name | autoweek.cz

Německý cíl 15 milionů elektromobilů – vzdálený sen?

Německý cíl 15 milionů elektromobilů – vzdálený sen?

12.09.2023 | Vladimír Rybecký | Doprava

Vítejte u nejnovějšího souhrnu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla a Jonathana Packroffa.

Do roku 2030 chce mít Německo na svých silnicích 15 milionů elektricky poháněných vozidel (EV). Ale na mnichovském veletrhu IAA 2023 tento cíl vypadal stále jen jako vzdálený sen. Při zahájení IAA kancléř Olaf Scholz řekl, že výrobci automobilů a politici musí pracovat jako tým, aby podpořili nástup elektrických vozidel, a zdůraznil, že je oddaným členem tohoto týmu.

 

A je nejvyšší čas na týmovou práci. V současnosti jezdí po německých silnicích pouze 1,2 milionu EV. Scholz zopakoval vládní cíl zvýšit toto číslo do roku 2030 desetinásobně, ale odborníci silně pochybují, zda se to podaří dosáhnout.

 

V prognóze trhu, založené na současném prodeji a očekávání budoucího růstu Stefan Bratzel z Centra automobilového managementu v Bergisch Gladbachu očekává do roku 2030 na německých silnicích pouze osm milionů elektromobilů. Jiné, optimističtější předpovědi, například německého leteckého a kosmického centra DLR, přinášejí do roku 2030 10 až 11 milionů EV, což je stále čtyři až pět milionů pod vládními cíli.

 

„Musíme provést kontrolu reality, drahá vládo. Buď změníme cíl 15 milionů nebo přemýšlejme o způsobech, jak nástup elektromobility rychle zvýšit,“ řekl Bratzel na doprovodné akci IAA pořádané automobilkou Ford.

 

Takže, co lze udělat pro navýšení poptávky po EV?

 

Scholz ve svém projevu uvedl, že hlavním úkolem politiků bude zajistit dostatečnou dobíjecí infrastrukturu, k čemuž chce zavázat provozovatele čerpacích stanic, aby poskytovali i rychlodobíjecí místa. Jeho cílem je, aby „Nabíjení elektromobilů bylo stejně snadné nebo snazší jako tankování benzinu do aut“ – slogan si odborníci z EU dobře pamatují z předcházejících debat o nařízení o infrastruktuře alternativních paliv AFIR.

 

Dalším úkolem politiků podle Scholze bude zajistit nízké ceny elektřiny, čehož chce vláda dosáhnout zvýšením podílu větrné a solární energie. Jejich expanze však zatím výrazně zaostává za cíli stanovenými vládou a výzvy k dotování cen pro velká průmyslová odvětví by mohly vést ke zvýšení cen elektřiny pro soukromé spotřebitele.

 

Bavorský premiér Markus Söder, který vede svou kampaň a touží získat hlasy řidičů automobilů, kritizoval Scholze za snížení dotací, které mohou získat kupující elektromobilů. Bonus pro nová elektricky poháněná vozidla byl v lednu snížen z 5000 eur na 3000 eur pro vozy s cenou nad 40 000 eur a ze 6000 eur na 4500 eur pro levnější vozy. Navíc od září 2023 již komerční zákazníci žádný bonus nedostávají. „Myslím, že je špatné, že jsme dotace kousek po kousku snižovali. Zvláště proto, že jsme v mezinárodním kontextu. Své vlastní značky můžete posílit pouze podporou vlastního domácího trhu,“ řekl Söder ve svém projevu přímo před Scholzem.

 

Odborníci však zpochybňují účinnost vyšších dotací, protože by také mohly vést k rychlejšímu prodeji nových EV, což znamená, že by to nepomohlo udržet elektromobily na silnici déle.

 

Scholz zdůraznil, že mezitím musí svůj díl odvést i automobilky. Scholz při prohlídce výstavy vyzval automobilky, aby rozšířily nabídku levných elektromobilů, přičemž výslovně vyzdvihl Volkswagen a zároveň pokáral luxusní značky jako Mercedes-Benz. Na výstavní stánek Volkswagenu se Scholz „obzvláště těšil, protože jde o to, že neukazujeme elektrickou mobilitu pouze s vozidly, která jsou skvělá, avšak stojí o něco víc, ale také s jinými, která si mnozí mohou dovolit.“

 

A pro splnění tohoto cíle je Scholz ochoten vsadit i na čínské výrobce, kteří začali elektromobily nabízet i v Evropě (za mnohem vyšší ceny než na domácím trhu). „Spravedlivá soutěž stimuluje podnikání. Je to v zájmu spotřebitelů,“ zdůraznil. Vzkaz německým automobilkám, které se dosud zaměřují na dražší elektromobily s vyššími ziskovými maržemi, byl jasný: „Postavte si levné elektromobily hned, nebo prohrajte proti Číňanům – vláda vás neochrání.“

 

Města po celé Evropě se připravují na oslavu čisté dopravy

Tuto sobotu (16. září) začíná Evropský týden mobility, každoroční kampaň EU, která vybízí lidi, aby zvolili chůzi, jízdu na kole a veřejnou dopravu namísto více znečišťujících způsobů dopravy. Na rozdíl od mnoha iniciativ EU se kampaň neomezuje na nudné kongresové centrum v Bruselu. Týden mobility je spíše decentralizovaný a mohou se ho zúčastnit městské oblasti z celé Evropy. Již se přihlásilo přes 1800 měst a obcí z 39 zemí a očekává se, že v nadcházejících dnech tak učiní mnoho dalších. V roce 2022 se zúčastnilo téměř 3000 měst a obcí z 51 zemí.

 

Registrovaná města se zavazují, že během týdne udělají alespoň jednu z následujících akcí: zorganizují aktivity oslavující udržitelnou mobilitu, zavedou trvalá opatření, která podnítí přechod k čistším formám dopravy, nebo uspořádají akci Den bez aut, při níž bude pro provoz uzavřena jedna nebo víc ulic. Není nutné dělat všechny tři, ale některá z ambicióznějších měst tak činí.

 

Míra, do jaké města přijmou ducha Evropského týdne mobility, skutečně závisí na samotných místních samosprávách. Některá města pořádají spoustu kreativních akcí, které předvádějí environmentální a zdravotní přínosy aktivní mobility: hry, koncerty a výstavy. V jiných městech by vám bylo odpuštěno, že jste si neuvědomili, že město vůbec slaví Týden mobility.

 

Čtenářům doporučujeme, aby si zjistili, zda se vaše město zaregistrovalo, a zjistili, co plánují (z ČR je zaregistrováno 35 měst). Je pro vaše město týden mobility významný nebo zanedbatelný?

 

Týden vyvrcholí dnem bez aut, kdy se autům ubírá prostor a dává se alespoň dočasně chodcům a cyklistům (a možná i e-koloběžkám, podle toho, na jaké straně u nich vaše město stojí).

 

V Bruselu se den bez aut stane skutečným dnem oslav. Město historicky uzavře velké úseky silniční sítě pro dopravu a povzbuzuje lidi, aby využívali prostor jak se jim zlíbí – což je politicky působivý čin vzhledem k vyhrocené kulturní válce, která panuje kolem omezování řidičů.

 

Zdá se, že Evropská komise, která povzbuzuje lidi, aby viděli o kolik příjemnější je jejich město během dne bez aut – tišší, méně nebezpečné a s čistším vzduchem – vsadila na argument a postavila se pevně na stranu cyklistů a chodců. Každý rok se Evropský týden mobility slaví pod jiným tématem, letos je to spíš strohé „Šetřete energii.“ Připomíná Evropanům, že nejlepším způsobem, jak se zbavit závislosti na ruské ropě, je snížit spotřebu ropných produktů obecně. V tomto ohledu pomáhá nasednout na jízdní kolo poháněné pedály a ne do sedadla řidiče SUV se spalovacím motorem.

 

Pro návštěvníky evropského hlavního města se v neděli 17. září, v den, kdy Brusel oslaví den bez aut, bude konat zahajovací akce. Řečníci z Evropské komise a města (na místo konání nepochybně přijedou na kolech) budou diskutovat o udržitelné mobilitě a podívají se na to, jak se v budoucnu dostaneme z bodu A do bodu B (a navíc bude snídaně zdarma). Akce je otevřená pro veřejnost a registrace je možná online.

 

Scholz na německém autosalonu chválil individuální mobilitu

Německý kancléř Olaf Scholz tváří v tvář rostoucí ekologické kritice obhajoval individuální mobilitu jako velký společenský úspěch a vyzval výrobce automobilů, aby zpřístupnili elektrická vozidla všem.

 

EU pod tlakem, aby se vypořádala s podvodným dovozem biopaliv

Zpoždění implementace nástroje na ochranu trhu EU proti podvodným dovozům biopaliv bylo silně kritizováno evropskými výrobci biopaliv, kteří ukazují prstem na Evropskou komisi.

 

Francie spustí průkaz na železnice podobný Německu

„Francie zavede železniční průkaz podobný tomu, jaký byl nedávno zaveden v sousedním Německu,“ oznámil francouzský ministr dopravy Clément Beaune ve snaze povzbudit Francouze, aby používali vlaky, které jsou často označovány jako drahý způsob cestování.

 

Regionálním úkolem je také zlepšování kvality ovzduší

V zájmu ochrany zdraví občanů EU navrhla Evropská komise nové limity pro látky znečišťující ovzduší. „Pro zlepšení kvality ovzduší lze a mělo by se mnohé udělat i na regionální úrovni,“ uvádí Winfried Hermann, ministr dopravy Bádenska-Württemberska.

 

Šéf Ryanairu se v Bruselu dostal dorty do obličeje

Šéf Ryanairu Michael O’Leary byl v Bruselu hrubě přivítán - dostal zásah dvěma krémovými dorty do obličeje, když stál vedle kartonového výřezu s portrétem šéfky EU Ursuly von der Leyenové.