe hájili naše zájmy. Tváří v tvář jejich agresivním obchodním praktikám je nezbytné obnovit reciprocitu v obchodu mezi Evropou, Spojenými státy a Čínou. Evropské preference musí být jedním z nástrojů, který mají státy k dispozici,“ prohlásil Bruno Le Maire v reakci na prohlášení presidenta Joa Bidena, že Spojené státy plánují dotovat nákup elektromobilů pouze v případě, že budou vyrobeny v Severní Americe.

 

K obchodování s Čínou Le Maire uvedl: „Musejí platit stejné podmínky pro vývoz elektromobilů z EU do Číny jako platí pro dovoz čínských aut do Evropy.“

 

K plánovanému ukončení prodeje aut se spalovacími motory Bruno Le Maire řekl: „Můžeme litovat, že EU neponechala technologickou svobodu výrobcům, ale nebudeme hodiny plakat nad rozlitým mlékem. Musíme urychlit realizaci rozhodnutí, které jsme si všichni zvolili - přechod do světa elektromobilů.“

 

Na závěr svého projevu Le Maire ke snaze prosadit výrobu akumulátorů pro elektromobily ve Francii prohlásil: „Nikdy jsem se netajil tím, že průmyslová suverenita a přemístění našich průmyslových aktivit do Francie bude něco stát. Ano, výroba akumulátoru ve Francii je dražší než jejich dovoz z Číny. Ale tento akumulátor se vyrobí ve Francii, vytvoří zde pracovní místa, vytvoří hodnoty pro naši zemi, umožní otevírat nové továrny. A především bude tato výroba produkovat méně uhlíku jednoduše proto, že továrna, která vyrobí akumulátory u nás, bude zásobována elektřinou bez emisí uhlíku, zatímco v Číně továrna, která vyrábí akumulátory, je poháněna elektřinou vyráběnou uhelnými elektrárnami.“