name | autoweek.cz

Německé vystřízlivění

Německé vystřízlivění

05.06.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po růstu prodeje nových aut v Německu v dubnu o 3,8 % leckdo upadl do mylného přesvědčení, že to nejhorší je v Evropě za námi. Už tehdy jsme varovali, že to není pravda. Květnová bilance je nakonec horší, než se dalo čekat, nicméně i to má svůj důvod.

Německý trh se v květnu, kdy se vyrovnaly rozdíly v počtu pracovních dnů způsobené velikonocemi, pokračoval v propadu, což po naivním optimismu vyvolává přehnaný pesimismus, že to se zbytkem Evropy půjde podobně z kopce.

Německo v květnu vykázalo meziroční pokles registrací nových vozů o 9,9 %. Z toho vyplývá, že po pěti měsících letošního roku je německý trh o 8,8 % za loňským stavem.

Podle očekávání všechny velkoobjemově prodávající značky vykazují propad - od Audi (-9,7 %) až po Volkswagen (-10,1 %). Z tohoto pohledu vypadá docela dobře Ford s jen mírnou ztrátou o 0,9 %, zatímco obě značky GM jsou na tom katastrofálně tedy Opel s poklesem o 16,3 % a Chevrolet s propadem o 22,9 %. Opel je díky tomu od začátku roku v poklesu o 11,2 % a Chevrolet ztratil 17 %.

Pokles registrací nových aut v Německu je způsoben především velkým propadem prodeje firemním zákazníkům - o téměř 14 % v květnu, zatímco prodej soukromým zákazníkům klesl jen o 4 %. Podíl registrací soukromé klientely se tedy vrátil na 41,3 %, což je nejvyšší úroveň za více než 12 měsíců.
Díky tomu je Dacia mezi nejlepšími s růstem o 19,2 %. Dařilo se i Seatu (+27,7 %) a významný skok v prodeji vykázaly především Jaguar (+113 %) a Land Rover (+31,3 %). Naopak prodej vozů Mercedes-Benz díky poklesu prodeje firmám poklesl o 7,6 % ač má v prodeji nové modely.Prodejní bilance BMW vykazuje pokles o 11 %, zatímco u Audi to je o 10 %.
Na druhou stranu je dobré si připomenout, že vloni v květnu a červnu vrcholila snaha prodejců (pod tlakem vedení automobilek) uměle navyšovat prodejní bilanci tím, že sami odkupovali nová auta a posléze je namísto poskytování slev prodávali jako ojetá referenční. Tyto praktiky se týkaly většiny německých značek, a to především těch prémiových, což nadhodnotilo bilanci fleetového prodeje. Podle německých médií se toto umělé navýšení pohybovalo až ve dvouciferné míře procent. Už nyní proto lze předpovídat podobnou nebo ještě horší bilanci v meziročním porovnání.