name | autoweek.cz

Německá levná jízdenka je neefektivní klimatický nástroj

Německá levná jízdenka je neefektivní klimatický nástroj

28.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová německá měsíční nabídka 49 eur měsíčně za veškerou veřejnou dopravu bude mít na emise uhlíku v dopravním sektoru jen malý dopad, takže Německo nesplní své klimatické cíle pro dopravu. Třetina obyvatel totiž nemá žádné spojení s veřejnou dopravou nebo jen velmi limitované.

Vzhledem k tomu, že nařízení EU o sdílení úsilí ESR rozděluje zátěž opatření na ochranu klimatu na základě bohatství každé země, musí pět nejbohatších zemí EU, včetně Německa, do roku 2030 snížit své emise o 50 %. Chudší země mají nižší práh – například Bulharsko musí snížit emise o 10 % (pro Českou republiku to je 30 %). V roce 2022 bylo Německo nuceno za období 2013 až 2020 nakoupit 11 milionů emisních povolenek od Bulharska, České republiky a Maďarska. Ty přišly vzhledem k jejich tehdejší hojnosti relativně levně, protože většina zemí jich měla přebytek.

 

Pro období 2021 až 2027 však bude rozdíl mezi německým cílem a skutečnými emisemi pravděpodobně 15x větší. Přitom tím, jak jsou cíle v rámci klimatického balíčku EU Fit for 55 pro všechny země stále ambicióznější, zbytkové emisní povolenky bude mít pravděpodobně méně zemí. Vzhledem k tomu, že se očekává, že jak stavební, tak dopravní sektor v Německu výrazně nesplní své klimatické cíle, Německo bude pravděpodobně v roce 2030 vypouštět o 150 milionů tun plynů ekvivalentních CO2 víc, než mu povolují limity EU. To by mohlo mít pro Německo za následek nutnost nakoupit emisní povolenky od jiných zemí, aby vyrovnalo schodek, a to za ceny, které jsou zatím neznámé, nicméně lze je odhadnout ve výši až 30 miliard eur!

 

Naděje vkládaná do Deutschlandticketu

Vzhledem k tomu, že se německému dopravnímu sektoru nedaří plnit emisní cíle, vláda představila balíček opatření, která měla pomoci zemi nasměrovat ke snížení celkových emisí. Jedním z klíčových opatření, nabízených ministrem dopravy Volkerem Wissingem (FDP/Renew Europe), je Deutschlandticket, nabídka předplatného, která uživatelům umožňuje využívat regionální vlaky a autobusy, tramvaje, metro a některé trajekty po celé zemi za 49 eur (1185 Kč) měsíčně.

 

Odvětví dopravy nicméně zdaleka nedosahuje požadované cíle snížení emisí pro období před rokem 2030 a podle Spolkové agentury pro životní prostředí UBA, která radí vládě, na tom moc nezmění ani jízdenka v hodnotě 49 eur.

 

Během této dekády podle odborných poradců vlády odvětví dopravy překročí svůj limit emisí o 117 až 191 milionů tun CO2. Obrovské rozmezí je způsobeno rozdílnými prognózami účinnosti klimatických opatření mezi ministerstvem dopravy a Federální agenturou pro životní prostředí UBA. Konkrétně UBA pro Deutschlandticket očekává roční snížení emisí pouze o 0,5 až 0,6 milionu tun CO2, což do roku 2030 přinese až 4,2 milionu tun. Ministerstvo dopravy si myslí, že jízdenka bude efektivnější a očekává kumulativní snížení emisí o 22,6 milionu tun CO2 do roku 2030, protože očekává, že řidiči díky nové možnosti omezí používání aut.

 

27 milionů lidí bez přístupu k časté veřejné dopravě

Odborné radě se výpočet ministerstva dopravy zdá nadhodnocený, neboť dostatečně nezohledňuje kapacitní limity sítí hromadné dopravy a snížený komfort, a tím i atraktivitu, v případě vyššího počtu cestujících.

 

Think-tank Agora Verkehrswende tvrdí, že v řídce osídlených regionech, kde téměř nejezdí autobusy a vlaky, Deutschlandticket nepomůže. „V celém Německu, zemi s 83 miliony obyvatel, asi 27 milionů lidí buď nemá spojení s veřejnou dopravou ve svém okolí, nebo ta funguje jen několikrát denně,“ napsal think-tank v prohlášení.

 

Účinnost ostatních opatření je stejně zpochybňována

I u dalších opatření odborná rada zpochybnila prognózy ministerstva dopravy. Zatímco snížení emisí CO2 o 22,6 milionu tun díky většímu počtu lidí pracujících z domova a snížení kilometrů při dojíždění by bylo skutečně do značné míry realistické, dalších 14,1 milionu tun CO2, odvrácených díky zvýšení efektivity prostřednictvím automatizovaného a propojeného řízení je stěží očekávatelné.

 

Podobně jak ministerstvo hospodářství, vedené ministrem zelených Robertem Habeckem, tak ministerstvo dopravy, vedené Volkerem Wissingem z liberální FDP, přeceňují účinnost nového poplatku za CO2, který bude přidán k silničnímu mýtnému od prosince 2023. Zatímco ministerstvo pro klima očekává, že se tím sníží emise z dopravy o 17,9 milionu tun CO2, ministerstvo dopravy předpokládá snížení o 22,5 milionu tun.

 

Poplatek za CO2 pro nákladní dopravu po silnicích byl požadavkem Zelených, který byl vznesen v rámci maratonu vyjednávání o ochraně klimatu na začátku tohoto roku. Příjmy z tohoto opatření půjdou částečně do německého churavějícího železničního operátora Deutsche Bahn. „Spolkové vládě jde o generování příjmů, nikoli o korekce vlivu motorů,“ řekl mluvčí Německé asociace pro přepravu a logistiku DSLV.

 

„Federální vláda si je zjevně vědoma toho, že ani alternativní pohony ani dobíjecí infrastruktura nejsou k dispozici v dostatečné míře, aby došlo k rychlému posunu k bezemisní dopravě na silnicích. Pokud by poplatek za CO2 fungoval, přechod na vozidla s nulovými emisemi by byl rychlejší,“ řekl mluvčí DSLV.