name | autoweek.cz

Německý trh mírně v plusu

Německý trh mírně v plusu

05.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodejní výsledky na nejdůležitějších evropských trzích jsou i nadále rozporuplné. Nejdůležitější trh v Německu v říjnu meziročně posílil, jenže podíl prodeje soukromníkům byl nejnižší za 20 let.

V říjnu bylo v Německu zaregistrováno 275 320 nových aut, což znamenalo navýšení o 3,7 % v porovnání s říjnem 2013. Za deset měsíců to znamená meziroční růst o 3 %. Jenže prodej soukromým zákazníkům meziročně poklesl o 5 %, což znamená, že podíl soukromé klientely klesl na 34,8 %, což je nejnižší hodnota za 20 let. Také prodej velkoobjemových značek je nejnižší od roku 1993. Moc důvodů k optimismu tedy není. Zvláště když si k tomu přidáme skutečnost, že v Německu v poslední době dramaticky vzrostly ceny mladých ojetin se stářím do jednoho roku. To je velmi pravděpodobně důsledkem tlaku na prodejce, aby vylepšovali prodejní výsledky registrováním více vozů a poté jejich prodejem jako ojetých.

Z vedoucích deseti značek na německém trhu pouze Ford v říjnu vykázal mírný pokles.

 

Ve Francii v souvislosti s rostoucí ekonomickou nejistotou kupující opět přestali kupovat auta, takže počet registrací osobních aut v říjnu meziročně poklesl o 4 % na 160 162 vozů. Je to první zaznamenaný pokles za posledních deset měsíců. Proto je zatím za celý rok bilance ještě pozitivní s mírným růstem o 1 %. Pokles registrací lehkých užitkových vozidel byl ještě větší - o 4,5 %.

Říjnový pokles prodeje postihl jak Renault (-0,4 %), tak PSA (-1,5 %). Přitom francouzské automobilky letos od počátku roku posílily svůj podíl na trhu na 56 % v porovnání s loňskými 53,6 %.

 

Úplně jinak tomu bylo v Itálii, kde říjnový počet 121 736 nově registrovaných osobních aut znamenal meziroční růst o 9 %. Podíl domácího koncernu Fiat Chrysler Automobiles, ale v říjnu poklesl na 27,1 % ze zářijových 27,1 %.

 

I nadále roste počet registrací ve Španělsku - v říjnu na 76 073 vozidel, tedy o 26 %, tedy stejně jako v září. Od počátku roku počet registrací v zemi vzrostl o 18 %. To vše je samozřejmě výsledkem vydatné státní dotační politiky, kdy každý kupující nového auta dostává dotaci 2000 eur - polovinu od státu a polovinu povinně od prodejce. Tento dotační program byl v červnu prodloužen s tím, že na něj bude vynaloženo dalších 175 milionů eur ze státní pokladny.