name | autoweek.cz

Nepojištěných škod loni výrazně ubylo!

Nepojištěných škod loni výrazně ubylo!

20.04.2010 | Ivana Rybecká | Tiskové zprávy

Díky zavedení příspěvku do garančního fondu ČKP ubylo škod způsobených vozidly bez povinného ručení (meziročně o 20 %). Počet nepojištěných vozidel klesl o 200 tisíc.

V roce 2009 počet nepojištěných škod, ve srovnání s rokem 2008, poklesl o 20 % a dostal se pod hranici 4000 nepojištěných škod evidovaných v jednom kalendářním roce. Z českých silnic zároveň ubylo 200 tisíc nepojištěných vozidel. Podíl nepojištěných vozidel na celkovém počtu registrovaných vozidel díky tomu klesl pod 10 %. Zásluhu na těchto pozitivních trendech má především zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP. Od února 2009 do konce března 2010 již Česká kancelář pojistitelů rozeslala 185 tisíc výzev k zaplacení příspěvků nepojištěných. Do garančního fondu bylo za toto období uhrazeno 113,5 milionu Kč.

„Máme za sebou první rok účinnosti povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP a zároveň první rok, kdy Česká kancelář pojistitelů (ČKP) úhradu příspěvku na neplatičích velmi důsledně uplatňovala. Jsem rád, že se zavedení příspěvku pozitivním způsobem promítlo do snížení nepojištěných škod a také do snížení počtu nepojištěných vozidel,“ komentuje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Výrazně se také zvýšil počet vozidel vyřazených z registru vozidel – loni jich bylo vyřazeno o polovinu více, než v roce předcházejícím,“ dodává Hradec.

Počet nepojištěných škod klesá, průměrná výše nepojištěné škody však roste

V roce 2009 bylo nahlášeno celkem 3909 nepojištěných škod, což je o celých 986 méně, než v roce 2008. „Počet nepojištěných škod klesl o 20 %, průměrné plnění z garančního fondu za jednu nepojištěnou škodu však neustále roste a ke změně tohoto negativního trendu nedošlo ani v roce 2008,“ říká Jakub Hradec. Průměrné plnění z garančního fondu za nepojištěnou škodu v roce 2009 činilo 70 990 Kč, což oproti roku 2008 představuje nárůst o cca 15 %.

Hlavním důvodem tohoto nárůstu je především vysoký podíl závažných škod na zdraví, které velmi výrazně zvyšují závazky garančního fondu. Z garančního fondu bylo v roce 2009 vyplaceno téměř 400 milionů Kč.

Nejvyšší nepojištěná škoda řešená ČKP v roce 2009 vznikla při nehodě na Liberecku, kdy se nepojištěné vozidlo převrátilo na střechu a dopadlo na spolujezdce, který při nehodě vypadl z automobilu. Škoda na jeho zdraví se vyšplhala k závratným 32 352 447 Kč. Pro srovnání - cena povinného ručení pro dané vozidlo a v daném roce činila cca 8000 Kč.

Obesílání a výběr sankčních příspěvků se zintenzivňuje…

ČKP odhaduje, že vzhledem k zefektivňování procesů a k současnému tempu obesílání a inkasa, dosáhne celková suma vybraná v roce 2010 až dvojnásobku sumy vybrané v roce 2009. Jestliže tedy bylo od 1. 1. do 31. 12. 2009 vybráno do garančního fondu cca 65 milionů Kč, tak celkové inkaso za rok 2010 bude dalších 121 milionů Kč. „Postupně dochází k narovnávání nespravedlivého systému, kdy za nepojištěné škody v konečném důsledku platili poctiví plátci povinného ručení,“ říká Hradec.

Příspěvek nepojištěných je vždy několikanásobně vyšší než cena povinného ručení

Doposud nejvyšší příspěvek do garančního fondu zaplatil majitel tahače z Tábora, který neměl sjednáno povinné ručení po dobu tří měsíců. Po obeslání zaplatil příspěvek ve výši 27150 Kč. Za stejnou dobu by za povinné ručení zaplatil cca 10 763 Kč, tedy téměř třikrát méně.

„Motoristé by měli pamatovat na to, že vozidlo musí být pojištěno vždy a že i krátkodobé nepojištění v řádech dnů či týdnů bude sankcionováno,“ vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Nejnižší příspěvek do garančního fondu tak uhradil majitel motocyklu, který za 7 dní bez povinného ručení zaplatil 290 Kč, tedy 22x více, než by zaplatil za povinné ručení.

„Je třeba zdůraznit, že příspěvek nepojištěných nenahrazuje povinné ručení a pokud navíc ještě s nepojištěným vozidlem způsobíte škodu, nejenže budete muset uhradit sankční příspěvek, ale zároveň, jako viník nehody, budete povinen hradit vzniklou škodu,“ uzavírá Jakub Hradec.

 

- Do 31.3. 2010 Česká kancelář pojistitelů obeslala 185 tisíc majitelů nepojištěných vozidel.

- Do 31.3. 2010 majitelé nepojištěných vozidel do garančního fondu zaplatili 113,5 mil. Kč.

- Počet nepojištěných vozidel v roce 2009 klesl o celých 200 tis., což znamená meziroční pokles o 24 %

- Počet nepojištěných škod meziročně klesl o 21 %

- Narovnává se nespravedlivý systém - neplatiči POV nyní výraznou měrou přispívají do garančního fondu ČKP

 

Na co si dát pozor:

Prověřte, zda je vaše vozidlo řádně pojištěno.

- Pokud vozidlo nepoužíváte, vyřaďte jej dočasně nebo trvale z registru.

- Pokud jste vlastníkem již fyzicky neexistujícího vozidla, ověřte, zda je vozidlo trvale vyřazeno z registru.

- Pokud vozidlo prodáte, nezapomeňte to oznámit registru vozidel a vaší pojišťovně.

- ČKP je důsledná a měří všem stejně, i za pár dní bez povinného ručení zaplatíte sankční příspěvek do garančního fondu.

 

Cíle zavedení příspěvku do GF?

- Snížit počty nepojištěných vozidel.

- Snížit počty škod způsobených nepojištěnými vozidly.

- Narovnat nespravedlivý systém: za nepojištěné řidiče do garančního fondu přispívali poctiví plátci povinného ručení …

- Neplatiči povinného ručení jsou nuceni přispívat do garančního fondu ČKP, z kterého jsou vypláceny škody poškozeným při nepojištěných nehodách.

 

Postup při uplatnění příspěvku

- Zjištění nepojištěného období

- Výpočet příspěvku = částka k úhradě

- Výzva k úhradě příspěvku, obeslaný má možnost prokázat, že vozidlo neprovozoval, nebo prokázat existenci pojištění

- Upomínka (zvýšení nákladů k tíži obeslaného)

- Vymáhání (další zvýšení nákladů k tíži obeslaného), soudní spor (ČKP žaluje, protistrana se brání), exekuce atd.

Tento příspěvek přesto nenahrazuje povinné ručení!

 

Stačí, aby vozidlo nebylo pojištěno pouhých pár dní a majitel je stejně obeslán.

- Majitel motocyklu neměl sjednáno povinné ručení po dobu 7 dnů. Byl obeslán a zaplatil 290 Kč. Za stejnou dobu by za povinné ručení zaplatil 13 Kč, tedy 22 x méně.

- Majitel tahače z Tábora neměl sjednáno pojištění po dobu 89 dnů (od 1. 2. 2009 do 1. 5. 2009).  Po obeslání zaplatil 27 150 Kč. Za stejnou dobu by za povinné ručení zaplatil pouze cca 10 763 Kč, tedy téměř třikrát méně.

Nejvyšší nepojištěné škody řešené v roce 2009

- Nehoda na Liberecku: Muž (33 let), řidič nepojištěného vozidla typu Pick-up po projetí pravotočivé zatáčky vjel na rozbředlý sníh, dostal smyk a vyjel mimo vozovku, kde se vozidlo převrátilo na střechu na spolujezdce, který během nehodového děje z vozidla vypadl. Škoda na zdraví dosáhla 32 352 447 Kč a řidič nyní musí tuto částku uhradit. Výše povinného ručení v roce nehody činila cca 8000 Kč.

- Nehoda v Ústeckém kraji: Muž (36 let), řidič nepojištěného vozidla typu off-road, při průjezdu pravotočivé zatáčky po dojetí vpředu jedoucího vozidla začal prudce brzdit, na mokrém povrchu komunikace dostal s vozidlem smyk a vjel do protisměru, kde se čelně střetl s protijedoucím vozidlem. Škoda na zdraví spolu s věcnou škodou dosáhla částky 16 874 370 Kč a řidič nyní musí tuto částku uhradit. Výše povinného ručení v roce nehody činila cca 8000 Kč.