name | autoweek.cz

Nepřesvědčivé představení ve Wolfsburgu

Nepřesvědčivé představení ve Wolfsburgu

10.12.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Noví nejvyšší představitelé Volkswagenu Hans Dieter Pötsch a Matthias Mueller poprvé od vypuknutí aféry Dieselgate vystoupili před novináře. Velkoryse prezentovaná tisková konference nejenže nepřinesla žádné odpovědi na nejdůležitější otázky, ale její celkové vyznění bylo více než rozpačité.
Jedna z nejdůležitějších tiskových konferencí Volkswagenu za mnoho let zanechala velmi rozpačitý dojem. Volkswagen její průběh přenášel s využitím nemodernějších satelitních technologií v HD kvalitě do celého světa přes internet a k vidění byla i na německých zpravodajských televizních stanicích. To svědčilo o významu, jaký jí ve Wolfsburgu přikládali.
 
Oba hlavní aktéři, tedy předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch a Matthias Mueller, neměli k dispozici čtecí zařízení, takže namísto jasného pohledu do kamer nezúčastněně četli se sklopenou hlavou předem připravené texty. V případě Muellera se dokonce vkrádal dojem, že ne se vším, co přednáší, vnitřně i souhlasí.
 
Marketingové fiasko
Jejich vystoupení mělo přinést jasné poselství zákazníkům, investorům ale i vlastním zaměstnancům, že se všechny problémy řeší a budou vyřešeny. Kdo ale něco takového očekával, ten musel být zklamán. K tématu, které všechny přítomné zajímá, nebylo řečeno nic nového. Už v průběhu tiskové konference se také akcie Volkswagenu začaly rapidně propadat, ovšem po jejím skončení opět poskočily vzhůru.
 
Na Volkswagen se už delší dobu snáší vlna kritiky nejen kvůli samotnému podvádění pomocí softwaru, ale také kvůli neschopnosti nového koncernového vedení komunikovat s veřejností. Sliby, že se vše bude řešit otevřeně a nic se nebude zametat pod stůl, jsou sice hezké, ale zatím vše působí dojmem pravého opaku. Pötschova snaha svalit veškerou vinu na malou skupinu techniků a zbavit všechny členy bývalého vedení jakékoliv viny, působí krajně nedůvěryhodně. Zvláště když Pötsch i Mueller byli součástí nejvyššího koncernového vedení v době, kdy kdosi použití nelegálního software posvětil. Připomeňme, že ilegální software byl použit u 11 milionů aut!
 
Místo arogance rozpaky
Na druhou stranu se tisková konference nesla ve zcela jiném duchu než vystoupení nejvyšších představitelů koncernu ještě do poloviny letošního září. Ta tam byla samolibost z dosažených úspěchů a arogantní přehlížení zbytku světa. Především vystoupení Matthiase Muellera naznačovalo, že zřejmě skutečně v nejvyšším vedení koncernu dochází k určitým změnám chování.
 
Mueller ve svém vystoupení oznámil úsilí koncernu najít po celém světě schopné inženýry a manažery, kteří by byli víc nezávislí a schopní prosadit své názory. „Potřebujeme trochu víc Silicon Valley ve spojení s kompetencí z Wolfsburgu, Ingolstadtu, Stuttgartu a dalších míst skupiny,“ řekl Mueller.
 
Co se týče úvah o možném prodeji některé ze 12 koncernových značek, Mueller prohlásil, že se ve vedení skupiny nepřipravuje prodej často citovaných značek Ducati, Bugatti, Lamborghini nebo Scania, protože k tomu není žádný důvod. Pravdou ale je, že nic jiného říci ani nemohl, aby časem neskončil na lavici obžalovaných jako jeho předchůdce ve vedení Porsche Wendelin Wiedeking.
 
Za vše může jen malá skupina techniků?

Pokud by bylo Pötschovo tvrzení o výlučné vině jen několika techniků pravdivé, pak to znamená, že vývoj Volkswagenu dostal od vedení nesplnitelný příkaz, který ve snaze zachovat si své postavení museli splnit jen za cenu podvodu. Připomeňme, že v době přijetí tohoto rozhodnutí stáli v čele koncernu Ferdinand Piech jako předseda dozorčí rady a Martin Winterkorn jako předseda představenstva - oba velmi zkušení inženýři. Přitom už v roce 2005, tedy po přijetí strategického rozhodnutí prosadit se na trhu v USA s turbodiesely a ještě pod vedením Bernda Pischetsriedera, technici Volkswagenu tvrdili, že splnit americké emisní limity NOx bez selektivní katalytické redukce není možné. Už o dva roky později nové vedení zřejmě uvěřilo v zázrak.
 
Pötsch sice odmítl kohokoliv jmenovat, nicméně suspendování špičkových techniků okamžitě po vypuknutí celé aféry ukazuje, že ti, kteří byli nuceni splnit nesplnitelné, nebyli nějací nezkušení nováčci. Ulrich Hackenberg, Heinz-Jakob Neusser a Wolfgang Hatz (celkem bylo suspendováno devět techniků) stáli u všech technických inovací značek Volkswagen, Audi a Porsche za posledních mnoho let a z výsledků jejich práce budou všechny koncernové značky ještě dlouho těžit. Ostatně i v tom byl paradox Muellerova vystoupení, když sliboval rychlé prosazování elektromobility v nabídce koncernových značek, protože i za tímto projektem stáli právě Hackenberg a Neusser.
 
Nahradit tyto i další obviněné inženýry bude pro koncern Volkswagen rovněž velmi složité. Zvláště pokud Volkswagen všechnu vinu za Dieselgate svede na vývojové techniky. Pak se budou mezi vývojáři těžko hledat nové supertalenty.