name | autoweek.cz

Německý ministr dopravy hrozí

Německý ministr dopravy hrozí

01.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud nedojde ke kompromisu ohledně syntetických paliv, německý ministr dopravy Volker Wissing hodlá zablokovat dohodu o plánovaném zákazu spalovacích motorů v EU. Nachází podporu u vlád v některých dalších zemích, ale nikoliv v České republice.

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) pohrozil Evropské komisi vetem proti zákazu prodeje aut se spalovacími motory, plánovaného pro Evropskou unii od roku 2035. „Provoz osobních automobilů na syntetická paliva (tzv.. e-paliva) musí být možný i po roce 2035,“ prohlásil Wissing pro německá média. Syntetická paliva se vyrábí například ze zeleného vodíku a jejich použití je klimaticky neutrální.

 

Evropský parlament nedávno rozhodl, že od roku 2035 by v EU neměla být registrována žádná nová vozidla se spalovacími motory. Dohodu by mělo být možné znovu přezkoumat v roce 2026. Wissing rozhodnutí v této věci stále čeká. „Na pozadí obrovského stávajícího vozového parku, který máme nejen v Německu, může dojít pro FDP ke kompromisu ohledně limitů vozového parku pouze v případě, že bude možné i používání syntetických paliv. Jinak by Německo nemohlo souhlasit při nadcházejících hlasováních,“ vysvětlil.

 

Ministr Wissing zdůraznil, že Evropská komise má jasný mandát umožnit používání ekologických syntetických paliv v autech. To platí jak pro stávající vozový park, tak pro spalovací motory, které budou nově registrovány po roce 2035. Wissing k tomu uvedl: „K dnešnímu dni jsme neobdrželi žádné návrhy, pouze negativní vyjádření od komisaře Franse Timmermanse.“ Ve spolkové vládě ovšem o otázce zákazu spalovacích motorů nastal rozkol. Zelenými vedené ministerstvo životního prostředí se vyslovilo pro jasný konec spalovacích motorů.

 

Italská premiérka Giorgia Meloniová rovněž naznačila, že by Itálie mohla stáhnout svůj souhlas pokud by existoval úplný zákaz spalovacích motorů. Meloniová se obává o existenci italského automobilového průmyslu, který z velké části patří do globální skupiny Stellantis. Společnost Stellantis nedávno opustila sdružení evropských výrobců automobilů ACEA, protože se nedostatečně postavilo proti zákazu spalovacích motorů. Šéf Stellantis Carlos Tavares je jednoznačným odpůrcem úplného zaměření na elektrický pohon.

 

Itálie se chce spojit s Francií a Německem, aby zpomalily tempo zákonů Evropské unie o snižování emisí osobních a nákladních automobilů. Vyhlásil to ministr průmyslu Adolfo Urso. Uvedl, že o této otázce už v Berlíně jednal s německým ministrem hospodářství Robertem Habeckem a 3. března se v Římě setká s francouzským ministrem hospodářství Brunem Le Mairem. V návaznosti na obavy vyjádřené italským ministrem dopravy Matteem Salvinim Urso řekl: „EU riskuje přechod od energetické podřízenosti Rusku kvůli dodávkám fosilních paliv k ještě vážnější závislosti na Číně, pokud jde o zelené technologie a suroviny.“

 

Také Polsko a Bulharsko si nepřejí zákaz spalovacích motorů. Dali to jasně najevo jejich zástupci při společné neformální Radě ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve švédském Stockholmu. Německo, Itálie, Polsko a Bulharsko přitom představují 41,85 % populace EU. Nebyla by tedy dosažena kvalifikovaná většina a konec spalovacích motorů by byl zamítnut.

 

Česká republika, zastoupená ministry dopravy Martinem Kupkou a průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou ovšem tuto iniciativu nepodpořila. Namísto toho se zaměřuje na odklad emisního standardu Euro 7. Jenže odklad zavedení Euro 7 po plánovaném termínu v létě 2025 nemá moc smysl vzhledem k úplnému zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Může jen přinést prodloužení prodeje malých a kompaktních aut, která Euro 7 už nebudou schopná splnit, o dva roky. Jenže vývoj nových pohonných jednotek pro větší automobily pouze na sedm let výroby už pak pro jejich výrobce nebude mít smysl.