name | autoweek.cz

Němci chtějí zpět k zážehovým motorům

Němci chtějí zpět k zážehovým motorům

04.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Targobank se zeptala německých řidičů na jejich aktuální náladu co se týče jejich budoucích aut a s tím souvisejících věcí. Letošní výsledky jsou hodně překvapivé.

Od roku 2016 düsseldorfská banka Targobank každoročně zadává průzkumovému institutu Forsa tuto automobilovou studii se zaměřením na kritéria rozhodování při koupi vozu, postoj k různým druhům pohonu a základní pohledy na aktuální problémy a opatření dopravní politiky.

 

Jedním z nejpřekvapivějších výsledků aktuálního průzkumu byl návrat obliby zážehového motoru. Vyjádřeno v číslech: 30 % dotázaných dává tomuto způsobu pohonu přednost (v roce 2022 to bylo 22 %). Je proto logické, že 65 % (+5 %) odmítá i zákaz spalovacích motorů, který vstoupí v platnost od roku 2035.

 

Obliba alternativních pohonných systémů se oproti předchozímu roku naopak výrazně snížila. Pouze necelých 36 % (-7 %) dotázaných plánuje přejít na ně při příští koupi auta. Klesá především obliba vozů s hybridním pohonem, které by si vybralo jen 18 % (-4 %) německých řidičů. Čistý elektromobil by byl variantou pro 16 % (-1 %).

 

Na druhou stranu, obliba turbodieselů i letos pokračovala v mírném poklesu s 10 % dotázaných zájemců (-1 %). Přitom 20 % účastníků ankety stále není rozhodnuto o pohonu.

 

V současnosti velmi diskutovaná syntetická paliva (e-paliva) jsou mezi motoristy mnohem známější než v předchozím roce: 78 % zná tento pojem (+23 %) a 54 % (-3 %) si myslí, že by se tato technologie měla dále rozvíjet.

 

Současně ekologická image elektromobilů v očích veřejnosti od roku 2016 nepřetržitě klesá: Pouze 39 % dotázaných se nyní domnívá, že elektromobily jsou šetrnější k životnímu prostředí než spalovací motory (-5 %). Ve srovnání s nejnovější generací spalovacích motorů se 66 % (+5 %) domnívá, že elektromobily nejsou ekologičtější alternativou. Obavy o elektromobily jsou částečně založeny na aspektech udržitelnosti: 57 % (+0) kritizuje poškození životního prostředí akumulátory, 49 % (+2) jejich omezenou životnost. Z dotazovaných 63 % uvedlo nedostatečně rozvinutou síť dobíjecích stanic jako argument proti nákupu elektromobilu, 66 % (+2 %) nedostatečný dojezd. Pro 64 % (+4 %) hovoří v neprospěch elektromobilu vysoká pořizovací cena.

 

Zajímavé v této souvislosti je, že zrušení a omezení státních dotací na hybridy a elektromobily má dopad na jejich nákupní chování jen u 10 % dotázaných. Obecně obliba finanční podpory koupě elektromobilů mírně klesá. Nicméně 49 % (-5 %) dotázaných si stále myslí, že je správná, přestože již bylo rozhodnuto s ní skoncovat, a naopak 47 % (+4 %) je proti.

 

Na druhou stranu mají zřetelný vliv vyšší provozní náklady: současné vysoké ceny pohonných hmot vedou ke změně stylu jízdy u 63 % dotázaných. Výsledky průzkumu o zavedení obecného omezení rychlosti na dálnicích v Německu zůstaly ve srovnání s předchozím rokem stejné: 63 % souhlasí s obecným omezením rychlosti, zatímco 35 % jej odmítá. Jako vhodný limit rychlosti vychází v průměru 135 km/h.

 

Pokud jde o rozvoj dopravy v městských oblastech, 77 % obecně odmítá centra měst bez aut nebo plošné omezení rychlosti na 30 km/h. Místo toho preferuje individuální řešení v závislosti na místních podmínkách. Pro zavedení bezplatné hromadné dopravy je 79 % dotázaných. Plánovanou jízdenku za 49 eur (2285 Kč) si určitě plánuje koupit 19 % řidičů, možná 18 %. Polovina potenciálních kupujících jízdenky za 49 eur uvádí, že po jejím pořízení pravděpodobně sníží použití jeho vlastního auta nebo motocyklu.