name | autoweek.cz

Německé automobilky ztrácejí podíl na čínském trhu
14.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Největší automobilový trh na světě Čína byl pro německé automobilky dlouho zlatým dolem. Ale jak upozorňuje magazín Automobilwoche, se nyní se to mění.
Na ulicích v jihočínské metropoli Šen-čen (Shenzhen) vám okamžitě padnou do oka elektromobily. Na rozdíl od vozidel se spalovacími motory nemají modrou SPZ, ale zelenou. Největší problém německých výrobců automobilů v Číně je rychle patrný: zatímco mezi „modrými“ vozy je zastoupeno mnoho německých značek, ve vozech se zelenými SPZ dominují čínští výrobci. Přitom elektromobily nejsou v ulicích Šen-čenu výjimkou - jsou tu všudypřítomné, v některých částech města už po ulicích jezdí více aut se zelenými než modrými SPZ.
Čína je největším trhem osobních automobilů na světě a pro německé automobilky tím nejdůležitějším. Situace se ale komplikuje. Podle Svazu německého automobilového průmyslu VDA Němci loni v Číně prodali 4,4 milionu aut, což odpovídalo podílu na trhu 19,1 %. V rychle rostoucím segmentu vozidel s elektrickým pohonem ale byl tržní podíl pouhých 5 %. Mezi deseti nejprodávanějšími elektromobily v Číně není ani jeden německý model. Do žebříčku, kterému vévodí čínská automobilka BYD právě ze Šen-čenu, se jako jediný zahraniční výrobce probojovala Tesla.
„Němečtí výrobci automobilů nyní v Číně čelí masivnímu protiútoku místních značek,“ říká automobilový expert Stefan Reindl, šéf Geislingenského institutu pro automobilový průmysl. Cenově jsou čínská vozidla zajímavá především v nižších segmentech. Číňané se ale také stále víc přibližují prémiovým značkám s nabídkou za dostupnější ceny. Reindl se obává, že němečtí výrobci budou v Číně nadále ztrácet podíl na trhu. Na autosalonu v Šanghaji, který začíná už v úterý 18. dubna, proto budou muset přijít s odpověďmi jak hodlají krizi překonat. Ministryně zahraničních věcí Annalena Barbocková jim ale ostrou kritikou zahraniční politiky Číny při návštěvě Pekingu pozici neulehčila.
Volkswagen má problémy
Pro Volkswagen se podnikání na pro něj zdaleka nejdůležitějším trhu stalo v posledních letech problematickým. Koronavirová uzavírka a chaos v dodavatelských řetězcích zasáhly výrobu i prodejní síť. V roce 2022 klesl prodej značek koncernu VW v Číně o 3,6 % na 3,2 milionu vozů. Prodej elektromobilů se sice zvýšil o více než dvě třetiny ale vzhledem k nízkému základu to bylo jen na 155 700 vozů. Volkswagen zde navíc měl problémy se startem své klíčové řady ID.
Nejnovější modely, nabízené v Číně, se ne vždy trefují do vkusu zákazníků. Kupujícím chybí výbava a programové funkce, které jsou na čínském trhu u místních výrobců již standardem. Zpoždění a vývojové problémy v interní softwarové divizi Cariad je nyní třeba dohnat. Za tímto účelem Cariad založil společný podnik s čínskou softwarovou společností ThunderSoft. Skupina VW také doufá, že se přiblíží specifikům poptávky pomocí vlastní pobočky v Číně a spolupráci s AI společností Horizon Robotics při vývoji autonomního řízení.
Prémioví výrobci ve výhodě
„Němečtí prémioví výrobci mají možnost umístit své produkty ještě výš v ještě náročnějším prémiovém segmentu,“ vysvětluje automobilový expert Reindl. Mnoho Číňanů je stále bohatších a pokud jde o automobily, tak chtějí vyniknout. To je problém u vozů Volkswagen, protože tato značka je mnohem víc závislá na menších vozech, jenže čínská auta jsou výrazně levnější.
Mercedesu-Benz se daří lépe díky sázce na luxusní strategii. Namísto spoléhání se na kvantitu mu zvláště drahé vozy přinášejí také obzvlášť vysoký zisk. Zdá se, že to v Číně funguje. Do Číny například loni zamířilo víc než každé druhé auto luxusní značky Maybach, která patří Mercedesu. Audi už vzdalo boj s plug-in hybridy a v budoucnu se hodlá v Číně soustředit jen na elektromobily.
„Bez zisku v Číně by němečtí výrobci automobilů nemohli existovat,“ tvrdí odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer. Je to dáno nejen počtem prodaných vozidel, ale také jejich hodnotou. V Číně se primárně prodávají prémiová vozidla, nikoli kompaktní vozy. „Peníze, které se vyplácejí pracovníkům, zaměstnancům a akcionářům v Německu, se vydělávají v Číně,“ připomíná Dudenhöffer.
„Čína je důležitá také proto, že země bude v budoucnosti technologickým lídrem, v některých oblastech je jím už dnes. Nemůžeme jít do transformace bez Číňanů. Bez znalostí z Číny by Němci v budoucnu nemohli vyrábět konkurenceschopná auta,“ varuje Dudenhöffer.
„Číňané oceňují německé značky pro jejich vysokou kvalitu a protože vypadají vyváženě. Pokud jde o jízdní vlastnosti, zpracování a design, německá vozidla hrají vedoucí roli. Ale pokud jde o budoucí témata, jako jsou elektromobilita nebo software, měřítka nastavují Číňané,“ dodal Dudenhöffer.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz