name | autoweek.cz

Německé značky odmítají účast na autosalonu v Ženevě

Německé značky odmítají účast na autosalonu v Ženevě

27.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Díky závazku Renaultu získali pořadatelé ženevského autosalonu prominentního vystavovatele. Jenže autosalonu, který se po čtyřleté absenci snaží o znovu oživení, se nezúčastní Mercedes-Benz, BMW, Audi a VW.

Ženevský autosalon býval nedílnou součástí kalendáře automobilek. Po fiasku z roku 2020, kdy byl autosalon zrušen jen pár hodin před otevřením, což způsobilo zúčastněným automobilkám ztráty v řádu mnoha desítek milionů eur, slibuje pro rok 2024 proměnu v „cenově dostupnou“ událost. Autosalon se má konat v nezvykle časném termínu od 26. února do 3. března na tradičním místě v kongresovém centru Palexpo poblíž ženevského letiště. Restart při příležitosti 100. výročí ovšem proběhne bez německých prémiových značek.

 

Německé automobilky účast odmítají

Německé automobilky hlásí, že příští rok ženevský autosalon vynechají - značky BMW, Mercedes-Benz, Audi a Volkswagen nebudou na výstavě přítomny. Uvedli to pro Automobilwoche mluvčí těchto společností.

 

„Po pečlivém zvážení se Mercedes-Benz nezúčastní ženevského autosalonu v roce 2024,“ sdělil mluvčí Mercedesu-Benz. Audi učinilo podobné prohlášení: „V roce 2024 tam nebudeme. Ale toto není obecné rozhodnutí proti Ženevě.“ BMW se na výstavě nezúčastní poté, co reorganizovalo své marketingové aktivity a hodlá víc využívat sociální média a živé vysílání: „Přidali jsme naše vlastní nové formáty, jako je NextGen, a zároveň postupně vyřazujeme některé stávající formáty. To zahrnuje vystoupení v Ženevě, Paříži a Detroitu. To je důvod, proč v roce 2024 nebudeme v Ženevě.“

 

V Ženevě nebude zastoupena ani vedoucí značka VW Group Volkswagen osobní vozy, nicméně ostatní značky koncernu, tedy Škoda, Seat/Cupra a Porsche se o případné účasti v Ženevě ještě nerozhodly. Nicméně pravděpodobnost jejich účast je velmi malá.

 

Značky skupiny Stellantis, v čele s Peugeotem, Citroënem, Fiatem a Opelem, se pravděpodobně také nezúčastní. Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares nehodlá utrácet miliony za účast na autosalonech a automobilka zrušila i plán účasti na technologickém veletrhu CES 2024. Tavares byl jedním z největších kritiků pořadatelů v roce 2020 pro jejich následný přístup k náhradě škod.

 

Záchrana: Renault a čínské značky

Skupina Renault naopak nedávno uvedla, že po velmi příznivém vyhodnocení účasti na zářijovém IAA v Mnichově se příští rok zúčastní autosalonů v Ženevě a Paříži i všech velkých autosalonů v regionech, kde skupina působí.

 

Organizátoři ženevského veletrhu také uvedli, že jsou v kontaktu s asi 20 čínskými značkami a doufají, že se autosalonu zúčastní alespoň dvě třetiny z nich.

 

Střelba do vlastní nohy

Na jednu stranu se nelze evropským automobilkám divit, že po zkušenosti z roku 2020 a následné aroganci ženevských pořadatelů nemají chuť se autosalonu zúčastnit. Současně se tím ovšem připravují o možnost předvést své kvality a technickou vyspělost v oblasti elektromobility a vylepšit svůj obraz v rostoucím přívalu kritiky ze strany médií a politiků. Ponechávat možnost prezentovat se, obsazovat první stránky médií a především získávat prostor v sociálních sítích pro zatím stále ještě druhotřídní čínské značky se může brzy vymstít. Nelze se pak divit, že v Bruselu jsou představitelé evropského automobilového průmyslu zcela bezmocní proti politikům, kteří jsou pod vysoce účinným tlakem mladých aktivistů z nevládních organizací.