name | autoweek.cz

Německo opět láme tržní ekonomiku dotacemi na elektromobily

Německo opět láme tržní ekonomiku dotacemi na elektromobily

10.10.2025 | Aktuality

Vrcholná schůzka spolkového kancléře Merze se špičkami německého autoprůmyslu v Berlíně přinesla rozpačité výsledky. Více si můžete přečíst v novém článku Milana Smutného pro medium.seznem.cz. Z článku vybíráme hlavní body.

Chyby a omyly politiků a manažerů německých automobilek připraví do roku 2030 na 100 000 zaměstnanců o dobře placenou práci. Celý týden už stojí výroba elektromobilů koncernu VW v závodech ve Cvikově a Drážďanech, omezují se i další závody. Hlavní továrna ve Wolfsburgu naopak přidává směny na výrobu aut se spalovacími motory. Berlín ale na e-auta přidá miliardové dotace.

 

To, co má opět porazit svobodné tržní chování německých spotřebitelů (podíl e-aut v německém vozovém parku je stále jen 3,7 %) s následkem přerušování výroby elektromobilů, je dohoda berlínské koaliční vlády na nové obří finanční podpoře elektromobilů a samozřejmě vlastně hlavně krizí sužovaných německých automobilek a dodavatelů, kteří už masivně propouštějí. Osvobození e-aut od daní z provozu motorových vozidel bude prodlouženo do roku 2035 a vláda navíc uvolní do roku 2029 tři miliardy eur na program dotování e-aut pro nízkopříjmové a středně příjmové domácnosti. 

 

Německo zůstává v pasti své zelené ideologie, i když od května je hlavní silou nové vlády konzervativní blok stran CDU/CSU v čele s kancléřem Friedrichem Merzem (CDU). Jeho koaličním partnerem je totiž levicová SPD, která v souladu se svými prioritami trvá na zeleném kursu Německa. To jsou jasné výsledky vrcholného shromáždění vládních politiků se špičkami německého autoprůmyslu, které do Berlína svolal kancléř Merz. Cíl snížit emise CO₂ v dopravním sektoru na nulu do roku 2035 zůstává v platnosti. Automobilový průmysl však má mít při dosahování tohoto cíle větší flexibilitu.

 

Výsledky jsou rozpačité a očekávatelné v koalici, kde „koňskému spřežení“ vlády jeden partner, tedy CDU/CSU, velí hot (vpravo) a druhý, tedy SPD, zase čehý (vlevo). Zmatené opratě kočích na kozlíku v Berlíně mají své důsledky v nejistotě celé automobilového průmyslu, kdy CDU/CSU chce zákaz spalovacích aut v principu zrušit a povolit větší technologickou otevřenost, zatímco SPD jej zásadně chce zachovat. Ale socialisté a jejich voliči se samozřejmě strachují především o pracovní místa.

 

Šéf koncernu VW Oliver Blume označil plán EU na postupné vyřazení spalovacích motorů do roku 2035 „z dnešního pohledu“ za nerealistický. „A proto potřebujeme v tomto místě větší flexibilitu.“

 

Kancléř Merz chce v Bruselu prosadit zmírnění dosud platného totálního zákazu výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Třeba tím, že se budou moci nadále vyrábět a prodávat hybridy, auta s motorovými prodlužovači dojezdu elektrických aut či spalovací auta na „zelená“ syntetická paliva. Merz oznámil, že jednání na toto téma se v Bruselu uskuteční za dva týdny.

 

Sociální demokracie SPD, reprezentovaná svým předsedou, ministrem financí a vicekancléřem Larsem Klingbeilem, přiznává dramatickou situaci německého autoprůmyslu, přičemž podle něj „nikdo nezpochybňuje cestu k elektromobilitě.“ A plně v souladu s levicovými tradicemi rozdělování cizích peněz za trpného souhlasu CDU/CSU ministr financí oznámil prodloužení osvobození elektrických vozů od daně z motorových vozidel do roku 2035. Vláda po nočním zasedání vedení špiček obou koaličních stran představila druhý prvek: do roku 2029 utratí tři miliardy eur na financování dotací na nákup elektromobilů pro domácnosti s nízkými a středními příjmy. Vzorem je Francie, která na svá domácí e-auta zavedla speciální dotovaný leasingový program pro chudé domácnosti.

 

Dosavadní 10 let trvající dotací podpora nákupu elektroaut ve výši až 9000 eur na auto skončila v Německu v listopadu 2023 poté, co tehdejší vládě došly peníze. Prodej aut na baterie se pak prudce propadl a s tím i v celé Evropě. Zatímco německé vlády od roku 2016 do roku 2023 utratily na podporu elektromobility 10 miliard eur (250 miliard korun), v německém vozovém parku je stále jen 3,7 % plně elektrických aut (asi 1,8 milionu BEV), kdežto dle původních plánů mělo na německých silnicích v roce 2030 jezdit nejméně 15 milionů e-aut. To je naprosto nereálné a německé automobilky, které na to vsadily obří investice, doslova zplakaly nad výdělkem.

 

Kritika Merzových plánů na sebe nenechala dlouho čekat. Poslanec Evropského parlamentu Michael Bloss (Zelení/EFA) prohlásil: „Každý, kdo nyní chce znovu otevřít dohodnutá evropská pravidla, otevírá Pandořinu skříňku – a tím ohrožuje stabilitu, kterou náš průmysl tolik naléhavě potřebuje.“

 

Kvůli mizernému odbytu VW zastavilo výrobu v závodech ve Cvikově a Drážďanech. Snížení výroby bylo schváleno také v Dolním Sasku, kde je ve Wolfsburgu sídlo celého koncernu. V Osnabrücku bude do konce roku každý týden dodržována alespoň jedna denní uzavírka. Týdenní přestávka je plánována i v říjnu. V Emdenu jsou také naplánovány několikadenní odstávky výrobních linek.

 

Loni na podzim bylo oznámeno, že VW uzavře pro nedostatečné vytížení výrobních kapacit tři ze svých továren v Německu a propustí 35 000 lidí. Přestože mohou zaměstnanci dle délky práce pro koncern počítat s odškodněním při propuštění až 400 000 eur (bezmála 10 milionů korun), neklid navzdory krytí dlouhodobými velkorysými odborářskými smlouvami roste. Vedení VW teď sáhlo k mimořádnému nástroji omezování počtu personálu, proti němuž odbory nemají obranu: na 500 lidí bylo již propuštěno pro závažné porušení pracovní kázně. Třeba takový zbytkový alkohol zkontrolovaný při nástupu na ranní směnu pak přijde draho a bez propouštěcí kompenzace.

 

Hlavní továrna ve Wolfsburgu zato jede na plné pecky. Přidává mimořádné směny, protože linky nestíhají v dostatečném množství vyrábět. Téměř o každém víkendu až do Vánoc se tam vyrobí tisíce nových Volkswagenů Golf, Tiguan a Tayron se spalovacími motory. Přesto jsou si šéf koncernu Oliver Blume i vláda v Berlíně jisti, že budoucnost je v elektromobilitě. Jenom se neví, kdy a jestli budou německé automobilky schopny přežít čínskou konkurenci. Váhání spotřebitelů má zlomit nová daňová úleva a přímá dotační podpora. Je to vlastně nepřímá finanční podpora německých automobilek, která by jako přímá finanční injekce od vlády soukromému sektoru před Bruselem neobstála. A to v EU pokrytecky hořekujeme nad tím, jak čínská vláda podporuje své automobilky.

 

Německá vláda si bere k řešení problémů energetiky, infrastruktury, digitalizace atd. 850 miliard eur (přes 20 bilionů korun) nových dluhů. To je polovina všech dluhů, které nasekalo západní Německo od svého vzniku v roce 1949 za 75 let. Merzova vláda bude mít na utracení nových půjček čtyři roky…

 

Přestože se už nejméně 10 let volá po větší diverzifikaci českého exportu, stále z více než 80 % směřuje do ostatních 26 zemí EU, z toho bezmála 30 % se vyveze do Německa.

 

Jak praví známé přísloví, když má německá ekonomika rýmu, tak česká dostane chřipku. Ale co když dostane německý soused dokonce chřipku?

 

   Milan Smutný

 

Celý text:

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-nemecko-opet-lame-trzni-ekonomiku-novymi-dotacemi-na-elektromobily-196444

 

Ilustrační foto (Friedrich Merz a prezidentka Svazu německého automobilového průmyslu Hildegard Müllerová): IAA Mobility