name | autoweek.cz

Německá vláda Opelu nepomůže a vinu klade na vedení GM

Německá vláda Opelu nepomůže a vinu klade na vedení GM

19.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poté, co GM oznámilo, že uzavře většinu své továrny v Bochumi, obvinil německý vicekancléř a ministr hospodářství Philipp Rösler vedení GM z toho, že zavinilo špatný stav Opelu.

 

Německé automobilky jako Volkswagen, BMW nebo Daimler evropská prodejní krize příliš nepostihla, neboť své výrobky úspěšně vyvážejí do celého světa. O Opelu to ale neplatí. Má problémy i proto, že se jeho výrobky mimo evropské trhy nevyvážejí.

"Bylo chybou, že Opel zůstal stranou rostoucího čínského trhu," uvedl německý vicekancléř a ministr hospodářství Philipp Rösler. "Neposkytneme žádnou finanční pomoc, protože to nevyřeší problémy ve vedení," dodal.

Prozatímní šéf Opelu Thomas Sedran (foto) s tím ale nesouhlasí: "Pracujeme na posilování postavení Opelu v Číně. V Číně ale můžete být úspěšní jen v případě, že tam auta vyrábíte. A tím našim výrobním závodům v Evropě moc nepomůžeme."

Nejvyšší šéf GM Dan Akerson je nicméně nadšen nejnovějšími modelu Opelu Adamem a Mokka: "S modely Adam a Mokka jsme vstoupili do nových segmentů, v nichž jsme dosud nebyli zastoupeni a okamžitě jsme  na tyto vozy dostali přes 50 000 předběžných objednávek. Musíme nyní upevnit své postavení na trhu a musíme snížit náklady. V tom nám do budoucna hodně pomůže naše partnerství s PSA."

Problémem ale je, že s nadšením přijatý Opel Mokka se vyrábí v Jižní Koreji, takže ani ten moc dělníkům v Evropě nepomůže. Je to tedy poněkud v rozporu se Akersonovou strategií vyrábět auta tam, kde se prodávají. Přesto se v krátkodobém plánu nepočítá s přesunem výroby Opelu Mokka do továrny v Eisenachu, v což Němci doufají, stejně jako s přesunem výroby vozů Chevrolet do evropských závodů GM.

Opel pro roky 2016/2017 připravuje čtyři nové modely vytvořené ve spolupráci s PSA: nástupce minivanu Zafira, dva kompaktní modely a společného nástupce Opelu Insignia a Citroenu C5 (v žádném případě podle Sedrana nepůjde o "Astragnii", o níž psala německá média). Sedran v rozhovoru pro Wirtschaftswoche ohlásil uvedení celkem 23 nových modelů a 13 nových motorů v období 2012 až 2016.

Thomas Sedran ovšem uvedl analytiky do rozpaků dvěma prohlášeními. Tím prvním bylo, když jako ideální cíl pro export vozů Opel označil Austrálii. Pomineme-li skutečnost, že se jedná o relativně malý trh, Sedran pozapomněl, že v Austrálii GM reprezentuje (a velmi úspěšně) místní značka Holden. Mnohem rozumnější jsou jeho plány posílit postavení značky Opel v Rusku a Turecku.

Tím druhým Sedranovým úletem byl cíl posunout Opel z postavení třetí nejprodávanější značky v Evropě na místo druhé. Ve skutečnosti je po 11 měsících na třetím místě za Volkswagenem a Fordem Opel společně s Vauxhallem. Vauxhall ale je samostatnou značkou. Samotný Opel za 11 měsíců neprodal uváděných 764 000 aut, protože 219 000 aut neslo značku Vauxhall, takže Opel je s prodejem 545 000 vozů v evropském žebříčku ve skutečnosti až na 8. místě.