name | autoweek.cz

Německo: z vítězů budou poražení?

Německo: z vítězů budou poražení?

25.01.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Studie Střediska automobilového výzkumu university v Duisburgu/Essenu nedodává automobilkám působícím na německém trhu pro rok 2010 mnoho optimismu.

Podle universitních analytiků prodej nových aut na německém trhu v roce 2010 propadne z letošních 3,8 milionu na 2,8 milionu nově registrovaných aut. Bude to způsobeno deformací loňských výsledků šrotovným.

Nejvíce proto na vývoj trhu doplatí ty značky, které ze šrotovného v roce 2009 nejvíce těžily. Naopak by se mělo lépe dařit výrobcům exkluzivních vozů, kteří naopak vloni výrazně ztráceli.

Analytici university tvrdí, že největší pokles, o plných 30 %, postihne Volkswagen. Následovat jej budou Opel a Ford.

Také dovážené značky údajně zapláčí nad svými výdělky. Zejména značky Fiat a Hyundai, které na šrotovném vydělaly nejvíce, prý musejí počítat s propadem prodeje až o polovinu, a Dacia se Suzuki o 40 %.

Ani francouzským značkám se nepovede lépe. Peugeot má ztratit 31 % a Renault asi 25 %.

Podle této studie ale na druhou stranu BMW díky nové generaci řady 5 a kompaktnímu SUV X1 má získat asi 5 %. Uvedení modelu Panamera pomůže zvýšit prodej automobilce Porsche a polepší si také Jauguar/Land Rover, Mercedes-Benz a Audi.

Podle uvedené studie krize na německý trh dopadne natolik tvrdě, že to vyvolá konkurz u neméně než 4000 prodejců. Těm způsobí problémy také prudce klesající zůstatková hodnota ojetých aut přicházejících z leasingů. V důsledku toho se dramaticky prodlužuje doba, po kterou ojetiny zůstávají na skladě. Ty přitom váží značné prostředky prodejců, kteří jsou nuceni přijímat stále další na protiúčet pokud chtějí prodávat nová auta. Zatímco setrvání aut ve stáří do jednoho roku se u prodejců zkrátilo o devět dní na 101 den, u dvou- až šestiletých ojetin vzrostlo o 11 dní na průměrných 122 dní. Problematická je situace zejména u MPV (zvýšení o 18 dní na průměr 138), terénních aut (o 22 dní více na 133) a SUV (o 13 dní na 127). Průměrná doba čekání na prodej se zkrátila o dva dny jen u mikrovanů (na 103 dny) a luxusních sedanů, u nichž ale je 158 dní.

Pesimistických prognóz o vývoji německého trhu po šrotovném je celá řada, ale tak depresivní jako je tato od výzkumníků z Duisburgu/Essenu se dosud neobjevila.