name | autoweek.cz

Německá auta bezpečnostním rizikem pro USA!
19.02.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Možnost, že president Spojených států Donald Trump uvalí clo ve výši 25 % na automobily a autodíly dovážené z Evropy, je stále reálnější. Nejvíc by to dopadlo na německé automobilky. Ty by současně postihlo i případné odvetné opatření ze strany EU.
Americký president Donald Trump na základě analýzy ministerstva obchodu zvažuje zavedení cla ve výši 20 až 25 % na automobily a díly automobilů dovážené z EU, tedy především z Německa, protože tento dovoz pokládá za „závažné bezpečnostní riziko pro Spojené státy“. Dosud jsou auta dovážená z EU do USA zatížena clem ve výši 2,5 %, zatímco EU auta dovážená z USA zatěžuje clem ve výši 10 %. U lehkých užitkových vozidel a pick-upů je ale clo v USA na dovoz z EU 25 %, zatímco v EU na dovoz z USA 14 %.
Zavedení dovozního cla na automobily a autodíly dovážené z Evropy do USA by postihlo především Daimler se značkou Mercedes-Benz, BMW a VW Group se značkami Volkswagen, Audi a Porsche. USA jsou pro značky Mercedes a BMW druhým největším trhem.
Vývoz automobilů a součástek z EU do USA v roce 2017 činil 62,5 miliardy dolarů, zatímco dovoz byl jen 17,7 miliardy dolarů, uvedl ekonom Commerzbank Bernd Weidensteiner. Celkem byla do USA v roce 2017 dovezena auta a autodíly za 340 miliard dolarů. Vývoz německých aut do USA ale postupně klesá, protože německé automobilky stále víc automobilů vyrábějí přímo v USA. Podíl německých značek na trhu s auty v USA se dlouhodobě pohybuje kolem 7,5 %.
Trump si už od poloviny roku 2017 ve svých tweetech stěžuje na přítomnost německých automobilů na ulicích v USA a vyhrožuje zavedením cla na německé automobily. Evropská unie už v červnu odhadla, že 25% sazba by auta dovážená z Německa zdražila přibližně o 10 000 eur (11 300 USD). Pokud by se tak stalo, vývoz německých automobilů do Spojených států by podle mnichovského Centra pro mezinárodní ekonomiku IFO Institute mohl klesnout o téměř 50 %, což je zhruba o 17 miliard eur (19,2 miliardy dolarů). Celkový vývoz by klesl o 18,4 miliardy eur, nebo 7,7 %, tvrdí IFO Institute. Zvýšení vývozu jiných odvětví a do jiných zemí by tyto účinky mírně kompenzovalo, takže celková ztráta by činila 11,6 miliardy eur.
Představitelé automobilového průmyslu varují, že zavedení cel a tím zdražení aut dovážených z Evropy, potenciálně způsobí ztráty pracovních míst v celém americkém hospodářství. Sdružení Motor and Equipment Manufacturers Association, které zastupuje dodavatele autodílů, varovalo, že zavedení cel sníží investice do USA v době, kdy se americký automobilový průmysl potýká s poklesem prodeje, omezováním produkce, ale také s Trumpovými cly na dovoz oceli a hliníku a cly na dovážené autodíly z Číny. „pokud budou tato cla zavedena, povede to k přesunu vývoje a zavádění nových technologií v automobilovém průmyslu a Spojené státy zůstanou stranou tohoto vývoje,“ uvedlo Sdružení ve svém prohlášení.
Zpráva z Centra pro výzkum automobilů CAR v Ann Arboru v Michiganu uvádí, že při nejhorším scénáři by zavedení 25% cla stálo 366 900 amerických pracovních míst v automobilovém průmyslu a souvisejících oborech. Ceny lehkých vozidel by se v průměru zvýšily o 2750 dolarů, a to včetně automobilů vyráběných ve Spojených státech, což by snížilo roční prodej nových aut o 1,3 milionů kusů a přinutilo mnoho spotřebitelů orientovat se na trh s ojetými vozy.
V roce 2018 se v USA prodalo 17,2 milionu lehkých vozidel (tj. osobních a lehkých užitkových). Z toho bylo jen 52 % z domácí produkce. Nejvíc aut se dovezlo z Mexika (14 %) a Kanady (11 %) a dále z Japonska (10 %) a Jižní Koreje (5 %). Z Německa to bylo pouze 3 %. Kanada a Mexiko v rámci nové dohody o volném obchodu v severní Americe mají možnost bezcelního vývozu 2,6 milionu vozidel. Zahraniční automobilky v USA vyrábějí 23 % z celkového počtu aut, která tam prodají.
Podle německého Sdružení automobilového průmyslu VDA německé automobilky a dodavatelé vytvořili v posledních letech v USA 113 000 pracovních míst ve 300 továrnách. Německé firmy jsou největšími vývozci automobilů ze Spojených států. Největší výrobní závod BMW není v Bavorsku, ale ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. BMW ze Spartanburgu auta vyváží do EU i do Číny.
Zavedení dovozního cla na automobily a autodíly dovážené z Evropy do USA by postihlo především Daimler se značkou Mercedes-Benz, BMW a VW Group se značkami Volkswagen, Audi a Porsche. USA jsou pro značky Mercedes a BMW druhým největším trhem.
Vývoz automobilů a součástek z EU do USA v roce 2017 činil 62,5 miliardy dolarů, zatímco dovoz byl jen 17,7 miliardy dolarů, uvedl ekonom Commerzbank Bernd Weidensteiner. Celkem byla do USA v roce 2017 dovezena auta a autodíly za 340 miliard dolarů. Vývoz německých aut do USA ale postupně klesá, protože německé automobilky stále víc automobilů vyrábějí přímo v USA. Podíl německých značek na trhu s auty v USA se dlouhodobě pohybuje kolem 7,5 %.
Trump si už od poloviny roku 2017 ve svých tweetech stěžuje na přítomnost německých automobilů na ulicích v USA a vyhrožuje zavedením cla na německé automobily. Evropská unie už v červnu odhadla, že 25% sazba by auta dovážená z Německa zdražila přibližně o 10 000 eur (11 300 USD). Pokud by se tak stalo, vývoz německých automobilů do Spojených států by podle mnichovského Centra pro mezinárodní ekonomiku IFO Institute mohl klesnout o téměř 50 %, což je zhruba o 17 miliard eur (19,2 miliardy dolarů). Celkový vývoz by klesl o 18,4 miliardy eur, nebo 7,7 %, tvrdí IFO Institute. Zvýšení vývozu jiných odvětví a do jiných zemí by tyto účinky mírně kompenzovalo, takže celková ztráta by činila 11,6 miliardy eur.
Představitelé automobilového průmyslu varují, že zavedení cel a tím zdražení aut dovážených z Evropy, potenciálně způsobí ztráty pracovních míst v celém americkém hospodářství. Sdružení Motor and Equipment Manufacturers Association, které zastupuje dodavatele autodílů, varovalo, že zavedení cel sníží investice do USA v době, kdy se americký automobilový průmysl potýká s poklesem prodeje, omezováním produkce, ale také s Trumpovými cly na dovoz oceli a hliníku a cly na dovážené autodíly z Číny. „pokud budou tato cla zavedena, povede to k přesunu vývoje a zavádění nových technologií v automobilovém průmyslu a Spojené státy zůstanou stranou tohoto vývoje,“ uvedlo Sdružení ve svém prohlášení.
Zpráva z Centra pro výzkum automobilů CAR v Ann Arboru v Michiganu uvádí, že při nejhorším scénáři by zavedení 25% cla stálo 366 900 amerických pracovních míst v automobilovém průmyslu a souvisejících oborech. Ceny lehkých vozidel by se v průměru zvýšily o 2750 dolarů, a to včetně automobilů vyráběných ve Spojených státech, což by snížilo roční prodej nových aut o 1,3 milionů kusů a přinutilo mnoho spotřebitelů orientovat se na trh s ojetými vozy.
V roce 2018 se v USA prodalo 17,2 milionu lehkých vozidel (tj. osobních a lehkých užitkových). Z toho bylo jen 52 % z domácí produkce. Nejvíc aut se dovezlo z Mexika (14 %) a Kanady (11 %) a dále z Japonska (10 %) a Jižní Koreje (5 %). Z Německa to bylo pouze 3 %. Kanada a Mexiko v rámci nové dohody o volném obchodu v severní Americe mají možnost bezcelního vývozu 2,6 milionu vozidel. Zahraniční automobilky v USA vyrábějí 23 % z celkového počtu aut, která tam prodají.
Podle německého Sdružení automobilového průmyslu VDA německé automobilky a dodavatelé vytvořili v posledních letech v USA 113 000 pracovních míst ve 300 továrnách. Německé firmy jsou největšími vývozci automobilů ze Spojených států. Největší výrobní závod BMW není v Bavorsku, ale ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. BMW ze Spartanburgu auta vyváží do EU i do Číny.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz