name | autoweek.cz

Německé dopravní cíle obětovány pro záchranu slábnoucí koalice

Německé dopravní cíle obětovány pro záchranu slábnoucí koalice

05.04.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv o mobilitě z celé Evropy, které připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff. Dnešní vydání je podpořeno 1. mezinárodním summitem B+ společnosti EBB (Estoril, 26.-28. dubna) o dekarbonizaci těžkých nákladních vozidel vyššími směsmi bionafty.

V posledních týdnech a měsících německou vládou zmítají konflikty. Ať už se jedná o spalovací motory, plynové a olejové kotle pro vytápění domácností nebo omezení rychlosti na německých dálnicích, všechny tyto konflikty mají podobnou dějovou strukturu. Zatímco Zelení by chtěli tváří v tvář zhoršující se realitě klimatické krize zakázat technologie poškozující klima, liberální strana FDP hájí svobodu lidí rozhodovat se podle svého.

 

Obě strany, které proti sobě staví dvě hluboce rozdělené ideologie, jsou hluboce přesvědčeny, že právě ta jejich je tou správnou cestou. FDP, která byla napadána za chybějící koncepci ochrany klimatu, představila svou alternativu k zákazům: silné obchodování s emisemi. Vzhledem k tomu, že systém EU pro budovy a silniční dopravu byl odložen na rok 2027, navrhla zavést národní systém od roku 2024 a nechat ceny uhlíku volně kolísat namísto jejich zafixování na současné ceně 30 eur za tunu CO2. V praxi by to znamenalo zvýšení cen benzinu a nafty, jakož i topného plynu a oleje, které by bylo vyvíženo dotacemi pro obyvatele. To by zvýhodnilo ty, kteří mají nízkou uhlíkovou stopu, ale zhoršilo by to situaci lidí se starými topnými systémy, velkými domy a dlouhým dojížděním (jinými slovy: lidí na venkově).

 

To je, jak jsou přesvědčeni politici FDP a někteří ekonomové, pro spotřebitele mnohem přijatelnější než nutit ty, kteří musí vyměnit topný systém nebo si chtějí koupit nové auto, aby si vybrali ekologičtější alternativu. (Je to přece efektivnější).

 

Když se však minulý týden sešla německá vláda na třicetihodinovém pracovním jednání, všechny předchozí liberální ambice zvýšit ceny benzinu byly zapomenuty. FDP se vrátila k nule (nápadů, jak snížit emise) a místo toho bojovala za to, aby se klimatické cíle pro sektor dopravy zcela vzdaly. A uspěla. Místo aby Německo měřilo snižování emisí v každém odvětví zvlášť, bude od nynějška sledovat pouze obecné trendy, čímž rozmělní svůj národní klimatický zákon.

 

Zdá se, že Zeleným to překvapivě vyhovuje. Alespoň získali nový příplatek za mýtné pro nákladní automobily a obětního beránka, na kterého to svedou. „Víc v této koalici není možné,“ řekl ministr pro klima Robert Habeck (Zelení) v jednom z instagramových videí, která rád natáčí když chce sdělit své poselství, ale nechce se mu odpovídat na nepříjemné otázky novinářů.

 

Zachránila německou vládní koalici nakonec dohoda typu „dohodnout se a nesouhlasit“? Nebuďte si tím tak jisti. Protože daleko od světla reflektorů a pozornosti médií byly minulý týden v Bruselu přijaty tři neškodně znějící písmena: ESR. Nařízení o sdílení úsilí v plném znění definuje národní emisní cíle pro vše, co není zahrnuto v tradičním systému EU pro obchodování s emisemi: teplárenství, zemědělství, malý průmysl, odpady a - počkejte - silniční doprava.

 

To mimochodem platí pro všechny země EU, ale pro bohatou hospodářskou velmoc, jako je Německo, je to obzvlášť přísné. Německo bude muset snížit emise v odvětvích mimo systém obchodování s emisemi o 50 % ve srovnání s úrovní v roce 2005, což znamená, že silniční doprava bude muset nevyhnutelně přispět určitým dílem.

 

Existují možnosti, jak cíle rozmělnit - nákup povolenek od jiných zemí nebo budoucích – ale ty jsou omezené. To ví i FDP. Pokud tedy německým politikům nebude vše lhostejné, může nakonec dojít k výraznému zdražení benzinu, nafty a topných paliv. Mrznoucí senioři a rozzlobení dojíždějící jsou prostě nejúčinnějším objektem, u něhož lze dosáhnout splnění klimatické cíle.

 

Hodně štěstí v boji s německou verzí žlutých vest, která se již připravuje s levicovými a pravicovými politiky, společně zamilovanými do Putinova plynu a ropy.

 

Ale neříkejte, že jste nebyli varováni.

 

Každoroční seznam přání leteckého průmyslu v EU

Velcí a dobří představitelé evropského leteckého průmyslu se sešli v Bruselu na summitu A4E, který je každoroční příležitostí pro šéfy leteckých společností, aby představili svá politická přání na příští rok (a trochu se poplácali po zádech). Komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová se objevila jen na chvíli a bez nadšení pronesla několik předem připravených poznámek než opustila místo konání.

 

Generální ředitel skupiny Ryanair Michael O'Leary na otázku, co si myslí o projevu komisařky, přiznal, že sotva poslouchal, a pak se pustil do řečnění o neefektivitě Komise (Văleanová v té době už nebyla v místnosti). Kritika byla možná pichlavá, ale přednesená s takovým typem bombastického vystupování, které poněkud snižuje její dopad. Filip Cornelis, vedoucí oddělení letectví na ministerstvu dopravy EU, vzal údery ze strany průmyslu mířené na Komisi s nadhledem a zažertoval, že jeho prací je „dohlížet na všechny ty věci, o kterých jste říkali, že na nich nepracujeme.“

 

Co tedy bylo na seznamu přání ředitelů leteckých společností pro rok 2023 a další? Větší podpora pro zvýšení nabídky udržitelného leteckého paliva (a snížení jeho ceny), ukončení nuceného přesměrování letadel nad oblohou stávkujících zemí a dokončení projektu Jednotné evropské nebe 2, v jehož rámci by se trasy staly přímějšími a snížil by se počet národně řízených středisek řízení letového provozu.

 

Dalším významným tématem diskuse bylo, zda se bude opakovat chaos v cestování, který jsme zažili loni v létě. Zdá se, že odpověď zní ano i ne: nedostatek personálu, který způsobil mnoho problémů v roce 2022, se sice výrazně zlepšil, ale rostoucí poptávka spolu s menším množstvím oblohy k létání (díky ruskému zákazu vzdušného prostoru) by mohla způsobit určitá zpoždění.

 

Osvěžující je, že se v rozhovorech neobjevilo zpoždění způsobené Covid-19. Letecký průmysl se sice stále potýká s řadou problémů, ale určitou útěchou je, že „smrtící globální pandemie“ již není na prvním místě seznamu.

 

Paříž se loučí s půjčovnami e-koloběžek

Jedním z nejpalčivějších témat městské mobility jsou e-koloběžky. Jsou součástí řešení udržitelné dopravy? Nebo jsou nebezpečnou přítěží, která by měla být z ulic odstraněna? Podle Pařížanů, alespoň těch, kteří jsou ochotni o této otázce hlasovat, je to ta druhá možnost. V referendu se Pařížané důrazně vyslovili pro ukončení půjčování e-koloběžek, které poskytují například společnosti Lime, Dott a Tier a které lze odemknout a jezdit na nich pomocí aplikací v telefonu (soukromé koloběžky do hlasování zahrnuty nebyly). Zákaz podpořilo 90 % voličů. Tento údaj je však poněkud zavádějící, protože pouze 8 % oprávněných voličů (přibližně 103 000 osob) se obtěžovalo odevzdat hlasovací lístek.

 

Ačkoli hlasování není právně závazné, místní radnice v čele se socialistickou starostkou Anne Hidalgovou slíbila, že bude jeho výsledek respektovat. Hidalgová, která proslula svou snahou proměnit francouzskou metropoli v ráj cyklistů, se postavila proti půjčování e-koloběžek a označila jej za nebezpečné a často špatně ovladatelné. Pařížanům také vadilo, že zabírají místo a často stojí chaoticky a blokují cesty.

 

Polský premiér „udělá cokoli“, aby zastavil zákaz spalovacích motorů v EU

Polsko zůstává jedinou zemí EU, která se otevřeně staví proti zákazu prodeje nových automobilů s motory na benzin nebo naftu od roku 2035. Premiér Mateusz Morawiecki prohlásil, že „udělá cokoli, aby zákaz nevstoupil v platnost.“

 

Dohoda EU o obnovitelných zdrojích energie podporuje biopaliva s cílem snížit emise v dopravě

Očekává se, že množství biopaliv v evropském dopravním sektoru se zvýší poté, co se Evropský parlament a země EU dohodly na nových pravidlech, která mají podpořit využívání obnovitelné energie v celé unii.

 

EU uzavřela dohodu o zákoně o obnovitelných zdrojích energie, dohodla se na cíli 42,5 % do roku 2030

Dohoda o směrnici EU o obnovitelných zdrojích energie uzavírá osmnáctiměsíční proces, jehož cílem bylo modernizovat politiku unie v oblasti klimatu a dosáhnout do roku 2030 čistého snížení emisí skleníkových plynů o 55 %.

 

S blížícími se přísnými cíli se evropské letectví předhání ve výrobě ekologických paliv

Energetický gigant Repsol se zapojil do evropské snahy o ekologické letecké palivo, ale domnívá se, že továrnu za 200 milionů eur, kterou staví v jihovýchodním Španělsku, čeká těžší cesta, než kdyby stála na druhé straně Atlantiku.

 

Generální ředitel společnosti Iveco říká, že nařízení o emisích vozidel Euro 7 je „obyčejná hloupost“

Generální ředitel italského výrobce nákladních automobilů a autobusů Iveco odsoudil jako „obyčejnou hloupost“ normy Euro 7/Euro VII, které od roku 2025 zpřísňují v Evropské unii emisní limity vozidel pro znečišťující látky včetně oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.

 

Zelené veřejné zakázky: Klíč k dekarbonizaci stavebnictví a silniční dopravy

„Současné postupy zadávání veřejných zakázek neumožní EU splnit její klimatické cíle, přestože veřejné výdaje jsou všeobecně uznávány jako klíčový nástroj k dekarbonizaci těžko udržitelných odvětví, jako jsou silniční doprava a stavebnictví,“ píše Evelin Piirsalu ze Stockholmského institutu pro životní prostředí v Tallinnu.